18 Oct 2019 - 06:40       

 
Parteneri 



 

 

 



* Prima pagină * Căutare * Contact *


Stire tematica: protectia consumatorului

România liberă : Razboiul brokerilor cu noile reguli RCA

miercuri 17 decembrie 2014

Pu?i in fa?a celui mai controversat proiect de act normativ din ultimii ani, reprezentantii UNSICAR ataca direct problemele pietei


. Alaturi de contestarea recentelor propuneri de modificare a normei RCA, reprezentantii brokerilor au avut o atitudine incisiva, punctand direct si fara menajamente problemele pietei.

Modificarea normei privind asigurarea obligatorie a autovehiculelor (RCA) de catre brokeri. Brokerii s-au intalnit pentru a clarifica unele aspecte care au creat confuzii, subliniind ca aceasta masura ar fi unica in Europa daca ar fi implementata, iar consumatorii nu vor avea niciun beneficiu.

'Din punctul meu de vedere, asiguratorul nu este obligat sa lucreze prin broker. Nu exista o prevedere legala. Nefiind obligat sa vinzi prin brokeri si asiguratorul putand sa vanda singur aceste produse, nu exista niciun fel de motiv sa se limiteze comisionul la orice valoare, 10%, 15% sau 17%', a declarat Bogdan Andriescu, presedintele UNSICAR - Uniunea Nationala a So­cietatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania.

Acesta a precizat ca BIPAR - Federatia Internationala a Intermediarilor in Asigurari a transmis o scrisoare presedintelui ASF in care afirma ca aceasta masura, daca ar fi implementata, ar fi unica in Europa. S-a incercat in 1990 in Irlanda si a fost retrasa de indata, pentru ca nu a avut rezultatele scontate.Masura nu ar fi in interesul consumatorului, a subliniat Andri­escu.

Vanzarea prin brokeri, mai ieftina?

Presedintele UNSICAR a precizat ca, daca men?ionarea comisionului pe polita s-ar face pentru a se asigura un teren egal intre asiguratori si brokeri, ar trebui ca si asiguratorii, cand fac vanzari directe, sa treaca pe polita costurile de distributie.

Viorel Vasile, directorul general al SAFETY Broker si membru alUNSICAR, a declarat ca, contrar declaratiilor publice ale presedintelui ASF, care a spus ca principala sursa a problemelor din piata RCA este nivelul cheltuielilor de achizitie a asigurarii RCA, care s-ar ridica la 30-40%, calculele arata ca nivelul comisionului mediu al pietei de brokeraj a fost anul trecut de 19,65%, iar costul total de distributie al asiguratorilor pentru asigurari generale prin reteaua proprie era de circa 26%.

Care este sensul sau rolul in a limita brokerii, in conditiile in care vanzarea prin brokeri este mult mai ieftina decat vanzarea in retea proprie?, se intreaba brokerii.

Andriescu a subliniat ca asiguratorii au considerat mai ieftin si mai eficient sa vanda prin brokeri decat prin retelele proprii. A fost o decizie comerciala a asiguratorului. Poate vinde si singur, este optiunea lui. De aceea a si crescut piata de brokeraj la 55% din piata asigurarilor, a adaugat el.

Daunele sunt butonul pe care trebuie apasat!

Reprezentantii UNSICAR acuza ca reglementarea pietei se bazeaza pe norme vechi de peste 40 de ani si faptul ca modalitatea de rezolvare a daunelor pe RCA este incorecta pentru pagubit. Ca solutie la rezolvarea problemelor pietei, reprezentantii brokerilor vin cu propuneri clare. In opinia UNSICAR, este esentiala rezolvarea problemei daunelor, adaugand ca de aproape 15 ani inainteaza autoritatilor propuneri cu solutii clare de imbunatatire pe acest segment, dar acestea nu sunt luate in seama.

Daunele reprezinta elementul esential al intregului sistem de asigurare. Sunt alfa si omega, inceputul si sfarsitul contractului de asigurare in materie de RCA, ?i-a inceput argumentatia Ionel DIMA, vicepresedinte, AVUS International. Care adauga faptul ca reglementarile care stau la baza RCA sunt mai vechi de 40 de ani, actualul cadru de reglementare avand la baza un decret din anul 1971 cu modificarile ulterioare. Partea trista este ca aceleasi norme din acel act normativ ghideaza si astazi asigurarile RCA. Tabelele de uzura sunt ancestrale! Modul de evaluare a cuantumului este tot de atunci! De fapt, propunerile ASF de modificare a normei RCA sunt doar o cosmetizare a celor de acum 40 de ani.

Potrivit lui Ionel Dima, modul in care in piata romaneasca se realizeaza constatarea, evaluarea ?i plata daunei este unul neloial, asiguratii fiind afectati. Pentru modificarea acestei situatii care ar rezolva problemele pietei exista si propuneri concrete: 'De multi ani propunem posibilitatea ca pagubitul sa se poata adresa pentru constatarea si evaluarea prejudiciului fie propriului asigurator RCA, fie unei entitati independente, asa cum exista peste tot in Europa. Am propus ca aceste entitati sa fie supuse legitimarii si controlului autoritatii de supraveghere.

Doar in acest an am inaintat de trei ori catre autoritatea de supraveghere aceasta propunere care, in esenta, prevede ca pagubitul sa isi realizeze constatarea daunei, cuantificarea prejudiciului la propriul asigurator RCA sau la un independent specializat din sistemul asigurarilor. Acesti oameni exista si isi deruleaza activitatea de ani de zile in Romania, dar pana acum nimeni nu i-a luat in seama', a precizat Dima. In acest an UNSICAR a avut o propunere care aducea o transformare radicala in domeniu:

'Am trimis un proiect de norma RCA care, in loc de peste 100 de articole, sa aiba aproape jumatate! Noi avem o norma RCA de peste 100 de articole, iar Legea asigurarii RCA din Austria are doar 37 si norme de aplicare nu exista! Propunerile noastre au fost ignorate.'

Potrivit lui Ionel DIMA, piata este pregatita tehnic sa sustina aceasta masura, specialistii exista si, nu in ultimul rand, corectitudinea evaluarilor ar fi reglata automat de piata. Este esentiala pentru asigurati posibilitatea de a merge la un regularizator de daune, entitate independenta, cu specialisti pregatiti si legitimati de autoritatea de supraveghere si care sa fie neutri, independenti si sa raspunda pentru ceea ce fac. Interesele consumatorului, drepturile acestuia si drepturile pagubitilor sunt esentiale! Avem un nou Cod Civil. Peste 60% din Legea 136 se regaseste in prevederile din noul Cod Civil. Avem tot ce ne trebuie sa regularizam cinstit daune in Romania!

Potrivit acestei propuneri, costurile regularizarii de daune ar urma sa fie acoperite de companiile de asigurare, aceasta fiind modalitatea prin care sistemul functioneaza in toate tarile europene. In opinia lui DIMA, regularizatorul care ar abdica de la principii care tin de corectitudine si-ar putea pierde business-ul.

Concluzia reprezentantului UNSICAR: Daca noul ASF s-ar fi uitat macar pe propunerile noastre, ar fi avut raspunsuri la foarte multe intrebari si solutii la foarte multe dintre problemele pietei!'.

Asiguratorii care plang ca pierd bani din RCA ar trebui sa explice ce mai cauta in piata!

Intr-o interventie aparte in contextul declaratiilor din piata locala a asigurarilor, Ionel Dima, vicepresedinte AVUS International si reprezentant UNSICAR, a criticat dur unele companii de asigurare, cat si autoritatea de supraveghere.

Principalele subiecte abordate de Ionel Dima: limitele nu au ce cauta intr-o piata libera, asiguratorii isi ascund capacitatea de a crea produse in spatele limitarii si, in acelasi timp, sunt favorizati de autoritatea de supraveghere. Mai mult, reprezentantul UNSICAR subliniaza ca, in ultimii 20 de ani, autoritatea de supraveghere a uitat de scopul existentei sale: interesele asiguratilor!

Regasiti mai jos declaratiile lui Ionel Dima.

'Suntem sau nu suntem piata libera? Ce cauta limitele intr-o piata libera? Nu e prima oara cand asiguratorii incearca sa faca din brokeri Acarul Paun si sa impuna limitarea comisionului. Nu e nimic altceva decat o modalitate de a-si ascunde impotenta profesionala si incapacitatea de a crea produse! Asiguratorii trebuie sa creeze produse care sa fie vandute de specialistii in vanzari, daunele sa fie regularizate de specialisti in regularizari.

Asiguratorii incearca de ani de zile sa isi spele rusinea si incapacitatea aratand cu degetul la comisionul brokerului. Dar agentul companiilor de asigurari nu are comision? Tot timpul deturnam punctul adevarat, cel greu de rezolvat si pe care nimeni nu l-a rezolvat pana acum si aratam catre comisioane. In RCA problema este ca asiguratorii sunt tinuti in brate de autoritatile de supraveghere si si-au permis sa isi bata joc de orice calcule actuariale numai din lacomia pentru lichiditate si astfel s-a ajuns in situatia de a nu mai putea plati daune.

Acei asiguratori care plang an de an ca pierd bani din RCA ar trebui sa precizeze ce mai cauta in aceasta piata! Ati vazut ce prime platesc unii mari asiguratori romani la propria reasigurare in propria companie? Nu fac decat sa incerce sa arate cu degetul catre un lucru total neimportant!

Scopul activita?ii ASF trebuie sa fie protectia asiguratului, nu profitabilitatea companiilor. Autoritatea de supraveghere nu a avut grija de asigurati, ci doar de asiguratori! ASF spune asiguratorilor: voi habar nu aveti sa faceti business, vin eu sa va ajut! Ca sa va ajut definitiv, va cresc marja la 1,3 brusc... peste noapte!

Discutam despre nimicuri si nu ne ducem sa intrebam: Ati fost fondati in 2000. Cum ati aparat consumatorul si asiguratul pana in ziua de azi? Cat de imens este pericolul ca o piata componenta a pietei asigurarilor sa cada?'  

Aparate medicale, produse organice. doar AICI ! comenteaza /* (c)
Autor:

 
 
Înregistrare | Autentificare | Parola

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu