News ZP Interceptor

Stire tematica: resurse umane

curierulnational : Cumparatorii de masini second-hand evita sa le reinmatriculeze

luni 22 iulie 2013
Cumparatorii de masini second-hand evita sa le reinmatriculezeAfrodita Cicovschi / afrodita
.cicovschi@curierulnational.roAutovit.ro: Vânzarea autovehiculului fara transcrierea pe noul proprietar este periculoasa pentru siguranta traficuluiCumparatorii care nu figureaza în actele masinii nu platesc impozite, RCA, ITP sau amenziNoua taxa impusa la înmatricularea masinii, numita acum timbrul de mediu, continua sa produca efecte, unele dintre ele de rau augur pentru participantii la trafic. Tot mai multi proprietari de masini vechi decid sa-si vânda autoturismele fara transcrierea acestuia pe noul proprietar pentru a evita astfel plata timbrului de mediu."Unii dintre ei, mai curajosi, îsi vor "vinde masina" fara transcrierea acesteia pe noul proprietar pentru a evita astfel plata timbrului de mediu. Acest fenomen este unul periculos pentru siguranta traficului, deoarece se vor înmulti accidentele cu masini fara RCA si/sau ITP, cumparatorii care nu figureaza si în actele masinii fiind de obicei mai neglijenti când vine vorba de plata diferitelor obligatii (impozit, RCA, ITP, amenzi)", a declarat într-un comunicat Mihai Cune, Business Manager al Autovit.ro.Potrivit acestuia, scaderea pe segmentul Non Euro - Euro 2 se explica prin faptul ca "masinile înmatricultate în România pur si simplu nu se mai tranzactioneaza". "S-au tranzactionat cât de multe posibil în ianuarie - martie pâna la introducerea noului sistem de taxare, apoi proprietarii fie au ramas cu ele fie au ales sa le caseze prin programul Rabla. Totusi, numarul de masini casate prin programul Rabla este destul de mic în comparatie cu numarul de masini de peste 14 ani vechime existente în parcul auto national. Saderea de pe segmentul Euro 3 si Euro 4, cele mai tranzactionate masini second hand, este un efect important al timbrului de mediu, care a determinat proprietarii sa renunte momentan la vânzarea masinii si la ideea de a-si cumpara alta masina", a mai spus Cune, precizând ca "anul a început în forta deoarece utilizatorii Autovit.ro anticipau introducerea timbrului de mediu si deci au încercat sa tranzactioneze autoturismele cât mai repede". Din martie, s-a înregistrat constant o scadere a pietei de masini second-hand, data de un efect de asteptare al proprietarilor pâna la urmatoarea versiune a taxei de poluare. "Aceasta asteptare este confirmata si de numarul anunturilor care s-a diminuat usor dar constant în perioada aprilie - iunie", a mai spus reprezentantul Autovit.ro.Piata SH a scazut în iunie cu 14% fata de luna iunie 2012În primul semestru al anului 2013, platforma Autovit.ro a înregistrat aproape 490.000 de anunturi, cu un numar lunar relativ constant  - între 70.000 si 80.000 de anunturi/luna în perioada ianuarie - iunie 2013).  Astfel, daca în lunile ianuarie si februarie numarul de anunturi a fost de peste 70.000, respectiv peste 67.000 (o crestere de 21% fata de lunile similare ale anului trecut), începând cu luna aprilie s-au înregistrat scaderi cu 4%, 14% în luna mai si 7% în iunie.Pe de alta parte, mai mult de 8 din 10 masini puse în vânzare pe Autovit.ro sunt masini de câtiva ani vechime, 20% încadrându-se la norma de poluare Euro 5, 36% - Euro 4 si 30% - Euro 3. Astfel, non-euro, Euro1 si Euro 2 au împreuna mai putin de 15% din anunturile totale regasite în platforma. Reprezentantii Autovit au remarcat o scadere a numarului de anunturi pentru masini non - Euro si Euro 1 (peste 30%), în timp ce la Euro 2 scaderea a fost de 12%. S-au înregistrat însa scaderi si pe segmentul masinilor cele mai tranzactionate pe piata second hand, Euro 3 si Euro 4 cu procente cuprinse între 6 si 8%, în schimb, au crescut cu un impresionant 70% anunturile pentru masini cu norma Euro 5. "Cresterea de pe segmentul Euro 5 este data de valoarea scazuta a timbrului de mediu dar si de faptul ca disponibilitatea lor în piata de second hand a crescut fata de anul trecut. Faptul ca oferta de masini Euro 5 a crescut este un efect benefic al timbrului de mediu, însa ponderea lor în piata totala din România ramâne înca relativ mica pentru a face diferenta", a explicat reprezentantul Autovit.ro.Pretul ramâne principalul criteriu de achizitieSpecialistii Autovit.ro precizeaza ca în continuare pretul ramâne principalul criteriu la cumpararea unei masini în ziua de astazi. Astfel, în primele sase luni ale acestui an, cele mai des întâlnite paliere de pret au fost 5-10.000 euro si sub 3.000 euro., categoria de masini de peste 10.000 euro ocupând aproximativ un sfert dintre anunturi. Analizând variatiile fata de 2012, Autovit a concluzionat ca numarul anunturilor pentru masini cu preturi sub 3.000 euro a crescut cu 14%. "Pentru intervalul 20-100.000 euro, avansul a fost de 21%. Trebuie luat în calcul si faptul ca intervalul 3-10.000 euro a înregistrat scaderi ale numarului de anunturi", noteaza specialistii în vânzari de masini SH, justificând ca trendul descendent pe palierul de pret 3-10.000 Euro, în general masini Euro 3 si Euro 4, se datoreaza în principal timbrului de mediu care, datorita valorilor foarte mari, a încetinit sau chiar oprit anumite tranzactii."Foarte putini proprietari de masini Euro 3 si Euro 4 îsi permit sa piarda acum un procent important din valoarea masinii scoase la vânzare asa ca prefera sa pastreze masinile pentru viitor, sperând în schimbarea sistemului de taxare, vor cauta solutii de evitare a timbrului de mediu sau, în cele din urma, vor reveni în piata pentru a evita amânarea momentului vânzarii pâna când masina mai are un pret bun", informeaza Autovit.ro.Perspective pentru piata auto din România în a doua parte a anului 2013 La piata masinilor noi, în conditiile continuarii ritmului de 4.000 pe luna, 2013 ar înregistra performante care ar atinge un minim istoric (50.000 de masini). E totusi de asteptat ca finalul lui 2013 sa nu aduca performante atât de slabe, un factor de revigorare fiind programul Rabla, care, desi a început în luna iunie, este de asteptat sa reprezinte 10-15% din piata totala a masinilor noi. Voucherele Rabla s-au tranzactionat în piata chiar si cu un nivel de 1.300 de lei, data fiind cererea scazuta pentru acestea si perioada de doar 45 de zile de valabilitate. Specialistii Autovit.ro estimeaza ca piata va fi sub nivelul de 66.000 unitati înregistrat în 2012. Aceasta valoare ar duce astfel piata masinilor noi aproximativ la nivelul anului 1995, când marcile de import aveau o prezenta mult mai redusa în România. La masini second-hand din import nu sunt motive ca valoarea de circa 15-20.000 pe luna sa se schimbe radical. Va creste ponderea masinilor cu norma de poluare Euro 2, dat fiind ca taxa auto a scazut. Ne mai asteptam la o crestere si pe segmentul de masini Euro 4 cu motoare mici, dar cel mai mult la masinile cu motoare Euro 5 unde timbrul de mediu are o valoare foarte mica.Per total, piata de masini second-hand ne asteptam sa fie sub nivelul anului trecut, cu o scadere de aproximativ 15-20%.
Autor: