Consumator Online

Stire tematica: Retail

Click : "Observatorul Preturilor", proiectul care le promite romanilor mancare mai ieftina. "Va exista o jena din partea celor care maresc nejustificat preturile"

mari 17 septembrie 2013
sursa foto Mediafax Octav Ganea

Romanii ar putea cumpara mancare mai ieftina


. Autoritatile din Romania poarta discutii cu reprezentanti ai Comisiei Europene in vederea crearii unui Observator al Preturilor, prin care romanii ar urma sa se informeze cu privire la preturile unor produse de baza, de la iesirea de pe poarta fabricii sau a fermei, pana la raftul magazinului. 

Pe scurt, proiectul prevede crearea unui site unde sa fie afisate, in prima faza, preturile comparative la alimente de baza din marile retele de magazine, precum si in piete. Cu ajutorul unui astfel de sistem de monitorizare a preturilor, populatia ar putea vedea de unde poate cumpara alimentele cu cele mai mici preturi. 

Daca propunerea va fi acceptata de Comisia Europeana, sistemul ar trebui sa functioneze in intreaga Uniune Europeana, nu doar in Romania, potrivit unor informatii obtinute de gandul de la surse guvernamentale.

"In prezent au loc discutii cu Comisia Europeana in ce priveste crearea unui Observator al Preturilor. Sistemul ar urma sa asigure o transparenta pe filiera produselor, de la pretul cu care produsul pleaca din ferma, pana la cel cu care produsul ajunge in magazin sau in piata. Este o propunere a noastra. Daca va fi acceptata, sistemul ar trebui sa functioneze in intreaga Uniune Europeana, nu doar in Romania. Odata cu implementarea acestui Observator, va exista o jena din partea celor care acum maresc nejustificat preturile", au declarat pentru gandul surse guvernamentale, care au tinut sa sublinieze ca deocamdata nu este vorba de un proiect conturat, ci doar la nivel de discutii.

Ideea nu este insa una noua. In 2010, ministrul Economiei de la acea vreme, Adriean Videanu, a avansat, intr-o conferinta de presa, ideea crearii unui Oservator al Preturilor. Aceasta ar consta in infiintarea unui portal prin intermediul caruia romanii ar putea sa se informeze despre preturile pentru mai multe alimente de baza, conform datelor facute publice la acea vreme de Videanu.

Videanu sustinea ca pentru infiintarea acestui portal, costurile sunt "minimale", iar pentru functionarea acestui observator ar fi urmat sa fie folositi angajati de la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului.

"ANPC va monitoriza preturile in 1.400 de puncte din tara si acolo unde va observa derapaje majore va interveni", preciza Videanu la acea vreme. Potrivit acestuia, in Grecia acest sistem a dus la scaderea cu 7% a preturilor in decurs de trei luni. 

Marii retaileri se opun

Reprezentantii marilor retaileri se opun vehement proiectului Observatorului Preturilor, declarand ca un asemenea demers ar fi "inutil, ineficient si discriminatoriu". 

"Nu dorim sa inventam noi roata. Un asemenea proiect este depasit si inutil", a declarat pentru gandul Delia Nica, director executiv AMRCR. 

De altfel, marii retaileri s-au opus proiectului inca din 2010, cand el a fost prezentat de fostul ministru al Economiei.

Proiectul era considerat "inutil, intrucat nu se adreseaza adevaratei zone de manifestare a crizei care este economia subterana, ci comertului modern, fiscalizat in intregime, si unde preturile se ajusteaza natural", precum si "ineficient, intrucat implementarea si actualizarea unui astfel de observator va reprezenta o munca fara rezultate reale, ce nu va putea tine pasul cu ritmul schimbarilor de preturi dictate de cerere si oferta, de campaniile promotionale sau de varietatea sortimentelor", potrivit Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR).

AMRCR considera atunci ca infiintarea unui Observator al Preturilor ar fi discriminatorie, pentru ca ar fi urmat sa fie monitorizate preturile produselor de baza, in timp ce consumatorul ar fi interesat si de o comparatie a preturilor la utilitatile casnice, servicii bancare, telefonie sau chiar servicii publice.

Legumele si fructele de import se scumpesc de cateva ori pana ajung la raftul supermarketurilor

Prin intermediul Observatorului Preturilor, populatia ar putea cunoaste inclusiv pretul pe filiera produselor. 

Legumele si fructele importate ajung pe rafturile supermarketurilor din Romania la preturi de cateva ori mai mari comparativ cu pretul de intrare in tara, reiese din informatiile primite de gandul de la Ministerul Agriculturii si care au la baza date INS. Reprezentantii marilor retaileri sustin ca ei nu sunt importatori, ci fac achizitiile de la firme specializate in astfel de activitati, mentionand ca datoria de a verifica cifrele din facturile din vama intra in atributiile Garzii Financiare.

Cartofii, rosiile, castravetii, ceapa si usturoiul care intra in Romania din tari precum Bulgaria, Polonia, Egipt, Macedonia, Ucraina, Iordania sau Maroc ajung sa fie vandute la preturi de cateva ori mai mari fata de cele de pe facturile din vama.

In opinia producatorilor de fructe, cauzele acestui fenomen ar putea fi subevaluarea preturilor in vama, precum si majorarea preturilor pe lantul de intermediari.

De exemplu, rosiile aduse in primele patru luni ale anului din Polonia au intrat in tara la preturi de 0,55 lei pe kg, iar cele din Maroc la 1,36 lei pe kg, ajungand pe rafturile supermarketurilor la preturi de cateva ori mai mari.

Din Grecia a fost livrata ceapa la pret de 0,29 lei pe kg, cea adusa din Ucraina – la 0,37 lei pe kg, iar cea din Austria – la 0,66 lei pe kg. Cel mai ieftin usturoi a provenit, in perioada mentionata, din Polonia, fiind livrat in vama la un pret mediu de 0,31 lei pe kg.

Din Iordania au fost importati in prima parte a anului cei mai ieftini castraveti, la un pret de 1,22 lei pe kg, urmati de cei din Ungaria, adusi la un pret mediu de 1,68 lei pe kg.

Merele si perele importate din Macedonia in prima parte a anului au iesit din vama la preturi mai mici de un leu pe kilogram, iar cele aduse din Polonia au ajuns la 1,02 lei pe kilogram.

Reprezentantii producatorilor de fructe si legume sustin ca supermarketurile le cumpara marfa la preturi mici, iar pe rafturi ea se regaseste, in prezent, la preturi de trei ori mai mari. Gandul a scris ca, in perioadele din afara sezonului agricol pretul fructelor si legumelor din marile magazine ajunge sa fie de pana la 10 ori mai mare, comparativ cu cel de pe facturile de intrare in tara.

„Eu sunt producator de fructe. Daca le ceri supermarket-urilor un pret pe kilogram de 1,5 lei plus TVA, unele stramba din nas. In schimb, pe raft au mere, fara gust, din Polonia sau Grecia, cu 4-6 lei pe kilogram. In general, preturile cu care ni se preiau in prezent merele de catre supermarket-uri sunt de 1,8- 2,2 lei plus TVA, iar in magazin sunt vandute cu 3,5-4,5 lei pe kg”, a declarat pentru gandul Aurel Tanase, presedintele patronatului Romconserv.

La randul lor, reprezentantii marilor retaileri spun ca verificarea veridicitatii preturilor din facturile de import intra in atributiile Garzii Finaciare si ca marii retaileri nu fac importuri, ci achizitioneaza marfa de la importatorii ce le ofera preturile cele mai mici.

„Garda Financiara trebuie sa verifice corectitudinea datelor inscrise in facturi. Supermarketurile nu sunt importatori, ci cumpara de la firmele care fac importuri. Cumparam de la cei ce ofera preturile cele mai mici, pentru a putea oferi clientilor nostri preturile cele mai reduse”, a declarat pentru gandul Delia Nica, vicepresedinte al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), care a adaugat ca pe perioada verii, ponderea fructelor si legumelor romanesti ajunge in supermarketuri la 90% din totalul fructelor si legumelor aflate la vanzare.

Importuri de 200 milioane de euro

Companiile din Romania importa in fiecare an legume de aproximativ 150-200 milioane de euro, ceea ce inseamna aproximativ 10-20% din valoarea productiei medii de legume de pe piata locala, potrivit Ziarului Financiar.

Pe de alta parte Aurel Tanase, presedintele Romconserv, spune ca in acest an pe pietele externe s-a inregistrat o cerere in crestere pentru fructe si legume proaspete romanesti. “In urma participarii noastre la targul de profil de la Berlin din acest an, livrarile de fructe romanesti catre UE au crescut de patru ori. In luna iulie, am participat la un program de degustari de fructe organizat in Moscova, unde au participat mari importatori si unde fructele romanesti s-au bucurat de un mare succes", a adaugat Tanase, care a completat ca scopul organizatiei profesionale pe care o conduce este "sa scapam de intermediarii din Republica Moldova".

Tanase spune ca exista in derulare programe de promovare a fructelor romanesti si in Franta, Polonia, Slovacia si Germania. “Cererea a fost foarte mare, nu am putut sa ii facem fata”, s-a plans Tanase, considerand ca ar trebui gasita o solutie de sprijin din partea statului a producatorilor romani de legume si fructe.


Autor: