Consumator Online

Stire tematica: Retail

Adevarul : Romanul, chibzuit in fata raftului

joi 07 aprilie 2011
Romanii au fost mai cumpatati in 2010 la cumparaturi si au inlocuit produsele pe care le achizitioneaza de obicei cu cele aflate la promotii, arata un studiu realizat de Nielsen
. Suma cheltuita la o vizita in supermarket a scazut comparativ cu 2009. Cumparatorii nu au renuntat insa la produsele proaspete, pentru care au alocat 63% din buget. Criza s-a simtit in portofelul romanilor si cand a venit vorba de alimente si de produse de ingrijire personala. Cei mai multi romani sustin ca au resimtit pe pielea lor, anul trecut, cresterea preturilor. 81% din cumparatori spun ca preturile la alimente din magazinele pe care le frecventeaza au crescut simtitor, comparativ cu 48%, care afirmau acest lucru in 2009. Cu toate acestea, bugetul lunar alocat de romani pentru alimente si produse de ingrijire a locuintei a ramas aproximativ la fel in 2010, fata de 2009. Volumul cumparaturilor a scazut insa, iar cei mai multi romani au taiat de pe lista multe produse pe care obisnuiau sa le consume, arata studiul Nielsen.

?Cel mai des mentionat ca fiind afectat de reducerea cheltuielilor a fost segmentul de bauturi, precum vin, spirtoase si bere, acestea fiind primele produse eliminate din cosurile de consum in 2010. Alte categorii cumparate mai putin din cauza inflatiei alimentare au fost snacksurile sarate, racoritoarele carbogazoase, ciocolata, alimentele organice, biscuitii si cafeaua", a declarat Bogdana Baltasiu, managerul departamentului de cercetare din cadrul companiei.

Astfel, 48% din romani spun ca au cumparat mai putine bauturi alcoolice, 27% au renuntat la bauturi carbogazoase, iar 17%, la biscuiti si cafea. Lista de cumparaturi a avut un rol important si anul trecut. 55% din cumparatori au spus ca au folosit o lista cand s-au dus la shopping. In privinta produselor de ingrijire personala, cumparatorii au cautat activ promotii sau au schimbat magazinul pentru a gasi preturi mai bune.

Produse la oferta

Acesta nu este insa singurul segment pentru care romanii au ales promotiile. Aproximativ 19% din romani spun ca anul trecut au avut obiceiul de a cumpara mai multe marci, in functie de promotiile afisate, iar 56% din acestia spun ca in 2010 au experimentat diverse branduri. ?Oamenii au inceput sa nu mai fie atat de loiali unei marci si au luat in considerare si alti factori in alegerea produsului", mai spune Bogdana Baltasiu.

Alimentele proaspete, respectiv legume, fructe, carne, peste si lactate, care au reprezentat 63% din bugetul alocat cumparaturilor, au fost achizitionate in cantitate mai mica la o vizita in supermarket sau in hipermarket. Romanii se afla insa in topul tarilor europene care aleg sa dea o mare parte din buget pe aceste produse. Un spaniol cheltuieste doar 51% din bugetul lunar pe alimente proaspete, un austriac, 45%, iar un bulgar, 49%.

Mai rar la cumparaturi

Daca in cazul supermarketurilor si magazinelor traditionale frecventa de achizitie a ramas constanta, in cazul hipermarketurilor aceasta s-a micsorat. Anul trecut, romanii au fost doar o data pe saptamana intr-un hipermarket. Cu toate acestea, potrivit datelor Nielsen, si in 2010 romanii au preferat sa cumpere produsele alimentare si de ingrijire a locuintei in principal din retelele de comert modern, respectiv hipermarketuri, supermarketuri si discounteri, aceste unitati acoperind 48% din piata. ?Romanii aleg magazinele din comertul modern in functie de usurinta de a ajunge la unitate, de oferta variata a magazinului, pentru faptul ca alimentele sunt proaspete si pentru raportul bun calitate/pret, se mai arata in raport.

In privinta comportamentului de cumparare, oficialii Nielsen afirma ca obisnuintele nu sunt usor de schimbat, dar factori precum pretul au un cuvant greu de spus. ?Aproape fiecare al doilea cumparator incearca si altceva cand vine vorba de magazine", se mai arata in studiu. Cu toate acestea, 74% din romani spun ca au facut cumparaturi la magazinul pe care il frecventeaza de obicei.

Marcile proprii au castigat teren

Marcile proprii lansate de lanturile mari de retail au fost cumparate de 4% din romani. Majoritatea acestor marci induc inca ideea ca au un pret scazut, de aceea foarte multi consumatori au prezentat interes in privinta lor.

Femeile decid la cumparaturi

Femeile sunt cele care iau decizia in fata raftului, arata studiul Nielsen. Potrivit cercetarii, mai bine de 57% din cumparatorii romani sunt incadrati in categoria celor principali, in timp ce 43% sunt influentatori, adica recomanda produse altora. Dintre cumparatorii principali, 83% sunt femei. ?Numarul femeilor ca si cumparatoare principale a crescut considerabil, de la 79% in urma cu un an", sustin realizatorii
studiului.

In privinta varstei, cele mai multe femei care iau decizii cand vine vorba de cumparaturi au 25-34 de ani (35%) si 35-49 de ani (39%). Barbatii se situeaza insa de partea cealalta a baricadei: din cumparatorii influentatori 74% sunt barbati, cei mai multi cu varsta intre 35 si 49 de ani. Din categoria de femei care dau sfaturi altora in privinta produselor de la raft, cele mai multe sunt adolescente si tinere pana in 24 de ani.

Chef de shopping

Trei sferturi dintre romanii din orasele mari si medii au mers cu placere in 2010 la cumparaturi, chiar daca bugetul a fost mai mic. 75% din cumparatori au declarat ca le place mult sau foarte mult sa mearga la shopping, in timp ce doar 5% spun ca nu le face placere aceasta activitate. ?Cel mai probabil, activitatile de promovare, promotiile si afluenta de produse noi sunt in buna masura raspunzatoare de mentinerea apetitului romanilor pentru cumparaturi", spune Bogdana Baltasiu.

Cat vom cheltui in 2011 si ce vom alege?

Consumatorul roman va ramane chibzuit si in 2011 si va alege produse din ce in ce mai mult bazandu-se pe criteriul calitate/pret, crede Bogdana Baltasiu de la Nielsen. ?Cosul de consum va ramane, cel mai probabil, in jurul aceleiasi valori si nu cred ca vom observa modificari importante decat peste cativa ani, dupa ce criza economica nu va mai fi simtita", mai spune Baltasiu.

Reprezentantul Nielsen nu exclude insa ca alte domenii ale consumului, precum cele ale bunurilor de folosinta indelungata, sa isi mai revina anul acesta. ?Valoarea cosului de alimente si produse de ingrijire personala nu a suferit foarte mult, comparativ cu 2009, tocmai pentru ca romanii au renuntat la investitii in electronice sau alte echipamente. Romanii nu renunta insa la alimente si la produse proaspete." Potrivit unui alt studiu dat publicitatii in urma cu cateva zile, romanii vor sa se indrepte in 2011 catre consum. Aproape 90% din romani sustin ca anul acesta isi doresc sa cheltuiasca mai mult decat in perioadele anterioare, in timp ce foarte putini se gandesc la economisire, arata un studiu comandat de Cetelem.

Bunuri de folosinta indelungata

In privinta bunurilor pe care si-ar dori sa le cumpere, jumatate dintre romani se indreapta catre pachete turistice, 44%, catre electrocasnice si tot atatia catre produse pentru casa si servicii pentru amenajarea locuintei.

Top criterii in alegerea magazinului

1.Este usor de ajuns la magazin
2.Un loc unde gasesc usor tot ce caut
3.Ofera alimente proaspete, de calitate
4.Raport bun calitate/pret la produse
5.Preturi mici
6.Intotdeauna are in stoc produsele dorite
7.Branduri de calitate
8.Atmosfera placuta in magazin
9.Promotii active
10.Tot ce am nevoie intr-un singur magazin
11.Sortimente variate de carne si peste
12.Gama larga de marci cunoscute
13.Oferta bogata de fructe si legume
14.Calitate la mancarurile gatite in magazin
15.Personalul ofera servicii bune

710 lei. Reprezinta suma cheltuita lunar de romani, in 2010, pentru alimente de baza si produse de ingrijire personala. Bugetul este calculat pe gospodarie.

151 de lei. Atat au cheltuit romanii, in 2010, la o vizita in hipermarket, cu 16 lei mai putin decat anul precedent.

Autor: