Consumator Online

Stire tematica: Retail

România liberã : Secretele "murdare" ale alimentelor chilipir

luni 02 mai 2011
Unt - 2 lei pachetul, lapte - 2,7 lei litrul, ciocolata - 1,5 lei tableta sau suc de portocale - 1 leu sticla de doi litri
. Nu va grabiti sa intrebati: 'Unde?". Nu avem de-a face cu promotii, ci cu alimente care doar incearca sa para a fi ceea ce categoric nu sunt.Romania libera a identificat cel putin cinci produse care, datorita preturilor tentante, si-au facut loc in frigiderul multora dintre romani. Cati dintre clienti au constientizat insa cu adevarat ce cumpara? Problema 'untului", 'laptelui" sau a 'ciocolatei" superieftine este aceea ca doar in aparenta reprezinta produsele mentionate mai sus. Ce sunt in realitate? RL a incercat sa raspunda la aceasta intrebare cu ajutorul specialistului in chimie alimentara Petru Alexe, decanul Facultatii de Siinta si Ingineria Alimentelor de la Universitatea din Galati, a comisarului de la Protectia Consumatorilor, Sanziana Coliba, si a criticului culinar Victor Melian.'Untul" de 2 leiRaionul 'Lactate" dintr-unul din hypermarketurile bucu-restene. Printre pachetele de unt am gasit si pachete de 200g ambalate in clasica hartie cerata alba, pe care scrie greu lizibil 'crema cu", iar dedesubt 'UNT", cu litere mari si cu un font asemanator cu al uneia din marcile de unt de pe raftul vecin. Pe pachet, clientii mai pot citi: 'grasime 65%". In realitate, avem de-a face cu un produs ce contine 80% grasimi vegetale nehidrogenate si numai 20% unt si care, pentru a se vinde, profita de toate aceste elemente de identitate care s-au sedimentat in mentalul colectiv al romanilor. Am testat trei astfel de produse, cu preturi cuprinse intre 2,1 si 2,7 lei, care au fost apoi comparate cu untul veritabil, 'marca cea mai ieftina", cu 65% grasime si care costa 3,9 lei pachetul. Iata parerile specia-listilor.Criticul culinar:Victor Melian: 'Imitatiile de unt sunt dezlegate, vedem ca nu s-au legat grasimile in ele: unul mai are putin si se imprastie, altul arata ca o branza de vaci foarte moale, iar al treilea e in aceeasi stare de dezagregare, dar putin mai legat decat celelalte doua. Singurul mai consistent e pachetul de unt normal, desi absolut toate cele patru pachete au fost tinute la aceeasi temperatura. Produsul cu 20% unt si 65% lipide e aproape fara miros, foarte, foarte gras, dar grasimea nelegata in consistenta produsului ii da un gust fad. Culoarea e verzuie, se observa niste puncte galbene in el care imi spun ca nu a fost amestecat bine ce trebuia amestecat, ori ca nu toate lucrurile sunt compatibile unele cu altele. Nu m-as avanta deloc sa prajesc ceva in aceste imitatii sau sa fac cu ele o crema", spune Melian.Specialistul in chimie alimentara:Petru Alexe: 'Produsul natural este bun. Celelalte produse au denumire falsa, subliminala. Trebuie sa fie identificate ca produse cu adaos mic de unt si nu ca produse lactate. Am rezerve la utilizarea acidului citric".Protectia ConsumatoruluiComisarul de la Protectia Consumatorului Sanziana Coliba: 'Aceste produse nu sunt unt, ci asa cum spune si ambalajul, undeva cu fonturi minuscule pe lateralul pachetelor, sunt «amestecuri de grasimi tartinabile». Ele sunt produse cameleonice care folosesc trucuri pentru a semana cu pachetele de unt. De pilda, folosesc nume derivate de la UNT, cum e cazul cu UNTAR, scris cu un font foarte apropiat de cel cu care sunt inscriptionate pachetele de unt adevarat. Protectia Consumatorului a dat in judecata producatorul UNTAR-ului ca incearca sa pacaleasca consumatorii, dar am pierdut, fiindca legea le permite sa foloseasca termeni derivati de la cuvantul UNT. Produsul numit «Crema cu UNT» foloseste doua fonturi diferite in denumire, pentru a pune in evidenta cuvantul UNT si a minimiza celalalt termen al denumirii. De asemenea, ceea ce fac ei nu e chiar legal, fiindca pe pachet sunt doua denumiri de produs, ceea ce creeaza confuzie: «Crema cu UNT grasime 65%» si «amestec de grasimi tartinabile 65% 200g». In plus, noi am amendat deja unul din lanturile de hypermarketuri pentru faptul ca pune aceste produse cameleonice pe acelasi raft cu untul. In mod normal, aceste produse ar trebui sa fie expuse ori intr-un spatiu clar delimitat de rafturile cu unt". 'Laptele" de 2,7 leiRaftul cu lapte UHT al unui supermarket de cartier. Cel mai ieftin produs costa 2,7 lei. Langa acesta se afla celelalte marci de lapte UHT. Pe cele doua fete ale cutiei mai ieftine scrie bilingv (in maghiara si engleza) 'Tej ital 3,2% zsirtartalom", respective 'Milk drink 3,2% fat". Deasupra e desenat un suvoi alb de lapte curgand si o pajiste verde. Clientul n-are nici cel mai mic indiciu, daca nu citeste scrisul mic de pe lateral (de data asta si in romana), ca nu e vorba de lapte, ci de 'bautura de lapte". Si acest produs se foloseste de elementele de identitate ale laptelui ca sa vanda un produs care e orice, numai lapte nu: 'Ingrediente: lapte (51%), permeat, grasimi vegetale. Permeatul este definit pe ambalaj drept un preparat de origine lactata, sarac in proteine, produs prin ultrafiltrarea laptelui. Compozitie: proteine 1,5%, glucide 4,7%, lipide 3,2 %".
Autor: