News ZP Interceptor

Stire tematica: resurse umane

Adevarul : Unde mergem sa ne facem cumparaturile

joi 26 ianuarie 2012
In timp ce barbatii raspund la un cuvant unic, ?mult?, femeile sunt impartite intre reducerile din magazinele de tip discounter si comoditatea oferita de cumparaturile la minimarketul de langa casa
. Andrei Velicu (38 de ani) petrece saptamanal cel putin trei ore intr-unul din hipermarketurile din Capitala, impreuna cu sotia sa, Laura. Face aprovizionarea pentru saptamana ce urmeaza, dar mai pierde vremea si la rafturile cu produse care nu-i sunt neaparat necesare pentru cosul zilnic, insa ii fac cu ochiul. In aceasta categorie intra electronicele si electrocasnicile sau gadgeturile, accesoriile. ?Nu e vorba numai de oferta variata, de promotiile nelipsite in fiecare saptamana, ci si de faptul ca hipermarketul are si caracteristici de mall. De exemplu, pot sa intru si intr-un magazin de telefoane si accesorii GSM, de incaltaminte sau sa-mi astept sotia care probeaza ceva la o cafea si o tigara", a explicat Andrei.

Bucuresteanul este unul dintre clientii tipici ai hipermarketurilor, dupa cum arata un studiu al Reveal Marke-ting Research, realizat pentru CaleaEuropeana.ro. Potrivit datelor centralizate de compania de cercetare, magazinele cash&carry, hipermarketurile si supermarketurile sunt preferate de romani pentru oferta bogata. Clientii sunt mai ales barbati, indeosebi cu varste de peste 36 de ani si cu venituri de aproximativ 1.500 de lei.

Jumatate dintre cei care fac cumparaturi in marile magazine au studii superioare. Acestia cheltuiesc de altfel si cei mai multi bani, intre 200 si 400 de lei la o singura ?vizita". Tinerii, adica cei cu varste intre 18 si 35 de ani, merg in hipermarketuri chiar mai des de o data pe saptamana, in timp ce persoanele care au trecut de 55 de ani fac acest lucru de doua-trei ori pe luna.

Magazinul de cartier, mai comod

Pe de alta parte, femeile prefera magazinele de tip discounter, unde produsele sunt mai ieftine si sunt multe promotii, dar si magazinele de langa casa, adica minimarketurile. Romanii prefera sa evite marile magazine si din cauza faptului ca acolo ?tentatia" de a cumpara mai multe decat au avut in plan este mult mai mare. ?Cand vin obosita de la serviciu, prefer sa intru la magazinul din colt, desi am un supermarket la 10 minute de casa. E mai comod si gasesc strictul necesar. In plus, daca as merge acolo, sigur as sta cel putin o ora si as cheltui mai multi bani", a explicat Irina Soare (31 de ani), din Bucuresti.

De altfel, potrivit studiului Reveal Marketing Research, cumparaturile sunt cu atat mai frecvente cu cat magazinul se afla mai aproape de locuinta clientilor. Astfel, minimarketurile si magazinele de cartier sunt vizitate de o persoana, in medie, de doua-trei ori pe saptamana. De asemenea, cercetarea mai arata ca shopurile de mici dimensiuni sunt preferate de  femei si de persoanele cu varsta peste 55 de ani, cu educatie medie si cu un venit personal intre 500 si 1.000 de lei. Totodata, magazinele de tip discounter sunt preferate tot de reprezentantele sexului frumos si de varstnici, care vaneaza promotiile. Suma cheltuita aici la fiecare vizita este insa de aproximativ patru ori mai mica decat in hipermarket sau supermarket, fiind in medie de 50 de lei.

Mesajul rational primeaza

Cei mai buni clienti ai magazinelor mici sunt femeile, care cheltuiesc mai multi bani decat barbatii atunci cand fac cumparaturile pentru strictul necesar, pe fuga, seara. Barbatii pe de alta parte, mai ales cei cu studii superioare, sunt clientii preferati ai supermarketurilor, hipermarketurilor si ai magazinelor de tip cash&carry, deoarece cheltuiesc in medie 330 de lei, cu aproximativ 100 de lei mai mult decat celelalte categorii. De asemenea, persoanele care au venituri de peste 2.000 de lei, ajung sa lase la casa peste 400 de lei, adica dublu fata de cei cu venituri sub 2.000 de lei.  

?Comportamentul de cumparare este determinat de echilibrul dintre beneficiile emotionale si cele rationale. In contextul actual al pietei, mesajul rational este cel care primeaza, comportamentul de cumparare fiind precaut. Cu toate ca magazinele de proximitate sunt in continuare cele mai importante punti in relatia cu clientul, marii retaileri au inteles perfect nevoile consumatorilor si si-au adaptat masurile prin comunicarea beneficiilor asociate cu relatia dintre consumator si stilul sau de viata, a mesajelor rationale, de cele mai multe ori legate de pretul produselor", a explicat Marius
Luican, manager general la Reveal Marketing Research.

30% din respondenti au declarat ca lasa pana la 50 de lei la fiecare sesiune de cumparaturi la magazinele din cartier.

Ponturi pentru un shopping reusit

De multe ori mergi la cumparaturi si te intorci cu sacosa plina de lucruri de care nu ai nevoie sau care ajung sa ti se strice in frigider. Iata cum sa eviti acest lucru: 
- Alege magazinul potrivit. Daca ai nevoie de o varietate de produse, mergi la supermarket. Daca ti-e doar foame, mergi la un magazin alimentar, chiar daca este mai mic.
- Evita orele de varf. Cel mai potrivit moment al zilei este dimineata, in serile de weekend sau cand la televizor este un program popular.
- Tine-te de lista facuta acasa. E important sa ai un plan inainte de a pleca la cumparaturi, astfel eviti shoppingul de dragul de a umple cosul.

Mica ?autoinselaciune"

Categoriile de clienti evidentiate de studiul Reveal Marketing Research sunt confirmate si de psihologi. Potrivit specialistilor, tinerii merg la marile magazine ca sa se intalneasca, se se arate, deoarece la magazinul din colt ?nu te vede nimeni".

Prin urmare si sumele cheltuite sunt mai mici, pentru ca scopul este cu totul altul. ?E o doza de exhibitionism uman. Cel putin la noi, marile magazine si mallurile au fost o noutate aparuta in urma cu 20 de ani, iar lumea merge la ele ca la Palatul Culturii", a explicat psihologul Bogdan Lucaciu.

De asemenea, diversitatea de produse, magazinele care-ti creeaza confort si te imbie sa stai cat mai mult acolo sunt tot marile magazine. ?Autoservirile au fost inventate ca omul sa nu vada bariera intre marfa si el. Te tenteaza culoarea, mesajele de tipul ?nu pierde?, ?reducere?. Asa ca vii acasa cu lucruri de care nu ai nevoie, dar pe care le-ai cumparat la un pret de bagatela. Este un fel de mica autoinselaciune. Nu se va schimba acest comportament, tocmai pentru ca este in natura umana. Singurele motive care te mai atrage la magazinasul de cartier sunt proximitatea si faptul ca uneori exista relatia directa cu vanzatorul. Adesea micile magazine au ca si clienti chiar prieteni, stau la taclale", a mai precizat Lucaciu.

Autor: