News ZP Interceptor

Stire tematica: resurse umane

Click : Click! iti spune care este cel mai bun zahar

joi 11 octombrie 2012

Alb, brun, vanilat, brut


... Fie ne indulcim cafeaua sau ceaiul, fie il folosim la prajituri, zaharul ne este indispensabil si nu lipseste din nici o bucatarie. Il consumam frecvent, dar putini stiu care este cel mai recomandat sortiment pentru a ne proteja sanatatea. Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare, ne spune ce anume sa alegem.

Zaharul, ne spune prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi, este de trei feluri: zahar alb rafinat, zahar brun si zahar brut necristalizat.

Zaharul alb rafinat se gaseste sub forma de cristale, poate fi cubic, sub forma de pudra, vanilat si vanilinat. Zaharul vanilat contine aroma naturala de vanilie, in timp ce zaharul vanilinat prezinta o aroma artificiala - vanilina. Zaharul este fabricat fie din trestie de zahar, fie din sfecla de zahar si contine 99% zaharoza. Un kilogram de zahar alb Coronita costa 5-5,5 lei.

Zaharul brun este un zahar cristalizat si colorat cu melasa. Este folosit ca indulcitor pentru cafea, ceai, prajituri si alte produse de cofetarie. Din punct de vedere nutritional insa, intre cele doua sortimente nu exista nici o diferenta. O cutie de zahar brun Margaritar de 500 de grame costa intre 8-8,5 lei.

Zaharul brut necristalizat este sortimentul cel mai recomandat pentru consum. ?Este ca un fel de suc de trestie uscat. Este bun pentru ca, pe langa zaharoza, care se regaseste intr-o proportie mult mai mica decat in zaharul alb, in jur de 85%, zaharul brut mai contine si complexul de vitamine B, cu precadere vitamina B1.'

Aceasta este absolut necesara pentru a metaboliza zaharul consumat. Daca nu ar exista vitamina B1, atunci organismul ar folosi din propriul surplus. Zaharul brut contine si saruri minerale, magneziu, potasiu, crom. Produsul se gaseste in magazine care comercializeaza produse naturiste. 500 de grame de zahar brut costa in jur de 7-9 lei.

Atentie la sursele de zahar ascunse!

Daca dorim sa evitam consumul excesiv de zahar, ar trebui sa fim atenti la etichetele tuturor alimentelor pe care le cumparam. Multe dintre ele contin zahar sau indulcitori artificiali. Eticheta iti va atrage intotdeauna atentia. ?Pentru ca, daca noi vrem si incercam sa evitam excesul, atunci trebuie sa urmarim ca nu cumva altii sa ne pacaleasca si sa ne puna zaharul in farfurie", ne-a spus Gheorghe Mencinicopschi.

Cat de periculos este consumul excesiv?

Nu putem spune ca zaharul alb sau cel brun este nociv. Periculos pentru organism devine doar atunci cand este consumat in exces. In aceasta situatie, vom suferi de oscilatii ale glicemiei. Pe de alta parte, excesul de glucoza din sange duce la depuneri de grasimi ce afecteaza tesutul adipos si provoaca obezitate. De asemenea, un consum mare de zahar ne expune unui alt pericol: aparitia grasimilor care se depun pe artere si infunda vasele de sange. Putem suferi de artroscleroza dar si de afectiuni cerebrovasculare.

Zaharul consumat in cantitati mari provoaca si dezechilibre hormonale afectand, cu precadere, hormonii stresului: cortisolul, adrenalina si insulina. Un consum peste masura poate duce la depresii si stari anxioase grave.

Zaharul nu expira!

Cand cumparam o punga sau o cutie de zahar, trebuie sa fim atenti la ambalaj. Acesta trebuie sa fie intact, nu taiat, rupt sau intepat. Pune punga sau cutia cu deschiderea in jos. Daca se scurge zaharul, nu cumpara! Motivul? Produsul s-ar putea sa fie umed. Zaharul nu are un anumit termen de garantie, deci nu expira. Asta, cu conditia sa fie depozitat departe de umiditate. Zaharul nu face gargarite sau molii.

Indulcitorii artificiali ingrasa!

Nutritionistii ne recomanda sa consumam zahar cu moderatie. Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi ne spune care sunt pericolele indulcitorilor artificiali. Cei mai raspanditi indulcitori artificiali fara calorii sunt zaharina, ciclamatii, aspartanul, acesulfamul si sucraloza. ?Ni se spune ca, neavand calorii, ne vor ajuta sa slabim. Fals! Iata cum functioneaza organismul: zaharul contine 4 kilocalorii la gram.

Cand consumam indulcitori artificiali, creierul asteapta sa primeasca si caloriile aferente. Insa, pentru ca nu le primeste, atunci le retine din alte alimente. Si uite cum ne ingrasam! Nu mai punem la socoteala faptul ca acesti indulcitori sunt neurotoxici si cancerigeni", ne-a declarat Gheorghe Mencinicopschi.

Consumati 40 g de zahar pe zi!

40 g de zahar pe zi sunt suficiente pentru a-ti proteja organismul, spune Gheorghhe Mencinicopschi. ?Asta inseamna cam 8 lingurite, cantitate pe care trebuie sa o asimilezi din toate alimentele consumate in ziua respectiva". Unele persoane au inlocuit zaharul cu miere de albine. Aceasta trebuie consumata cu moderatie si tot 40 g pe zi. Mai mult decat atat, mierea devine toxica daca este incalzita la temperaturi mai mari de 40 de grade Celsius. Deci, nu pune miere de albine intr-un ceai sau o cafea foarte fierbinti!

Vrei ceva dulce? Ia un fruct!

Pentru a inlocui zaharul, putem consuma fructe. Copiii ar trebui educati in acest sens caci gusturile se modeleaza. Este suficient sa-i vada pe parinti si-i vor imita. Insa, sa nu facem confuzia intre fructe intregi si sucuri naturale. Sucul natural nu este indicat pentru ca nu contine vitamine si minerale, ci doar zaharuri.


Autor: