23 Aug 2019 - 14:48       

 
Parteneri 



 

 

 



* Prima pagină * Căutare * Contact *


Stire tematica: Retail

Ziarul Financiar :

Proprietara magazinelor cu preturi mici Miniprix: Online-ul a fost ca o gura de oxigen pentru noi, ne-a ajutat sa facem fata crizei. Si criza nu s-a incheiat

marți 24 septembrie 2013
Autor: Cristina Rosca 23
.09.2013

Lantul de magazine cu preturi mici Miniprix, lansat pe piata locala acum mai bine de un deceniu, a ajuns sa aiba zilnic 3.000 de clienti, dintre care circa o treime online. Dezvoltarea pe online, inceputa acum circa patru ani, a ajutat compania sa reziste in criza financiara care s-a simtit in portofelele romanilor. Astfel, astazi, magazinului online contribuie cu 35-40% la cifra de afaceri a companiei.

?Acum patru ani am deschis magazinul online si am fost printre pionieri. Acum tot mai multi retaileri de profil fac asta, iar cei care nu o fac ar trebui sa o faca?, este de parere Ana Maria Cristina, proprietarul companiei si fost presedinte al ARIS (Agentia Romana pentru Investitii Straine).

Dupa deschiderea magazinului online acum patru ani compania a dezvoltat recent si o aplicatie pentru telefoane, s-a extins cu operatiunile online si in Bulgaria, Republica Moldova si Ucraina si a dezvoltat portofoliul magazinului online care vinde acum si produse complementare, precum servicii turistice, electrocasnice sau produse pentru casa, gradina si masina.

?Pe pietele externe mergem cu pasi mici. In Bulgaria spre exemplu am ajuns la aproximativ 100 de comenzi pe zi desi am inceput cu resurse putine, respectiv un site in limba bulgara si o echipa de suport care vorbeste limba.?

Ana Maria Cristina spune ca aceeasi abordare a avut-o si pentru Ucraina, insa situatia este acolo mult mai dificila deoarece in afara granitelor UE exista bariere vamale mult mai greu de depasit.

?Spre exemplu, Posta Romana nici nu are sistem de cash on delivery. Desi interes exista, intampinam dificultati de natura logistica.?

Antreprenoarea adauga faptul ca o alta problema o reprezinta costurile de livrare care sunt si de zece ori mai mari decat in Bulgaria, unde sunt comparabile cu cele interne. Diferenta vine pe de-o parte din faptul ca transportul se face cu compania de curierat DHL, deci produsele sunt livrate cu avionul. Pe de alta, sumei finale i se adauga si taxele vamale precum si alte taxe.

 

De unde provin hainele

Totusi, Ana Maria Cristina crede ca exista oportunitati de dezvoltare, insa va merge cu pasi marunti, asa cum a facut-o inca de la inceputurile businessului in 1999.

?Primul magazin Miniprix l-am deschis in decembrie 1999. Este un brand romanesc, o afacere de familie. In momentul in care am decis sa pornim la drum conceptul de hard-discount exista atat la nivel european, cat si in SUA.?

Conceptul de hard-discount presu­pune cumpararea de stocuri sau de capete de serie si vanzarea produselor la preturi mai mici. Astfel Miniprix cumpara de la mai multi retaileri si producatori romani si straini haine, incaltaminte si accesorii, produsele fiind vandute la 20-30% din pretul initial.

?Avem si furnizori din Romania, si din UE si din afara ei. Pe piata locala se produc haine foarte frumoase si bune, la fel si incaltaminte. Avem contracte cu anumiti furnizori care produc special pentru noi. De la altii cumparam capetele de serie. In UE avem contracte cu intermediari care la randul lor cumpara de la lanturile mari care fac destocaj.?

In momentul in care o companie cumpara nu alege produsele sau masurile, ci cumpara tot ce exista intr-un stoc. In acest context unele produse pot avea defecte sau alte probleme.

?Noi avem trei filtre de control, insa in final tot pot aparea haine cu defecte.?

In ultimii ani pe piata locala au aparut tot mai multe magazine pe format outlet, fie monobrand, fie multibrand, insa Miniprix a fost unul dintre primele, avand deja o istorie de 14 ani pe piata locala.

?In genul acesta de business trebuie sa rulam volume mari de marfa. Avem zilnic circa 3.000 de clienti (online si offline, n.red.).?

Ana Maria Cristina spune ca numarul clientilor din Bucuresti a ramas relativ constant, insa numarul total a crescut odata cu dezvoltarea online-ului deoarece compania opereaza livrari in toata tara, dar si in afara.

Clientii de pe online comanda mai multe produse decat cei din magazinele fizice, unul dintre motive fiind acela ca la un cos de peste 100 de lei transportul este gratuit.

?Online-ul a fost ca o gura de oxigen pentru noi, ne-a ajutat sa facem fata crizei. Si criza nu s-a incheiat.?
 

Nu a trecut criza

Ultimul magazin fizic deschis de companie a fost cel din cartierul dormitor Militari, in 2008, ultimul an de boom economic. Celelalte trei unitati ? zona 1 Mai, Piata Romana si Otopeni ? au fost deschise in perioada 1999-2001. Planurile de viitor ale Miniprix nu vizeaza deschiderea de noi magazine fizice, ci dezvoltarea tuturor canalelor deja existente ? retele sociale, vanzari online, la distanta si magazinele offline. In prezent toate canalele de vanzare sunt deservite de un centru logistic amplasat langa Bucuresti.

?Este o afacere foarte ordonata deoarece suntem intr-un business unde trebuie sa ii oferi clientului ceea ce vrea in momentul in care vrea. Cand ai o comanda trebuie sa stii de unde sa iei bluza galbena.?

Astfel, trebuie sa existe un control foarte bun al stocurilor. Dupa dez­vol­tarea ma­gazinului online de haine si in­cal­taminte Miniprix compania si-a extins acum 7-8 luni portofoliul, van­zand electrocasnice, cosmetice si carti.

?Nu vrem sa ne facem mall online, insa am vrut sa ne diversificam oferta pentru ca astfel clientul final sa aiba un management al timpului cat mai bun si un cost de livrare cat mai mic. Astfel, in momentul in care vine curierul clientul primeste toate produsele o data.?

Compania a decis sa isi diversifice activitatea si canalele de vanzare pentru a fi cat mai ferita de criza financiara care a dus la o scadere a consumului si a puterii de cumparare.

?Am inceput cu un magazin de cartier in zona 1 Mai, unde consumatorii sunt educati si stiu ce vor sa cumpere. Abia terminasem facultatea de un an cand am decis sa deschidem. A fost o chestiune de opor­tunitate.?

Toate magazinele companiei sunt deschise in spatii inchiriate si antre­prenoarea spune ca a ales acest model de business pentru ca atunci cand ai un business in retail poti sa te dezvolti daca ai contracte flexibile si bine negociate.

?Caracteristicile unui business in retail sunt diferite de cele al unui business in domeniul imobiliar.?

Miniprix este operat de compania M-Fashion si a terminat anul trecut cu afaceri de 73,5 mil. lei, in crestere cu circa 20%, si cu un profit de 2 mil. lei, in scadere cu peste 30%.

Ana Maria Cristina spune ca desi cifra de afaceri a crescut in criza, profitul este cel care a avut de suferit. Mai mult, criza nu s-a incheiat.

?Ar fi un an fericit daca am reusi sa ne mentinem cifra de afaceri la nivelul anului trecut. Anul a fost dificil, a continuat contractia pietei, iar concurenta pe online s-a intetit.?

In criza compania si-a redus si numarul de angajati de la circa 400 la 320 deoarece a fost nevoie de o eficientizare a activitatii si de o reducere a costurilor.

?Am gasit modalitati de crestere a productivitatii. A trebuit sa mentinem costurile cu forta de munca la nivel redus pentru ca sunt altele pe care nu le putem controla.?
 

Istoria Miniprix

In decembrie 1999 a fost deschis primul magazin Miniprix din Romania in zona 1 Mai din Capitala;

la cateva luni distanta compania s-a extins cu un magazin in Otopeni, vizavi de aeroportul Henri Coanda;

pe 8 septembrie 2001 reteaua ajunge la trei magazine odata cu inaugurarea spatiului din Piata Romana;

ultimul magazin fizic deschis de Miniprix este cel din cartierul Militari din Capitala, in 2008, ultimul an de boom economic. Compania a deschis magazine fizice doar in Bucuresti;

in urma cu patru ani a inceput dezvoltarea pe online;

recent compania a dezvoltat si o aplicatie pentru telefoane, s-a extins cu operatiunile online si in Bulgaria, Republica Moldova si Ucraina si a dezvoltat magazinul online care vinde acum si produse complementare, precum servicii turistice, electrocasnice sau produse pentru casa, gradina si masina.

 


Autor:
 
 
Înregistrare | Autentificare | Parola

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu