Consumator Online

Stire tematica: Telefoane

ziarulfinanciar : Aplicatiile mobile au devenit o normalitate. Peste 30% din romani folosesc internetul pe mobil imediat ce se trezesc

miercuri 22 aprilie 2015
Aplicatiile mobile au devenit o normalitate
Aplicatiile mobile au devenit o normalitate. Peste 30% din romani folosesc internetul pe mobil imediat ce se trezesc

Ziarul Financiar 22.04.2015

Rata de penetrare a smartphone-urilor in randul populatiei din Romania a explodat in ultimii ani, ajungand in prezent la circa 40%, la fel si consumul de date mobile, in timp ce 32% din romani folosesc internetul pe mobil imediat ce se trezesc, au afirmat ieri in cadrul summitului ZF Mobilio 2015 reprezentanti ai companiilor din IT&C. Printre invitati s-au numarat Dominik Wober din cadrul Google Germania, Andrei Pitis, fondator al Vector Watch sau Bogdan Botezatu de la Bitdefender.

 

Jucatorii din IT&C Si din banci vad dispozitivele mobile un driver de crestere a businessului

 

Dominik Wober,

Head of Performance Solutions DACH & CEE, Google Germania

- Romania este cu un an in urma Germaniei si cu doi in urma Marii Britanii la capitolul penetrare a smartphone-urilor. Totusi, dispozitivele mobile au depasit PC-urile in Romania, aproape doua treimi din locuitori folosind internetul cel putin o data pe luna, iar mai mult de 50% din ei in fiecare zi.

- Device-urile mobile au intrecut PC-urile. Penetrarea PC-urilor scade in timp, laptopul ramane stabil, iar smartphone-urile si tabletele cresc. Romania este cu un an in urma Germaniei, iar aceasta este cu un an in urma Marii Britanii, ca penetrare a smartphone-urilor. 

- Suntem fericiti cu cresterea businessului pe pietele CEE. Businessul de desktop este puternic si va ramane asa. Diferenta este ca peste cinci ani nu va mai vorbi nimeni specific despre mobile, pentru ca va fi ceva normal

- Primul lucru pe care il fac oamenii atunci cand se trezesc, dupa inchiderea alarmei, este accesarea internetului. In Romaniasunt 32%, mult mai mult ca in alte piete din Europa Centrala si de Est.

- Cresterea zonei de mobile in Romania depinde si de planurile industriei de telecom, dar anul trecut a fost crestere importanta. Germania are 65% penetrare a smartphone-urilor, iar in unele gradul ajunge la 80%. Acest nivel va veni si in Romania, nu conteaza prea mult in cat timp, unu sau doi ani, tot va ramane cel mai folosit dispozitiv.

 

Andrei Pitis,

CTO-ul si fondator al Vector Watch

- Suntem martorii unei noi revolutii care transforma lumea in ceva nou.

- Romania este pe lista pietelor de lansare printre care se afla si Hong-Kong, India, Marea Britanie. O sa incepem sa primim precomenzi in vara, prin iulie-august. Preturile ceasurilor variaza intre 250 si 350 de dolari.

- Ne-am gandit sa punem ceea ce conteaza cu adevarat - Watch design si 30 day battery life sunt doua lucruri esentiale pentru noi, iar durata de viata a bateriei este o promisiune. Astfel am creat un ecosistem. Pe masura ce device-urile devin mai mici trebuie sa cream un sistem de operare special pentru ele.

- Suntem in discutii pentru o noua runda de finantare, atat fonduri internationale, cat si din Romania.

Fiind la inceput, noi trebuie sa gasim bani pentru a porni lucrul acesta si un credit bancar ne va ajuta la inceput.

- Exista alegeri rationale si alegeri emotionale. La ceas vor fi diferente pentru ca alegerea va fi mai mult emotionala, pentru ca nu vrei sa porti un ceas doar pentru aplicatii, trebuie sa arate bine. 

 

Valentin Stefan,

director business development, VDF Romania

- Interesul din partea clientilor este foarte ridicat pentru smartphone-uri. Utilizarea internetului de pe smartphone a crescut foarte mult, in timp ce utilizarea pe PC este in usoara scadere.

- Din punctul de vedere al vanzarilor de echipamente si conexiuni de date, Vodafone a avut un an bun, mai ales pe zona de date unde compania a inregistrat cresteri foarte mari, chiar si de 80% pe unele segmente si o crestere a penetrarii de 6 puncte procentuale de la un an la altul.

- Viteza medie de download s-a dublat in ultimii ani. Acest lucru ajuta clientii sa foloseasca mai mult serviciile, mai ales acolo unde consumul de date este mare. Numarul de echipamente vandute a crescut, iar utilizarea lor este in continua crestere. Un trend extrem de bun.

- Exista o oportunitate mai ales la nivelul dezvoltatorilor de aplicatii pentru ca, evident, companiile nu o sa plateasca o cantitate nelimitata de date pentru ca angajatii sa stea pe internet, insa pe masura ce mai multe aplicatii se mobilizeaza, oportunitatea de a penetra cu smartphone-uri in companii va creste.

 

Florin Popa,

business to business director al Orange Romania

- Mediul de business local a trecut peste teama de a accesa datele companiei de la distanta, astfel ca, exista o cerere tot mai mare pentru traficul de date mobile. Daca anul trecut clientii consumau in jur de 300 MB pe luna, in luna februarie a acestui an cifra s-a dublat.

- Consumul a crescut mult in ultima perioada. Spre exemplu, clientii care au 4G consuma, in medie, in jur de 900 MB si chiar peste si asta pentru ca au o viteza mai mare de acces, dar si datorita volumului mare de resurse disponibile in pachetele pe care le primesc.

- Peste 60% din clientii care au acces la internet o fac de pe smartphone, iar mai mult de 30% acceseaza internetul zilnic.

- Exista o cerere din ce in ce mai mare pentru traficul de date mobile, vedem apetit crescut si datorita faptului ca piata s-a mai educat si clientii de business si-au invins retinerea in a accesa datele companiilor de la distanta.

Exista mai multa siguranta a datelor.

 

Cristina Popa,

country manager al Fashion Days

- In 2015, am ajuns la 40% din comenzi de pe dispozitive mobile, pentru ca am si inovat foarte mult, am incurajat plasarea de pe aceste dispozitive.

-  Am ajuns sa cumparam ananas sau iaurturi de pe internet. Cred ca se va intampla multora dintre noi, ca sa nu mai caram sacose, plus sa nu mai pierdem timp. In fiecare zi, cu cat clientul este mai dispus sa foloseasca mobilul, isi va invinge teama de a-l folosi, va cumpara tot mai mult de pe el. Asta inseamna o cumparatura care se repeta. 

- Ne dorim incurajarea aplicatiilor de Android. La noi se si cumpara din aplicatii. Cosul celei de iPhone este cu 15% mai mare decat al unei comenzi din Android. Vrem sa avem aceeasi experienta de cumparare de pe toate dispozitivele. Am intuit mobilul, cresterea acestuia, de aceea, din 2012 avem un departament intern care se ocupa doar de asta, sunt cel putin zece persoane in echipa de mobile. Provocarea este sa aducem informatia relevanta intr-un ecran mic, posibilitatea de search, de filtering, vom lansa saptamana aceasta la noi variante ale aplicatiilor

 

Roxana Petre,

Management Produse si Canale Alternative in cadrul BRD Groupe SocGen

- Am realizat de acum cativa ani ca dispozitivele mobile sunt o necesitate. Dar, dupa ce vindem un serviciu bancar, una dintre cele mai mari provocari este ca clientul sa il foloseasca. Este si cazul aplicatiei mobile pe care am lansat-o in 2013 ? myBRD Mobile ? pentru care avem deja 110.000 de utilizatori. Pe mobil clientii intra mai mult pentru consultare, pentru a-si verifica, spre exemplu, soldul, iar aceasta aplicatie incearca sa incurajeze tranzactionarea.

- De cel putin doi ani toate bancile isi educa clientii in zona de mobile. Ne dorim ca un client sa ne poata accesa de oriunde. Pe mobil incep sa se adune toate informatiile utile pentru el. Poate acum plecam fara portofel si nu ne mai intoarcem, dar fara telefon nu plecam. Iar orice pauza o folosim ca sa intram pe telefon.

- Clientii sunt mult mai deschisi la schimbare, daca vine cineva cu ceva mai bun sau mai nou va pleca. Este aproape vital sa fim prezenti pe mobil. Circa 60% din clienti folosesc aplicatia my BRD Mobile pe Android, 30% pe iOS, restul pe desktop.

 

Bogdan Colceriu,

CEO al companiei de servicii logistice e-commerce Frisbo

- Sunt 5.000 de magazine online in tara si cu siguranta numarul lor va creste intr-o cota mult mai mare decat piata de online in Romania. Spre sfarsitul anului cifra s-ar putea duce catre 8.000 de magazine online

- Ca logistica dedicata e-commerce-ului, ne intalnim cel mai des cu start-up-uri, iar una dintre problemele cu care ne confruntam este ca nu mai exista start-up-uri care sa dezvolte aplicatii dedicate de e-commerce.

- Exista niste domenii online care sunt extrem de aglomerate, precum cele din zona de fashion, home and deco, dar apar magazine online care vand inclusiv tapet, fete de perna, iar aceste businessuri vor creste foarte mult in perioada urmatoare mai ales pentru ca deja serviciile web ofera tot mai multe facilitati pentru afaceri. Chiar la nivel de start-up nu mai exista conceptia de a nu putea accesa de pe mobil afacerea.

 

Dan Marculesu,

cofondator al Fullscreen Digital

- In proportie de 50% din cei care intra intr-un mall folosesc tehnologia Wi-Fi pentru a se conecta la internet. Cea mai mare rata de utilizare a Wi-Fi are loc in weekend, cand, in medie, 60% din clientii unui mall se conecteaza la internet folosind aceasta tehnologie.

- Mallul este un ecosistem diferit, este o zona socioeconomic mai avansata. In alt context vedem o rata de penetrare si mai mica.

Avem branduri cu care lucram pe digital marketing, platforme de web sunt accesate de la 40% la aproape 80% pe zona de fashion, deci trebuie sa ne gandim la mobile atunci cand vorbim despre design.

- Mallul este o zona cu potential foarte mare de crestere pentru identificarea profilului clientului. Cu ajutorul unei solutii putem sa analizam nu doar traficul, ci si comportamentul clientului de pe mai multe canale, cum ar fi Wi-Fi cu o solutie de SMS, cu una de e-mail si una de tip push notification, astfel incat pe mobil sa ii apara doar informatii relevante din fiecare magazin.

 

 

Securitatea datelor nu mai trebuie sa fie o optiune, ci un ?must?, inclusiv pentru companiile mici

 

Madalin Dumitru,

CEO, Cyber Smart Defence

- In mai putin de 48 de ore reusim sa intram in infrastructuri despre care companiile credeau ca sunt foarte sigure la atacuri cibernetice. Romanii nu sunt invatati sa fie proactivi in zona de securitate a datelor. Chiar daca se intampla altor companii, merg pe ideea ca lor nu li se poate intampla asa ceva si ca ceilalti au fost ghinionisti. Nevoia de a contracta solutii de securitate intervine dupa un incident, putini cer astfel de servicii inainte sa se intample ceva.

- Este de datoria celor care detin aplicatiile sa ia masurile de securizare, astfel incat utilizatorul sa nu fie expus. Este o greseala sa educam publicul individ cu individ cum sa utilizeze ceva in siguranta, ci este important ca firmele sa isi securizeze datele.

- In Romania nevoia de a contracta astfel de servicii intervine atunci cand s-a intamplat un incident. Exista si situatii in care se cer serviciile inainte sa se intample ceva .

 

Bogdan Botezatu,

senior eThreat analyst, Bitdefender

- Pe Android doar 2% din utilizatori au un antivirus instalat. Consumatorul se uita la dispozitiv si vede un telefon. Acum ai pe telefon un mecanism de plata, un organizator digital, camera, GPS, microfon care pot fi accesate.

- Absolut tot ce se conecteaza la reteaua angajatorului reprezinta un risc, pentru ca angajatorul nu poate verifica daca angajatii au documente ale companiei pe telefon si orice alta operatie pe care o face pe device-ul sau.

- Siguranta este invers proportionala cu penetrarea in piata. Sistemele de operare cel mai putin folosite nu sunt atractive pentru a fi sparte de hackeri. De ce sa consum sase luni ca sa atac 100 de utilizatori cand pot petrece acest timp pentru a obtine informatii de la milioane de utilizatori, precum cei de IOS sau Android. 

- A crescut si numarul suprafetelor de atac si nu ma refer numai la calculatoarele companiilor, dar si dispozitivele personale ale utilizatorilor.

 

Alexis Bonte,

Cofondator, e-Republik Labs

- Piata aplicatiilor, in termeni de venituri, e dominata de Google cu Google Play si de Apple cu Appstore, ambele fiind acum aproape la fel de importante. Veniturile sunt dominate de jocuri in proportie de 70-80%. Sunt mult prea multe companii care incearca sa dezvolte jocuri. Doar 1% din jocuri ajung sa fie profitabile.

- Aici in Romania exista foarte multa competitie si lupta pentru talent, desi nu exista chiar asa de mult talent. Cei care spun ca stiu ce fac de multe ori nu stiu ce fac. Exista o oarecare oportunitate, dar e un pic prea tarziu daca vreti sa intrati in ?jocul? acesta acum.

- Cred ca marea diferenta consta in faptul ca Romania nu mai are un avantaj al costului. Este la fel de scump sa ai un developer in Romania ca si in Spania sau oriunde altundeva. Oamenii nu mai vin pentru cost in Romania, iar cei care ajung aici in cautare de talent raman dezamagiti.

- Piata locala este foarte mica, deci sunt putine oportunitati de a face afaceri de sute de mii de euro.

 

Cosmin Ochisor,

business development manager la hub:raum

- E foarte greu sa faci un business sustenabil dintr-o aplicatie de mobil, insa la nivel international incep sa apara altfel de oportunitati. De exemplu, microachizitii, precum achizitia WhatsApp de catre Facebook, adica cumpararea companiilor mici, formate din doi sau trei oameni. Cred in prezent ca exista o oportunitate destul de mare pentru companii sa faca astfel de achizitii.

- Zona de B2B e mult mai specifica si este mult mai greu de facut ?un pat al lui Procust?.

- Cei care reusesc sa construiasca ceva de succes nu reusesc aici, ci intr-o alta piata. Sunt putini care realmente au facut totul in zona asta, a Romaniei. Majoritatea celor care au avut succes, mai devreme sau mai tarziu, au zburat peste Ocean. 

 

Robert Anghel,

head of digital channels, ING Romania

- ING se bucura cel mai tare de clienti digitali, avand  5% din piata. Avem cel mai mare numar si valoare tranzactionata prin canalele digitale din Romania.

- Ce se intampla acum 4-5 ani in zona de desktop se intampla de doi ani pe zona de mobil. Numarul de interactiuni in zona de mobil se dubleaza de la an la an pentru ING. Avem in jur de 300.000 de utilizatori activi pe luna, care fac cel putin o tranzactie. Pe mobil accesarile sunt mai multe pentru ca smartphone-ul este un portal de research, in timp ce de pe desktop cetatenii prefera sa incheie tranzactiille.

- Am inceput in decembrie un proiect-pilot prin care clientii iti pot inregistra cardurile de fidelitate in mediul virtual si pot accesa diferite oferte ale comerciantilor. Cel putin 50% din utilizatorii care au vazut ofertele au facut o rezervare, 22% au facut cel putin o tranzactie. Valoarea discountului este undeva in jur de 2,5 euro. Cifrele proiectului-pilot ne confirma ca directia functionalitatilor in afara serviciilor de banking are o mare cautare pentru clientii bancilor, cat si pentru comercianti.

 

Marius Ghenea,

senior advisor, 3TS Capital Partners

- Credem ca pana la finalul anului vom investi in trei-cinci start-up-uri. Pentru un investitor este foarte important ca firmele care au nevoie de finantare sa aiba o echipa inchegata si venituri, chiar daca profitul operational este pe minus.

Noi investim de la jumatate de milion de euro pana la peste 2 milioane de euro intr-un start-up.

- Domeniile de interes sunt health & wellness, servicii financiare (aplicatii de oferte, de bugete personale, de creditare personala), zona de the internet of things. Cele mai dificile piete vor fi cea de sanatate, care necesita timp, dar si cea de servicii financiare.

- Multi dintre antreprenorii care dezvolta aplicatii se lasa furati de o idee de multe ori patentata pe o piata din afara si nu analizeaza destul de bine ce inseamna asta pentru piata romaneasca. O aplicatie, din pacate sau din fericire, are un nivel de perisabilitate destul de mare aici.

 

Vlad Stan,

CEO si fondator al Startupkit

- In urma cu zece ani am investit in 15 companii, multe dintre ele fiind si in prezent pe piata, avand o evolutie foarte buna. In prezent, cred ca nu mai sunt atat de multe oportunitati de a investi. Sigur, antreprenoriatul este greu si cei mai multi au reusit datorita norocului, dar sansele de a porni un business acum sunt mult mai mari. In plus, sansele de a intra pe piata globala sunt mult mai mari si cred ca de acolo trebuie pornit astfel incat antreprenorii sa construiasca un business care sa lase ceva in urma.

- In mintea antreprenorilor o problema este bariera lingvistica. Cum poti construi o aplicatie globala daca esti roman? Nu asta este o problema, pentru ca sunt multe instrumente prin care poti verifica textele intr-o limba straina. Sfatul meu ar fi sa tinteasca piata de 2 miliarde de smartphone-uri, cea globala, de acolo este mult mai usor sa te dezvolti.

- Chiar daca vei castiga meciul local pentru o perioada scurta de timp, cand un jucator global vine pe piata ta te desfiinteaza. De prima data trebuie sa te gandesti sa fii acolo unde sunt cei mari. 

 

Dorin Pena,

General Manager Cisco Romania

- Discutia despre securitate merge aproape intotdeauna spre zona managerului de IT. Dar avand in vedere evolutia atacurilor, a complexitatii lor si a pagubelor pe care acestea le pot produce, cred ca securitatea ar trebui sa se discute la nivel de board al fiecarei companii. Securitatea nu mai poate fi lasata doar in mana ?baiatului de la IT?. A trecut vremea acelor ziduri fixe, inalte si stabile in jurul resurselor importante ale unei companii, sa ne gandim ce facem inainte de atac, in timpul unuia si dupa.  

- Securitatea reprezinta pentru noi o prioritate. Romania este una dintre tarile cu cea mai mare populatie, din zona noastra, iar ca teritoriu suntem destul de mari. Riscurile sunt echivalente marimii noastre si a pozitiei geostrategice pe care o avem. Ne aflam intr-un punct vulnerabil si fierbinte. Ricurile sunt mari.

- Piata de securitate in lume, in general, si in Romania va creste. Este estimata o crestere de doua cifre anul acesta.

 

Adrian Floarea,

directorul furnizorului de servicii de certificare certSIGN

- Legat de amenintarile cu care ne confruntam azi, pot spune ca in general romanii se pricep la toate. Ceea ce lipseste in momentul de fata este cultura in ceea ce priveste identificarea amenintarilor si invataturile pe care le tragem in urma acestora.

- In ceea ce priveste piata romaneasca nu exista niciun fel de informatii vis-?-vis de riscurile la care sunt supusi utilizatorii sau companiile. In momentul in care lumea a inceput sa constientizeze ca aplicatiile pe care le instaleaza nu sunt atat de sigure sau ca datele personale nu sunt pastrate doar in telefon si ca ele pot fi puse la dispozitia diverselor companii care ne ofera servicii pe gratis, este clar ca din acest punct de vedere utilizatorul incepe sa aibe o anumita constientizare a securitatii datelor sale.

- Situatia este si mai complicata la nivelul utilizatorului de rand si a companiilor mici, deoarece in cazul in care se problema securitatii, ea ajunge sa fie la coada listei.

 

Sergiu Negut,

business angel si decan al Maastricht School of Management

- Zona de comert online creste pe toate directiile, inca sunt multe lucruri de facut, iar acelasi lucru este valabil si pentru domeniul serviciilor financiare, unde inca este loc de dezvoltare a unor produse de dezintermediere financiara. Si mai este zona de B2B, unde o multime de companii inca au nevoie de foarte multe servicii.

- Avem talent foarte mare in Romania la competenta tehnica, numar urias de programatori in toata lumea care sunt romani. Ponderea oamenilor de business care sunt de origine romana si lucreaza in aceleasi companii este foarte mica. Trebuie sa stii mult mai mult business ca sa lansezi o aplicatie.

- Aproape toata lumea are un dispozitiv smart, nu mai este o piata de nisa, ceea ce inseamna ca functioneaza aproape ca orice alta piata. Nu mai este atat de mult o chestiune de noroc, ci de a avea un plan de marketing si operational bine integrate.

- Trebuie sa prindem businessuri suficient de mature pentru a avea viabilitate, dar nu suficient de mature cat sa ajunga in ochii unor investitori de afara.

 

Mihai Mafteianu,

presedinte Cronian Group

- Piata aplicatiilor mobile a avut in ultimii ani o involutie foarte interesanta. In ultimii ani s-a inceput sa se faca bani din aplicatii mobile, dar intr-un mod foarte ciudat. Oamenii sunt talentati cand vine vorba de executie, dar nu si cand vine vorba de dezvoltare. Chiar daca mai multi oameni fac bani din aplicatii mobile, in acelasi timp sunt mult mai putine initiative antreprenoriale cu adevarat ambitioase. Simt ca am pierdut saltul initial in care puteai pune o aplicatie in Appstore si sa se intample o performanta, fara marketing, dar nu s-a realizat acest lucru printr-o tractiune deosebita.

- Disponibilitatea ridicata de capital e fara precedent in regiune. Un lucru destul de gresit inteles este faptul ca inovatia inseamna a face ceva diferit. Din contra, inseamna a face ceva bine.

- Extrem de pozitiv este faptul ca din ce in ce mai multi oameni pot face bani, deci pot investi in antreprenoriat.

- Cred ca sunt mult mai multi bani pentru proiecte experimentale decat proiecte in sine.



2015-04-22

Autor: