Consumator Online

Stire tematica: Topul Restaurantelor

Bursa : Un sfert din vinul vandutde Vinarte a mers la export

luni 09 ianuarie 2017
Un sfert din vinul vandutde Vinarte a mers la export

     * (Interviu cu Sergio Faleschini, proprietarul Vinarte)
     *  "Vinului romanesc ii lipseste imaginea de tara"
         Vinului romanesc ii lipseste imaginea de tara, ne-a spus Sergio Faleschini, proprietarul Vinarte
Un sfert din vinul vandutde Vinarte a mers la export

     * (Interviu cu Sergio Faleschini, proprietarul Vinarte)
     *  "Vinului romanesc ii lipseste imaginea de tara"
         Vinului romanesc ii lipseste imaginea de tara, ne-a spus Sergio Faleschini, proprietarul Vinarte. Domnia sa ne-a precizat: "In anii 90, Romania nu avea ce prezenta: nici vin de calitate, nici imagine in lume. Acum, lucrurile s-au schimbat - avem, in sfarsit, calitate. In prezent, sunt multi producatori romani care realizeaza vinuri de calitate, unii chiar vinuri remarcabile. Nu suntem cunoscuti cat am merita si, din pacate, nu facem nimic pentru aceasta. Aici este nevoie de interventia statului roman in promovarea unei strategii nationale de marketing. Nu trebuie lasata aceasta strategie la nivelul producatorului. El, de bine de rau, a reusit sa faca vinuri de calitate si numai el stie cu ce sacrificii. El are nevoie astazi, nu maine, de implicarea statului roman in promovarea si afirmarea vinului romanesc in lume, asa cum celelalte tari (Argentina, Africa de Sud, Australia) au facut-o acum zece ani. Daca acest lucru nu se intelege, vinul nostru nu va depasi pragul unui interes local, iar multi straini prezenti la targuri ne vor intreba in continuare: «Romania produce vin?»".

       Reporter: Cum a fost anul 2016, din punct de vedere viticol?
     Sergio Faleschini: Pentru noi si pentru o parte din producatori, anul 2016 nu a fost un an favorabil din punct de vedere al recoltei. Am realizat cu 20% mai putin decat in 2015, ca urmare a grindinei care ne-a afectat unele parcele din podgoriile Bolovanu si Starmina, dar si a ploilor din primavara si vara, care au influentat rezultatul recoltei. Calitatea strugurilor, insa, a fost buna, ceea ce ne permite sa speram ca si din productia 2016 vom obtine vinuri de calitate, de talia Prince Matei, Soare, Prince Mircea etc., chiar daca din punct de vedere cantitativ vom fi mai limitati fata de anii trecuti.
     Reporter: Concret, ce cantitate de vin ati produs anul trecut?
     Sergio Faleschini: In 2016 am produs 1.000.000 de litri de vin, din strugurii recoltati pe cele trei domenii: Starmina-Mehedinti, Bolovanu-Samburesti, Zoresti-Dealu Mare.
     Reporter: Cat din productie merge la export?
     Sergio Faleschini: In 2016 am exportat 25% din cantitatea vanduta, intr-un evantai de tari: Polonia, Italia, Olanda, Germania, Franta, Monaco, Coreea de sud, Japonia.
     Reporter: Urmariti sa va extindeti exportul si unde?
     Sergio Faleschini: Este prioritatea noastra sa majoram exportul in tarile unde deja suntem prezenti, incercand, in acelasi timp, sa atacam si alte piete: China, Filipine, SUA etc.
     Reporter: Ce game de vin aveti in HoReCa si ce game in retail?
     Sergio Faleschini: In HoReCa suntem prezenti in circa 80% din restaurantele din Bucuresti si din tara, cu vinurile din gama Vinarte (Castel Starmina, Feteasca Neagra, Nedeea, Castel Bolovanu, Sauvignon Blanc, Riesling etc.) si din gama Colectie, unde intra vinurile Premium ( Prince Matei, Prince Mircea, Soare, Cuvee d`excellence-riesling si Sauvignon blanc, Sirena Dunarii).
     In zona retail, suntem prezenti in toate supermarket-urile din Romania, cu vinurile din gama Enoteca, exceptand reteaua LIDL.
     Reporter: Ce cifra de afaceri ati realizat in primele noua luni ale lui 2016 si ce estimari aveti pentru intregul an trecut?
     Sergio Faleschini: In primele noua luni din 2016 am realizat o cifra de afaceri de 1,8 milioane euro, estimand sa ajungem la 2,5 milioane euro la sfarsitul anului.
     Reporter: Ce investitii ati derulat anul trecut si ce buget ati alocat in acest sens?
     Sergio Faleschini: In 2016 nu am facut nicio investitie majora, avand prevazut pentru 2017 un buget pentru investitii de 1 milion de euro, in vederea infiintarii de noi plantatii cu soiuri romanesti, achizitii de tractoare, pluguri, linii de imbuteliere etc.
     Reporter: Cate hectare de vie aveti in prezent si cate sunt pe rod?
     Sergio Faleschini: In prezent detinem 340 ha de vie in cele trei domenii, din care numai 270 ha sunt in exploatare.
     Reporter: Ati accesat fonduri europene in 2016, in ce suma si pentru ce proiecte?
     Sergio Faleschini: Anul trecut nu am accesat fonduri europene, considerand ca trebuie sa mai facem o pauza pentru a putea consolida societatea cu fondurile necesare acestor investitii, retinand ca indiferent daca ti se aproba absorbtia de fonduri europene, trebuie ca tu sa investesti primul, iar bancile nu te crediteaza chiar daca ai dosarul aprobat.
     Reporter: Ce soiuri de vin aveti plantate?
     Sergio Faleschini: Pe suprafetele in exploatare avem plantate soiuri internationale (Merlot, Cabernet Sauvignon, Riesling, Sauvignon Blanc) si soiuri autohtone (Feteasca Neagra, Feteasca Alba,Tamaioasa Romaneasca, Negru de Dragasani, Novac).
     Reporter: Cum a evoluat piata pe care activati, in ultima perioada?
     Sergio Faleschini: Daca vorbim de piata romaneasca, pot aprecia ca se constata o oarecare crestere a interesului consumatorului pentru vinul de calitate, ca urmare a evolutiei gustului, educatiei, bunastarii, in special la persoane intre 30 si 50 de ani. Asa se explica faptul ca, in structura noastra sortimentala, au crescut vanzarile de vinuri din gama superioara si cred ca acelasi lucru se observa si la colegii mei podgoreni.
     Pe de alta parte, a crescut si nivelul calitativ al vinului romanesc, au aparut multi producatori mici si mijlocii cu vinuri de buna calitate si la preturi decente. Se vorbeste mai putin de vinurile false care in anii trecuti faceau concurenta vinurilor din struguri, fiind mult mai ieftine si deci usor accesibile, intr-o tara cu o pondere mare de oameni saraci.
     Pe plan international, piata este in continuare tensionata, se produce mai mult decat se consuma, iar piata este dominata de producatorii cu traditie si imagine de tara ca Franta, Italia, Spania si, ulterior, cele din lumea noua: Chile, Argentina, Africa de Sud etc. Romania exporta foarte putin fata de potentialul ei, nu din cauza calitatii, unde acum stam bine, ci din lipsa unei strategii de marketing adecvat la nivel national.
     Reporter: Ce estimari aveti legate de sectorul vitivinicol din tara noastra?
     Sergio Faleschini: Sectorul viti-vinicol are o evolutie pozitiva, fiind, poate, cel mai avansat sector din agricultura romaneasca. In anii `90, Romania nu producea vinuri de calitate si din acest motiv nu exporta vinuri in tari cu pretentii, singurul debuseu fiind fosta Uniune Sovietica, piata care absorbea tot ce aveam, fara pretentii de calitate. Incepand cu anul 2000, asistam la o renastere a viticulturii romanesti, ca urmare a aparitiei primilor investitori straini, accesul la fondurile europene, programe nationale de dezvoltare rurala etc., de care am beneficiat cu totii. Astfel, plantatiile cu soiuri nobile au luat locul viilor batrane, hibride si bolnave, centrele de vinificatie au fost dotate cu utilaje moderne etc. Astazi se poate conta pe multi producatori mici si mijlocii care fac vinuri de calitate, contribuind la o imagine buna a vinului romanesc.
     Se estimeaza ca Romania sa ajunga la 250.000 ha de vie in exploatare, fiind considerat al cincilea mare producator in Europa si al noualea in lume.
     Reporter: Credeti ca mai este loc pentru alti producatori de vin de calitate la noi?
     Sergio Faleschini: Este inca loc destul dar, atentie, pentru producatori mici si mijlocii, nu pentru giganti. Experienta imi spune ca numai producatorii mici fac vinuri mari - luati exemplul tarilor din Europa, Franta, Italia, Germania etc. Acestia, impreuna cu producatorii deja existenti, vor contribui mult la imaginea vinului romanesc in lume, unde mai avem inca mult de lucrat.
     Reporter: Ce ne puteti spune despre educatia consumatorilor de vin?
     Sergio Faleschini: Dupa mine, procesul educarii consumatorului roman a evoluat destul de lent si nici acum nu putem spune ca s-a terminat. Este un proces lung legat de educatie, cultura, traditie, bunastare etc.
     In anii 80-90 se bea orice, in cantitati mari, la PET-uri sau damigeana; ulterior, aceasta forma de consum s-a diminuat simtitor, iar aparitia supermarket-urilor si a marilor magazine a contribuit si ea la educarea consumatorului roman.
     Astazi, romanul nu prea mai cumpara vin de pe strada, alege vinul in magazin sau restaurant, bea numai ce-i place, asociaza cu mancarea preferata, face cadou un vin bun. Aparitia magazinelor specializate, a sommelierilor, de care in urma cu 30 de ani nici nu se banuia ca exista pe mapamond, este surprinzatoare. Gustul tineretului a avansat cel mai mult, multi au devenit cunoscatori. Apreciaza calitatea, cunosc producatorii din tara si din afara, compara, verifica sticla, eticheta, producatorul; sunt greu de pacalit, nu se uita la vinuri de 5 lei sticla. Noi, producatorii romani, ne bazam pe aceasta evolutie pozitiva a consumatorului roman.
     Reporter: Ce lipsuri are domeniul in care activati?
     Sergio Faleschini: Vinului romanesc ii lipseste imaginea de tara. In anii 90, Romania nu avea ce prezenta: nici vin de calitate, nici imagine in lume. Acum, lucrurile s-au schimbat - avem, in sfarsit, calitate. Spuneam mai sus ca, in prezent, sunt multi producatori romani care realizeaza vinuri de calitate, unii chiar vinuri remarcabile. Nu suntem cunoscuti cat am merita si, din pacate, nu facem nimic pentru aceasta. Aici este nevoie de interventia statului roman in promovarea unei strategii nationale de marketing. Nu trebuie lasata aceasta strategie la nivelul producatorului. El, de bine de rau, a reusit sa faca vinuri de calitate si numai el stie cu ce sacrificii. El are nevoie astazi, nu maine, de implicarea statului roman in promovarea si afirmarea vinului romanesc in lume, asa cum celelalte tari (Argentina, Africa de Sud, Australia) au facut-o acum zece ani. Daca acest lucru nu se intelege, vinul nostru nu va depasi pragul unui interes local, iar multi straini prezenti la targuri ne vor intreba in continuare: "Romania produce vin?".
     Reporter: Multumesc!   

2017-01-09

Autor: