News ZP Interceptor

Stire tematica: resurse umane

România liberã : Alianta marilor retaileri impotriva producatorilor

luni 26 octombrie 2015

In ultimul an, marile magazine  au incheiat diverse acorduri la nivel mondial, care ofera gigantilor retaileri o forta si mai mare in negocierile cu furnizorii


.

Marii perdanti ai acestor asocieri sunt producatorii si furnizorii, care sunt obligati sa accepte conditiile hipermarketurilor sau sa-si inchida afacerile.

Dupa ce in urma cu aproape doi ani francezii de la Auchan au cumparat hipermarketurile Real, detinute de grupul german Metro in Europa Centrala si de Est, inclusiv cele 20 de magazine  din Romania, cei doi retaileri au semnat  anul trecut un parteneriat international pentru achizitii comune, care sa le reduca din cheltuieli, dupa cum declarau la momentul incheierii asocierii. Au  urmat apoi grupurile franceze Cora si Carrefour,  care au anuntat  ca s-au asociat pentru a face achizitii in comun si pentru a avea aceiasi furnizori de bunuri alimentare si nealimentare. Astfel, cele doua grupuri vor negocia achizitiile in comun si vor deveni o forta si mai puternica in discutiile cu funizorii dupa cum declarau managerii lor .

Mai multi producatori si furnizori  ne-au explicat insa ca aceste asocieri nu sunt cea ce pompos transmit marii retaileri in conferintele de presa, ci, de fapt, reprezinta un dezavantaj major al furnizorilor, care sunt astfel obligati la negocierile cu marile lanturi de magazine sa accepte practic toate conditiile cerute de ei pentru a nu disparea de pe piata.

Furnizorii mici vor fi cei mai afecta?i daca ?inem cont  de puterea acestora de negociere – mult mai mica decat a marilor corpora?ii. Neacceptarea condi?iilor comerciale impuse de cele doua re?ele pot duce automat la delistarea acestora.   De asemenea, un mare pericol al acestor asocieri  este legat de condi?iile comerciale din contracte.  Conform legislatiei in vigoare acestea sunt confidentiale,   insa asocierea  hipermarketurilor va duce automat la schimbul de informa?ii dintre acestea si practic nu vor mai fi confidentiale.

Generic, exista doua pie?e care sunt afectate de acordurile de achizi?ie in comun. In primul rand, pia?a  care face in mod direct obiectul acordului de achizi?ie in comun, adica pia?a  sau pie?ele de achizi?ii relevante. In al doilea rand, sunt afectate  pie?ele de desfacere pe care participan?ii la acordul de achizi?ie in comun sunt prezen?i in calitate de vanzatori. Din acest punct de vedere Consiliul Concurentei  ar trebui sa analizeze efectele atat asupra furnizorilor, cat ?i asupra distribuitorilor care sunt concuren?ii METRO, Selgros ?i Carrefour. 

 Din punct de vedere al furnizorilor, este evident ca presiunea pe pre? pe care o exercita aceste asocieri ale retailerilor  va  determina diminuarea pana la eliminare a cheltuielilor legate de calitatea produselor, de marketing ?i, in orice caz, pe cele legate de dezvoltarea de noi produse. In practica interna?ionala s-a demonstrat in ultimii 20 de ani ca aceste pericole s-au concretizat ?i ca, de fapt, au stat la baza transformarii  multor marci private in 'white label', apar?inand in realitate re?elelor de retail.

Din punct de vedere al distribuitorilor concuren?i cu re?elele Cash&Carry,  este evident ca vor fi elimina?i din pia?a, pentru ca nu vor putea ob?ine de la furnizori comuni acelea?i pre?uri pe care le vor ob?ine noile centrale de achizi?ii. Pe masura ce distribuitorii vor fi elimina?i din pia?a, produsele care se distribuiau prin ei vor fi preluate tot de re?elele Cash&Carry, determinand dependen?a tot mai mare fata de aceste re?ele a producatorilor/furnizorilor de bunuri.  De exemplu, METRO a anun?at in tot anul 2015 discounturi 'aniversare' de 50% la foarte multe produse. De?i in aparen?a au de ca?tigat consumatorii,  efectul  a fost suportat  de distribuitorii  care vindeau acelea?i produse dar ?i, in egala masura de producatorii sau furnizorii  acelor produse care se vindeau evident sub costurile de produc?ie. 'Aparenta binefacere a discounturilor 'aniversare' de 50% a generat anularea de contracte dintre producatori/furnizori ?i distribuitorii lor. Un alt efect a fost canibalizarea capitalului necesar producatorilor pentru reluarea ciclului de produc?ie urmare cre?terii discounturilor acordate distribuitorilor pentru men?inerea rela?iei contractuale', dupa cum declara un producator autohton care a dorit sa isi pastreze anonimatul. O parte din producatori se plang de faptul ca   puterea  retailerilor   se manifesta  in clauze din  contracte pe care ei le considera ca fiind abuzive ?i anticon-curen?iale. Potrivit unui contract,  retailerii obliga producatorii sau furnizorii sa prezinte toate promotiile sau discounturile  hipermarketului cu doua luni inainte de aparitie.   

 

 

cifre

Afaceri de miliarde

Pe piata locala, Metro si Auchan  sunt prezente cu un total de peste 60 de magazine cu afaceri anuale de peste 2 mld. euro, o optime (12%) din tot comertul romanesc cu dominanta alimentara si un sfert (25%) din comertul modern. Metro detine in Romania 32 de magazine cash&carry si 4 hipermarketuri Real, iar Auchan are 31 de hipermarketuri.

Descopera colectia de toamna de LaFemme comenteaza sau vezi comentarii /* (c)
Autor: