22 Mai 2019 - 07:42       

 
Parteneri 



 

 

 



* Prima pagină * Căutare * Contact *


Stire tematica: Retail

Ziarul Financiar :

Top 10 evenimente in industria mezelurilor in 2011

vineri 30 decembrie 2011
Autor: Gabriel Razi 29
.12.2011

Anul 2011 a fost unul de cautari pentru producatorii romani de mezeluri in contextul in care consumul in cadere libera de pe piata interna a apasat in jos rulajele business-urilor din industrie. O parte dintre jucatori si-au adaptat insa rapid business-urile cautand debuseuri prin export, parteneriate sau prin extinderea catre agricultura sau alte segmente ale industriei alimentare.

1. Anul exporturilor

Jucatorii mari de pe piata romaneasca a mezelurilor printre care CrisTim, Angst sau Agricola Bacau au apasat anul acesta pentru prima data pedala de acceleratie a exporturilor.

CrisTim vizeaza ca pana la sfarsitul anului exporturile sa acopere 22% din productie. Compania trimite in fiecare luna mezeluri catre 14 piete, cele mai multe fiind cele din Occident.

Si Agricola Bacau, alt mare jucator cu afaceri de peste 100 mil. euro, si-a dublat in acest an exporturile, acestea ajungand in prezent la aproximativ 20% din business. Agricola livreaza in Vest pe langa mezeluri si carne de pui si produse de tip ready meal.

Livrarile la extern din acest an sunt numai un prim pas facut de producatorii romani avand in vedere ca dupa primele opt luni valoarea exporturilor facute de toti producatorii se cifreaza la 38 de milioane de euro. Exporturile sunt insa in crestere cu 25% fata de perioada similara din anul anterior, potrivit datelor Ministerului Agriculturii.

2. Inchiderea fabricii Campofrio

Caroli Foods a inchis in aceasta vara fabrica din Tulcea, una dintre cele doua unitati de productie ale grupului.

Fabrica din Tulcea s-a aflat in proprietatea spaniolilor de la Campofrio insa odata cu fuziunea dintre gigantul spaniol si Caroli, companie detinuta de familia libaneza El Solh, unitatea de productie a intrat in grupul Caroli. In urma inchiderii producatorul de mezeluri a disponibilizat 170 de angajati, respectiv 11% din efectivul total.

Inchiderea fabricii, care avea o capacitate de de 11.000 de tone anual, a fost prima si singura miscare de acest tip facuta de unul dintre primii zece jucatori din industria mezelurilor.

Renuntarea la productia de la Tulcea a venit si in contextul in care tot mai multi sefi de companii din industria mezelurilor s-au plans in acest an de consumul redus.

3. Restructurarea business-ului Caroli

La doua luni de la inchiderea fabricii de la Tulcea oficialii Caroli Foods Group au decis si schimbarea lui Haluk Akdemir din pozitia de CEO. Executivul ocupa in continuare un fotoliu in cadrul consiliului de administratie al companiei insa conducerea executiva a grupului a fost preluata de Khaled El Solh, unul dintre actionarii producatorului de mezeluri. Miscarea a fost o surprinza in conditiile in care Akdemir a fost reconfirmat de actionari in 2010 dupa ce Caroli a fuzionat cu producatorul Campofrio.

3. CrisTim a achizitionat brand-ul Matache Macelaru

Grupul CrisTim, controlat de familia Timis, a achizitionat in aceasta toamna brandul Matache Macelaru - o marca dezvoltata de actionarii producatorului de vin Murfatlar.
Tranzactia nu a inclus insa si unitatile de productie ale Principal Company, fost prorprietar al brandului, acum in insolventa. Astfel, mezelurile sub brandul Matache Macelaru vor fi produse in fabrica de la Filipestii de Padure detinuta de CrisTim.
Achizitia este prima mutare de acest tip facuta de Radu Timis in conditiile in care CrisTim a crescut de la infiintare numai cu ajutorul banilor investiti in extinderea fabricii de la Filipestii de Padure.

4. A murit George Naghi, proprietarul Aldis

George Naghi, proprietarul producatorului de mezeluri Aldis, a decedat in aceasta toamna si sotia sa a fost ranita in urma unui accident nautic pe Dunare.

Datele de la Registrul Comertului arata ca inainte de a muri omul de afaceri detinea 64% din actiunile Aldis, in timp ce sotia sa Alina Naghi controla 35% iar Ioan Costia un procent.

Pe langa sotia sa, intre mostenitorii directi ai omului de afaceri se numara Gina Naghi, fata Alinei Naghi, pe care omul de afaceri a infiat-o dupa casatoria cu aceasta, dar si Doru Naghi, un alt fiu al antreprenorului dintr-o casatorie anterioara.

Oficialii Aldis au subliniat dupa moartea omului de afaceri ca business-ul va ramane al familiei urmand a fi condus de Alina Naghi alaturi fiica sa Gina si de sotul acesteia.

5. Angst a semnat un parteneriat cu retailerul Carrefour

Producatorul Angst a semnat un parteneriat cu retailerul francez Carrefour pentru deschiderea mai mai multor magazine in franciza. Un acord de acest tip este o premiera pe piata romaneasca iar in urma acestei intelegeri Angst va beneficia de know-how si de achizitii mai ieftine in timp ce Carrefour intra pe segmentul magazinelor de proximitate. In cadrul acestui parteneriat, Carrefour este francizorul, iar Angst este francizatul. Magazinele se numesc Carrefour Market-Angst iar managementul acestora este asigurat de compania detinuta de Sorin

Minea. Cele doua companii intentioneaza sa transforme in acest fel intreaga retea 24 de magazine din Bucuresti a producatorului de mezeluri pana la sfarsitul anului viitor. In prezent cele doua companii au deschis primele trei magazine cadrul acestui parteneriat.

6. A disparut embargo-ul pentru carnea de porc

Autoritatile europene au decis recent ridicarea interdictiei de export pentru carnea de porc dupa opt ani de embargo. Interdictia, impusa in 2003, a venit pe fondul temerilor privind pesta porcina. In consecinta in anii cu interdictie Romania a pierdut un septel de 3,4 milioane de porc. In prezent pe piata locala mai sunt 3 milioane de porci, din care jumatate in curtile micilor crescatori.

Interzicerea exporturilor de carne de porc le-a generat pierderi producatorilor romani de mezeluri pentru ca acestia au fost nevoiti sa apeleze la materia prima din Uniunea Europeana - in general mai scumpa decat cea de pe piata locala. In plus producatorii romani de mezeluri ar putea inregistra si plusuri de export pe piete mari din afara Uniunii Europene, precum Rusia sau China, in conditiile in care clientii de pe aceste piete vor considera produsele locale sigure si ca avand proveninta Uniunea Europeana.

7. Diversificari de portofoliu

Mai multi antreprenori cunoscuti ca fiind in principal producatori de mezeluri si-au diversificat in 2011 portofoliile catre agricultura sau industria laptelui. Astfel, Marin Moraru, proprietarul grupului Marex Braila, un business peste 150 de milioane de euro, a mizat in acest an pe orez. Antreprenorul si-a transformat in orezarie jumatate din exploatatia sa de 2.500 de hectare.

Recolta sa, care se ridica la 4.000 de tone, a plecat deja in Italia si Turcia. La randul sau, Radu Timis a facut trecerea catre industria laptelui. Antreprenorul are 600 de vaci care produc in fiecare zi 4.000 de litri de lapte care ajung pe rafturile magazinelor din cadrul grupului.

8. Mai multi jucatorii din top 15 au reusit sa isi salveze rulajele

Carniprod sau Meda Prod, doi jucatori din topul celor mai mari 15 producatori de mezeluri au reusit in acest an sa isi pastreze rulajele la un nivel similar cu cel de anul trecut. Aceste companii nu au reusit insa sa isi salveze si profitul, acesta coborand pana aproape de zero. Astfel, producatorul tulcean Carniprod estimeaza ca va incheia anul cu rulaje de 20 de milioane de euro, insa cu un profit de 1 milion de euro, la jumatate fata de anul trecut. Similar, Meda Prod 98, care opereaza o fabrica de mezeluri in Bucuresti, urmeaza sa incheie anul cu afaceri estimate la 24 milioane de euro, un nivel aproape egal cu cel din 2010. Daca anul trecut compania incheia cu un profit de 0,2 milioane de euro, acum indicatorul va cobori aproape de zero.

9. Nicio intrare in piata a unui jucator strain

Anul 2011 se incheie fara intrarea pe piata a unui jucator multinational. Pe piata circula insa zvonuri in privinta interesului mai multor companii straine pentru a intra pe piata locala fie printr-o investitie greenfield, un parteneriat sau o achizitie. Pana acum insa, cu exceptia spaniolilor de la Campofrio, marii jucatori au ocolit piata romaneasca.

10. CrisTim intra in topul primilor 20 de retaileri

CrisTim a reusit in acest an sa intre in topul celor mai mari 20 de retaileri din Romania. Radu Timis este astfel singurul producator de mezeluri care detine o retea de magazine care se lupta cot la cot cu magazinele operate de mulinationale precum Mega Image sau Billa. Cele opt supermarketuri si 15 magazine ale CrisTim au avut anul trecut incasari de 17 milioane de euro.


Autor:
 
 
Înregistrare | Autentificare | Parola

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu