News ZP Interceptor

Stire tematica: resurse umane

ziarulfinanciar : Semne bune de la consum. Comertul cu amanuntul a avut un plus de 5,6% in mai

miercuri 04 iulie 2012
Autori: Claudia Medrega , Cristina Rosca 04
.07.2012

Comertul cu amanuntul - cel mai important indicator al consumului populatiei - a adus semnale incurajatoare in acest an, ajungand in luna mai la o crestere de 5,6% fata aceeasi perioada a anului trecut.

In conditiile in care exporturile nu vor mai putea ajuta economia ca in anii trecuti din cauza problemelor cu care se confrunta zona euro - principala piata de desfacere pentru produsele romanesti - consumul este sansa pentru ca PIB-ul Romaniei sa ramana in teritoriul pozitiv in acest an.

Gratie dinamicii pozitive a comertului, dar si a contributiei agriculturii si construc­tiilor, in al doilea trimestru ar urma sa se inregistreze cea mai mare crestere economica din acest an, dupa cum indica analistii.

In a doua parte a anului s-ar putea sa se vada in comertul retail si salariile majorate ale bugetarilor, in cazul in care banii nu se vor duce pe ratele restante sau in economisire. Majorarea salariilor bugetarilor a fost operata intr-o prima faza cu 8% din luna iunie.

Comertul a revenit in teritoriul pozitiv in ultimul trimestru al anului trecut, dupa aproape doi ani de declin, si de atunci a inregistrat cresteri neintrerupte.

Luna ianuarie a adus un plus al cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul de aproape 10%, fata de aceeasi luna din 2011. Insa, in februarie, entuziasmul s-a mai domolit, cresterea fiind de 3%, ca si in martie. Acest indicator a ramas totusi pentru a opta luna consecutiva pe crestere, iar ritmul a accelerat in luna mai.

In primele cinci luni ale anului cifra de afaceri din comertul cu amanuntul, cu exceptia vanzarilor de autovehicule si motociclete, a crescut fata de aceeasi perioada din 2011 atat ca serie bruta, cat si ca serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si sezonalitate, cu 4,1%, respectiv cu 4,6%.

Retailerii vorbesc de o crestere a numarului de clienti si a numarului de vizite in supermarketuri, vremea favorabila avand un impact favorabil asupra consumului.

"Primele luni din acest an au insemnat cresterea vanzarilor Billa cu peste 4%. Avansul inregistrat de noi este mai mare decat cel al consumului anuntat de Institutul National de Statistica, deoarece banii pe care i-au avut in plus romanii i-au dat pe alimente. Aceasta categorie de produse (predominanta in magazinele Billa - n. red.) a avut cea mai mare crestere. Am vazut o crestere a numarului de clienti si a numarului de vizite. Cosul a ramas constant. Evolutia din urmatoarele luni va fi dependenta de scena politica", spune Sorana Georgia, directorul general al retelei de supermarketuri Billa. Majoritatea analistilor se asteapta la o dinamica pozitiva a comertului in al doilea trimestru, precum si pe ansamblul anului, cu impact favorabil asupra cresterii economice.

"Ne asteptam la accelerarea dinamicii de crestere a comertului cu amanuntul datorita semnalelor care veneau dinspre marile lanturi de retail, precum si pe fondul cresterii consumului public in proximitatea alegerilor locale. Conform calculelor noastre, comertul cu amanuntul va avansa cel mai rapid in T2, insa daca este sa comparam cele doua semestre ale anului, ne asteptam la o crestere mai puternica in a doua jumatate a anului, pe fondul majorarilor salariale din sectorul public", a comentat Melania Hancila, economistul-sef al Volksbank.

Si managerii companiilor se asteapta pentru perioada iunie - august la cresterea activitatii in comertul cu amanuntul.


Autor: