Consumator Online

Stire tematica: Topul Restaurantelor

Adevarul : FOTO Corespondenta de la Melbourne: de ce e Australian Open mai mult decat un turneu

vineri 27 ianuarie 2017
FOTO Corespondenta de la Melbourne: de ce e Australian Open mai mult decat un turneu

Australian Open este ceea ce poate fi caracterizat in termenii contemporani un must -see


FOTO Corespondenta de la Melbourne: de ce e Australian Open mai mult decat un turneu

Australian Open este ceea ce poate fi caracterizat in termenii contemporani un must -see. Adica ceva ce trebuie vazut macar o data in viata, cu atat mai mult decat iti place sportul, in general, tenisul, in special, si te poti desparti fara suspine si de cateva mii de euro, in particular. Nu mica mi-a fost insa mirarea cand am intalnit in Melbourne Park, complexul in care sunt terenurile de tenis, un cuplu de tineri bucuresteni, care au venit la turneu dupa ce au sacrificat un credit de nevoi personale. El, dornic sa vada cat mai multe meciuri, ea cat mai multe shopping-malluri. Finnaciar vorbind se aflau in echilibru, pentru ca preturile la tenis echivaleaza cu o partida medie de cumparaturi in oras. Garantat insa, cei care ajung la Australian Open au de partea lor spectacolul. Si nu doar pe terenurile de tenis, ci si in tot ceea ce priveste atmosfera si conditiile, capitole la care organizatorii pretind ca ofera totul, dar de la editie la editie dau mai mult. Atitudinea e normala, deoarece turneul este o masina de facut bani. In prima zi de meciuri, pe 16 ianuarie, au fost in jur de 72.000 de platitori de bilet. Recordul cade de la an la an. Tichetele variaza intre 5 dolari australieni, pentru copiii, si 150 de AUD pentru un loc bun in Rod Laver Arena. Nu se vand insa bilete doar pentru un singur meci, ci pentru toata ziua. Daca iei un bilet pentru Rod Laver, cea mai mare arena, poti intra pe orice alt teren, mai putin Margaret Court. Daca iei pe Margaret Court vezi orice meci, dar nu si cele de pe Rod Laver Arena. Exista tot felul de pachete, astfel incat toata lumea sa fie multumita, iar in prima saptamana a turneului meciurile sunt programate in asa fel incat vedetele sa joace alternativ pe toate terenurile complexului, pentru a putea fi vazute de toti spectatorii. Intrarea iti asigura si accesul la antrenamente. Toti jucatorii se pregatesc zilnic acolo si e o adevarata nebunie la sedintele de pregatire ale lui Djokovici, Nadal, Federer ori ale Serenei Williams, unde fanii vin cu miile. Din obligatie, dar probabil si din placere, la final, jucatorii dau autografe, fac poze si ofera mingi, in special copiilor. Nu stiu daca exista turneu in care fanii pot la un sfert de metru de cei pe care ii vad de regula doar la televizor. De departe, cel mai popular jucator din circuit, raportat la adeziunea fanilor, este Roger Federer, care umple toate arenele, iar la antrenamente aproape ca te calci in picioare pentru a-l vedea.

11 dolari paharul cu bere Australienii stiu sa faca bani din orice, iar turneul de tenis este primul prilej din an. Complexul este intesat de magazinase cu produse sportive, dar si de terase si restaurante. In total, cred ca sunt zeci, pentru toate gusturile. Preturile nu sut deloc mici. Un pahar de bere pleaca de la 10 dolari (aproximativ 32 de lei), iar un meniu tip fast-food e cam 15 dolari. Nicio bautura nu se vinde la sticla. Totul la pahar de plastic, deoarece se consuma in cantitati industriale si organizatorii se tem ca aburii alcoolului sa nu-i determine pe unii sa-si dea cu sticlele in cap si sa provoace cine stie ce tragedie. Altfel, poti sa bei pana nu mai poti si nu putini sunt cei care se arunca pe iarba pentru un pui de somn, ca sa se refaca si sa o ia de la capat. Cat priveste suvenirurile, nici acestea nu sunt ieftine. Nici cele cu insemnele AO 2017, nici cele de la standurile Nike, adidas, new Balance sau Wilson. Un tricou e in jur de 60 de dolari, un prosop 40 de dolari, o minge mai mare pe care pot semna jucatorii cam 25 de dolari. Chiar si asa sunt cozi mari la intrarea in magazine, iar asiaticii in general, ies cu sacosele pline.

Sydney a vrut sa fure turneul

Turneul genereaza profituri uriase si de aceea organizatorii isi permit sa creasca premiile de la an la an. Si tot din acelasi motiv, orasul Melbourne tine cu dintii de el. In 2008, municipalitatea din Sydney a facut demersuri pe langa Tennis Australia pentru a prelua acest Gran Slam, din 2016, cand expira contractul. Autoritatile din Melbourne au luat foc si i-au acuzat pe rivali ca nu sunt in stare sa-si asigure originalitatea printr-un eveniment propriu, incercand sa canibalizeze alte orase australiene. Australian Open a ramas la Melbourne, desi de-a lungul istoriei s-a jucat si la Sydney, Adelaide, Perth, Brisbane, iar de doua ori chiar in Noua Zeelanda, la Hastings si Christchurch. In 1972 s-a decis insa ca turneul sa se desfasoare in acelasi oras, iar Melbourne a pus mana pe el deoarece autoritatile au fost dispuse sa investeasca an de an in el sume din ce in ce mai mari. In ciuda faptului ca poate Sydney este orasul australian cu o mai mare popularitate in lume, gratie faimei turistice, Melbourne este capitala financiara a „cangurilor“. Aici sunt mult mai multi bani, iar municipalitatea nu se da inapoi la nicio investitie, stiind ca dolarii se intorc. In 1988, spre exemplu, pe spatiul unui parc imens, a fost construit complexul pe care se joaca acum meciurile. Sunt trei arene mari, Rod Laver (15.000 locuri), Hisense (10.000 locuri) si Margaret Court (7.500 locuri), doua arene mai mici, Show Court 2 si Show Court 3, de cate 3.000 de locuri, si alte 24 de terenuri, care au minimum o tribuna de cateva zeci de scaune. In plus, exista si 12 terenuri indoor, pentru antrenamente in caz de ploaie. Anul acesta nu a fost cazul, vremea fiind constant frumoasa.

Asiaticii sunt cei mai buni platitori

Efectul investitiei de acum 29 de ani s-a vazut imediat. Numarul spectatorilor a crescut in primul an cu 90%. De la 140.000 cat veneau la vechiul Kooyong s-a ajuns la 266.000 in primul an al schimbarii. Anul trecut au fost 720.000 de spectatori, iar anul acesta se asteapta la un nou record. Pentru a usura accesul fanilor din centrul orasului, autoritatile au construit o pasarela peste una dintre soselele principale ale metropolei, Tanderrum Bridge, inaugurata chiar de Simona Halep intr-una dintre zilele premergatoare turneului. Senzatia este ca nimic nu este imposibil la Melbourne si se face orice pentru a spectatorii sa poata avea totul, stiind ca oamenii sunt dispusi sa cheltuie pentru a se simti bine. Exista inclusiv locuri de joaca pentru copii, zona de concerte, spatii speciale in care vin legendele sportului australian pentru a socializa cu fanii, sunt atat de multe lucruri, incat sincer, nu stiu daca e ceva ce nu poti gasi la Australian Open.

Pentru a facilita venirea asiaticilor, majoritatea turistilor care vin pentru AO fiind chinezi si japonezi, organizatorii au deschis birouri speciale la Shanghai, Tokyo si Singapore de unde se pot cumpara pachete turistice pentru competitie. Cu nelipsitele lor aparate foto si camere video atarnate de gat, te impiedici oriunde de ei. Sunt peste tot, la arene, in oras, in magazine. Melbourne oricum are foarte multi imigranti asiatici, dar zilele acestea metropola pare a fi parte a Chinei, nicidecum a Australiei.

Insemnele Australian Open sunt peste tot in orasul care-si consuma agitat mijlocul verii. Desi in mod normal interesul ar fi ca toata lumea sa mearga la meciuri, australienii au grija si de cei care nu-si permit sau poate nu vor asta. In zona centrala a orasului sunt puse ecrane uriase pe care se pot viziona partidele, iar in fata lor sute de sezlonguri populate. Cine nu prinde loc se aseaza pur si simplu pe jos pentru a viziona meciurile. In Australia tenisul este aproape sport national, milioane de sportivi fiind legitimati in cluburi profesioniste de tenis, iar in spatele turneului de Grand Slam de la Melbourne se afla o intreaga industrie, o armata de oameni atenti la fiecare amanunt, de la copii de mingi, la soferi, medici, asistenti, bucatari, voluntari, comentatori, analisti. Nimic nu e la voia intimplarii si probabil de aceea Australian open este socotit cel mai reusit eveniment din tensiul mondial.

Turneul arunca preturile in aer

Popularitatea turneului face ca totul sa fie scump la Melbourne in aceasta perioada si chiar si asa e greu sa gasesti un loc de cazare in oras. Pretul unei camere ajunge usor la 300-400 de dolari, inclusiv in zonele din afara CBD-ului, adica a centrului orasului, care se aseamna cu Manhatann-ul new-yorkez.

29 de sponsori si parteneri oficial are editia 2017 a Australian Open, sponsorul principal fiind Kia Motors

Finalele Australian Open 2017 sunt programate sambata (feminin) si duminica (masculin)

Adevarul la Australian Open - un proiect sustinut de Aqua Carpatica  

Australian Open 2017 0

2017-01-27

Autor: