News ZP Interceptor

Stire tematica: resurse umane

ziarulfinanciar : Telefonul mobil incepe sa fie tot mai mult poarta de acces a consumatorilor spre informatii si divertisment

luni 15 aprilie 2013
Autor: Adrian Seceleanu 15
.04.2013

Acum 10 ani lucrurile erau destul de clare: in general de pe telefonul mobil initiam si primeam apeluri si  trimiteam SMS-uri, filmele le priveam la televizor - ori de pe un DVD, ori de pe cablu -, intram pe internet sau ne jucam pe computerul personal sau dintr-un internet-cafe. Dar acum?



Telefonul nu mai e doar telefon. Intre telefon si computer a mai aparut inca o bariera: tableta. Televizorul nu se mai conectea­za doar la cablu, ci si la net, iar continutul poate veni de la companii care n-au nicio legatura cu furnizorii din telecom. Durata de viata a bateriei pentru telefonul mobil continua sa fie o problema, mai ales ca acum de pe gadget putem vedea filme sau TV live, putem sa ne jucam, sa citim stiri si, sa nu uitam sa vorbim sau sa trimitem un mesaj, dar nu neaparat prin SMS.

Lucrurile s-au schimbat enorm, iar telefonul mobil este tot mai mult o poarta de acces spre informatii si divertisment, spun si reprezentantii Google, o companie americana fondata in urma cu 15 ani, care acum domina (si) piata locala de cautare pe internet. Conform datelor Statcounter.com, 97% din cautarile pe net din Romania de pe computere sunt realizate via Google, iar cautarile realizate prin motorul de cautare de pe smartphone-uri ajung la 99%. Gestionand zilnic zeci de milioane de cautari de la utilizatorii din Romania, Google a observat cum cau­tarile de pe smartphone-uri au urmat o tendinta de crestere accelerata, spune Doina Costache, industry manager la subsidiara locala a companiei americane.

?La jumatatea anului trecut aproximativ 7% din totalul cautarilor erau cele generate de pe echipamente mobile. Evolutia este intr-adevar una accelerata si in prezent am ajuns undeva spre aproape 15% din totalul cautarilor sa fie de pe mobile. Cresterea de la an la an este in continuare accelerata pe mobile prin comparatie cu cautarile de pe computerele desktop, excact asa cum se intampla si anul trecut. Am ajuns in momentul de fata la un numar de cautari de cinci ori mai mare in 2013 fata de 2010. Practic, cifrele vorbesc de la sine?, a spus Doina Costache.

Avansul accelerat al cautarilor de pe smartphone-uri vine pe fondul vanzarilor in crestere de echipamente si al schimbarilor de comportament ale clientilor. ?In luna decembrie a anului trecut din patru tele­foa­ne mobile vandute trei au fost smart­phone, potrivit datelor pe care le avem de la operatorii de telefonie mobila.?

Pentru anul trecut estimarile arata vanzari de un milion de smartphone-uri fata de 600.000 in 2011. In acest an, Gersim, cel mai mare distribuitor local de mobile, estimeaza ca vanzarile de smart­phone-uri ar putea avansa cu 50%.

Aceasta evolutie s-a vazut si in rezultatele Orange, cel mai mare jucator de pe piata locala de telefonie mobila, spune Jean-François Fallacher, directorul general al operatorului. In ultimul trimestru din 2012 ?am constatat un apetit pentru smartphone-uri si tablete mai puternic decat oricand. (?) Chiar exista un trend, o migrare dinspre serviciile de voce spre utilizarea datelor, spre mesaje prin retele sociale, spre multimedia, in directia pe care o vedem deja in toate tarile din Occident.? In ultimul trimestru din 2012 serviciile de date au ajuns la o pondere de 23% din veniturile din servicii ale Orange, dublu fata de anul 2008. ?Veniturile din voce sunt in scadere usoara, iar veniturile de date compenseaza aceasta scadere la nivelul intregii piete?, potrivit lui Fallacher.

In mod clar tabletele castiga masiv teren si PC-urile pierd pe zona de consumer, spune si Bogdan Iftemie, directorul de vanzari al subsidiarei locale a com­paniei taiwaneze Acer, cel mai mare jucator de pe piata locala de laptop-uri.

Reprezentantul Acer afirma ca aceasta tendinta nu se vede doar din fisierele Excel in care producatorii de PC-uri isi urmaresc performantele, ci si privind pur si simplu in jur.

?Practic vorbind, la o plimbare prin oras am observat doua lucruri: o doamna de varsta a doua facea poze cu o tableta, iar la un mic bar meniul mi-a fost prezentat afara la usa pe un monitor touch screen, mai exact poze si preturi. Concluzia mea ar fi ca pe segmentul consumer clientul care este interesat de ?commodity? pur, adica de usurinta in utilizare si pret accesibil, o sa cumpere o tableta si va renunta la un laptop si la o camera foto. Este vechea lectie descoperita de Sony cu Walkman: clientii nu vor performanta si caracteristici de top, vor un mix optim din amandoua. In acest moment tableta reprezinta mixul dorit de piata si a devenit referinta pentru achizitiile de tehnologie.?

Vanzarile de tablete PC au crescut puternic in Romania, ajungand la circa 200.000 de unitati anul trecut de la circa 40.000 in anul precedent.

 

Doina Costache,  industry manager la subsidiara locala a Google: ?Un singur utilizator este conectat in acelasi timp pe mai multe device-uri: el are, de exemplu, un TV deschis intr-o camera, care merge in background, dar foloseste si smartphone-ul pentru a cauta date suplimentare despre o informatie de la TV.?

 

In acest an, vanzarile sunt estimate la 300.000 de unitati. In 2012 s-au vandut circa 540.000 de computere portabile. Cu tot cu computerele desktop si servere van­zarile au fost de peste 700.000 de unitati.

La Vodafone, al doilea mare jucator de pe piata locala de telefonie mobila, vanzarile de tablete din ultimul trimestru calendaristic din 2012 au fost de zece ori mai mari, puncteaza Inaki Berroeta, CEO al operatorului. ?Pentru noi al treilea trimestru a fost semnificativ diferit fata de anul precedent din punctul de vedere al produselor pe care le-am vandut: a crescut rata de penetrare a produselor legate de serviciile de date, in special tabletele. Doar un exemplu - am vandut de zece ori mai multe tablete de Craciun fata de anul 2011 - este o reflectie a lucrurilor care se intampla pe piata?, a spus oficialul Vodafone.

Pe masura ce numarul de smartphone-uri a crescut - atingand o rata de penetrare de 15% la nivelul populatiei in 2012 -, iar utilizatorii au inceput sa cumpere si servicii de date mobile, s-a schimbat si comportamentul de cautare a datelor, explica Doina Costache. ?Un singur utilizator este conectat in acelasi timp pe mai multe device-uri: el are, de exemplu, un TV deschis intr-o camera, care merge in background, dar foloseste si smartphone-ul pentru a cauta date suplimentare despre o informatie de la TV. Este oarecum tendinta fireasca a oamenilor astazi: sunt pe drum aproape tot timpul si atunci impulsul este sa scoti telefonul mobil si sa cauti date, sa citesti, sa vezi tot ce se intampla.? Datele Google privind cautarile de pe echipamente mobile iau in calcul doar smartphone-urile si exclud tabletele, precizeaza ea.

?Am descoperit ca incetul cu incetul utilizatorul a inceput sa consume con­tinut pe tableta cam la fel ca de pe un desktop si atunci noi nu mai consideram tableta neaparat un device mobil asa cum este smartphone-ul, de exemplu. Cand vorbim despre cautari de pe device-uri mobile, Google se refera la smartphone-uri, tabletele in momentul de fata sunt integrate ca si comportament in categoria netbook-uri, laptop-uri, desktop-uri, pentru ca sunt echipamente mult mai statice.?

In acest context, Google a facut schimbari in modalitatea prin care clientii pot derula campanii publicitare pentru ca acestea sa fie adaptate la contextul in care se afla utilizatorul si pentru ca smartphone-urile sa poata fi cuprinse mai usor in campanii. ?Am schimbat un pic focalizarea de pe device pe context. Vorbim despre o lume in care utilizatorului nu-i mai pasa de pe ce device acceseaza stirea, continutul, businessul tau, conteaza contextul in care se afla si de accea este foarte important pentru un business, fie ca este un publisher, o IMM, un afacerist, sa fie prezent la contextul potrivit si relevant pentru utilizatorul lui.?

 

 

 

 


Autor: