20 Iun 2018 - 08:53       

 
Parteneri 



 

 

 



* Prima pagină * Căutare * Contact *


Stire tematica: protectia consumatorului

Gandul : Prima Masina, un program nascut mort. Trei motive pentru care pana la sfarsitul anului nu vor fi cheltuiti nici macar 1% din banii alocati

marţi 21 iulie 2015
--> Tweet 0 Comenteaza 0 Email Adresa de e-mail la care vrei sa primesti STIREA atunci cand se intampla Aboneaza-te

Romanii au cumparat prin programul Prima Masina doar 70 de masini din aprilie, la demararea programului, si pana in prezent


Spre comparatie, prin programul Rabla au fost vandute in acest an 10.000 de autoturisme, chiar daca a inceput in acest an mai tarziu decat Prima Masina.

Astfel, din cei 350 de milioane de lei, cat este plafonul pentru acest an de acordare a garantiilor in cadrul programului Prima Masina, pana acum Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM) a acordat garantii totale de 1,18 milioane de lei. Presupunand ca actualul ritm de acordare a garantiilor se va mentine, pana la sfarsitul anului se vor utiliza doar 2,36 milioane de lei, adica 0,67% din toti banii alocati.

Bancile "concureaza" programul

In plus, unele dintre bancile comerciale inscrise in program si-au pus la punct produse similare prin care cei interesati isi pot lua masina, in 2-3 zile, cu o rata mai mare cu doar 20 de lei fata de programul Prima Masina.

Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, a declarat pentru gandul ca programul Prima Masina nu isi atinge scopul pentru care a fost creat.

“Nu-si atinge scopul pentru care a fost creat. Sunt doar 38 de masini in curs de comercializare (in prezent sunt 70 de garantii aprobate, potrivit celor mai recente informatii de la FNGCIMM - n.n.). Timpul de rambursare a creditului se doreste de 7 ani, nu 5 ani, dobanda nu este stimulatoare. Spre comparatie, programul Rabla se apropie de 10.000 de masini vandute in acest an, cu toate ca a demarat mai tarziu  decat programul <<Prima Masina>>”, spune Constantin Stroe.

Producatorii auto au dezvaluit ca au fost trimise propuneri la Ministerul Economiei pentru a face ca programul sa mearga mai bine.

“Trebuie modificari in sensul eficientizarii programului. Exista formularistica, multa birocratie. Prin <<Prima Masina>>, cumparatorul are avantaje extrem de mici astfel incat acest program sa mearga”, este de parere Constantin Stroe.

Presedintele director general al Dacia, Nicolas Maure, declara, in urma cu aproape o luna, ca programul "Prima masina" ar trebui sa aiba o perioada de creditare mai mare, iar ratele dobanzilor sa fie mai mici.

"Trebuie sa continuam cu inlocuirea masinilor vechi. S-a discutat despre programul «Prima masina», dar pentru aceasta trebuie sa gasim solutii de creditare pentru persoanele fizice. Stim cu totii ca, de la criza din 2008, oamenii au devenit reticenti in a-si lua credite privind bunurile durabile. Pentru ei trebuie sa gasim solutii de prelungire a ratei de rambursare si de reducere a dobanzilor. Trebuie sa-i convingem pe utilizatori ca este mult mai bine sa-si cumpere o masina noua, in loc de una veche, atat in ceea ce priveste costul, cat si siguranta si impactul asupra mediului", a spus Maure.

Ministerul Economiei analizeaza “propuneri de stimulare a programului” venite din partea producatorilor auto

Reprezentantii Ministerului Economiei considera ca "este prematura" evaluarea rezultatelor programului, invocand faptul ca acesta a inceput abia la inceputul lunii aprilie. Cu toate acestea ei admit ca in prezent la ministerul Economiei se analizeaza “propuneri de stimulare a programului” venite din partea producatorilor auto.

O evaluare realista a rezultatelor obtinute va putea fi realizata dupa aproximativ un an de la implementare. Industria auto si-a aratat tot sprijinul pentru ca acest program sa aiba rezultatele dorite. De altfel, reprezentantii industriei au trimis la Ministerul Economiei, Comertului si Turismului o serie de propuneri de stimulare a programului. Aceste propuneri sunt in prezent in analiza, urmand ca pana la sfarsitul lunii sa fie organizata la minister si o intalnire cu producatorii si dealerii auto”, se arata in raspunsul trimis gandul de Ministerul Economiei.

Dealer auto: “Dosarul sta o luna si jumatate la Fond. Nu stiu ce verifica atat timp”

Lucia Stefan, director de vanzari la Radacini Motors – Vitan, considera ca programul Prima Masina “nu a functionat foarte bine”, fiind de parere ca este prea multa birocratie, iar la Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri dosarele pentru aprobarea garantiei stau o luna - o luna si jumatate pana sa primeasca garantia.

“Din pacate programul Prima Masina nu a functionat foarte bine. Contractele noastre le avem prin Alpha Bank. Alpha a pus la dispozitia clientilor un produs similar, a carui rata este cu doar 20 de lei mai mare decat la programul Prima Masina”, a declarat pentru gandul Lucia Stefan.

Dealerul spune ca in cadrul programului Prima Masina clientul este constrans sa aleaga un asigurator din cei agreati de banca pentru a-si face o polita Casco fara fransiza. La produsul similar oferit de banca, clientului i se permite sa aleaga orice asigurator de pe piata, iar incheierea unui Casco nu este obligatorie, ci este doar recomandata.

Un alt dezavantaj al programului Prima Masina  perioada lunga pana la aprobarea garantiei. “La Prima Masina aprobarea dosarului dureaza o luna - o luna si jumatate. Nu stiu ce verifica atat. In aceasta perioada s-a schimbat cursul valutar, clientii au avut de pierdut. La produsul similar aprobarea dosarului dureaza 2 zile”, spune dealerul auto.

In replica, reprezentantii FNGCIMM neaga ca dosarele ar sta la ei o luna, ci doar patru zile, atat cat se prevede in legislatie. 

Oficialii Fondului de Garantare ne-au transmis ca "toate dosarele corect si complet intocmite care au fost transmise fondului au fost aprobate in circa patru zile, conform termenului prevazut in procedura de acordare a acestui tip de garantie. 

"Eventuala perceptie privind intarzieri in aprobarea solicitarilor de garantare, cel mai probabil este creata de cateva situatii punctuale, rare, cand dosare neconforme procedurii au fost returnate bancilor spre corecta si completa intocmire", mentioneaza reprezentantii FNGCIMM. 

Dealer auto: "My God, doar 70 de masini? Noi fara Remat am fi morti"

Dupa ce a aflat ca la nivel national au fost aprobate pana in prezent 70 de garantii, unul din dealerii auto nu si-a ascuns uimirea.

„My God, doar 70 de masini in toata tara? De fapt merge treaba ca la stat: incet, incetisor si deloc”, zambeste dealerul auto, care recunoaste ca cele mai multe vanzari catre persoane fizice sunt facute prin programul Rabla. “Noi am fi morti fara Remat, iar programul Rabla trebuie sa continue”, arata dealerul.

Si ceilalti dealeri auto contactati de gandul se arata nemultumiti de cum functioneaza Prima Masina.

Cristian Preoteasa, director de vanzari la Brady Auto Center, spune ca nu a vandut nici o masina prin programul guvernamental.

“Finantatorul cu care lucram a decis sa nu participe la Program, considerand ca este foarte multa birocratie, iar dobanda oferita este la nivelul pietei. Finantatorul a oferit o dobanda asemanatoare cu cea din programul Prima Masina si are propria oferta”, a declarat pentru gandul Cristian Preoteasa.

Preoteasa mai arata ca Programul Rabla a mers mai bine ca anul trecut. “Noi am vandut cu 7% mai multe masini prin Rabla, fata de anul trecut. De ce? Relaxarea finaciara a persoanelor fizice a fost mai mare ca anul trecut, coroborat cu oferta noastra foarte buna”, crede el.

Si administratorul dealerului auto Auto Roma din Brasov spune ca nu a vandut nici o masina prin programul Prima Masina.

“Dobanda nu este tentanta, iar pe om dobanda il intereseaza. Nu am vandut nici o masina cu programul Prima Masina”, a declarat pentru gandul administratorul Auto Roma din Brasov.

70 de masini in 2,5 luni

Pana la sfarsitul saptamanii trecute in cadrul Programului Prima Masina au fost acordate 70 de garantii, in valoare totala de peste 1,18 milioane de lei.

Valoarea medie a garantiei acordate in cadrul programului este de circa 17.000 lei, potrivit unor infoarmatii primite de gandul de la FNGCIMM. Finantatorii participanti in cadrul Programului sunt:  ALPHA BANK ROMANIA SA, BANCA COMERCIALA INTESA SANPAOLO ROMANIA, BANCA ROMANEASCA, BANCA TRANSILVANIA SA, BCR, BRD, CEC BANK SA, COMSIG LEASING IFN, BANCA CENTRALA COOPERATISTA CREDITCOOP, ING BANK N.V. AMSTERDAM, MERCEDES-BENZ LEASING ROMANIA IFN si RCI LEASING ROMANIA IFN.

Beneficiarii garantiilor acordate pana in prezent au resedinta in 26 de judete, judetele din care provin cei mai multi dintre beneficiari fiind Bucuresti, Prahova, Brasov, Arges si Ilfov.

Pana in prezent, in cadrul programului au fost achizitionate autoturisme Dacia, Renault, Hyundai, Opel, Toyota, Mitsubishi, Ford, Kia, Nissan si Volkswagen, autoturismele marca Dacia conducand detasat in topul preferintelor beneficiarilor, potrivit informatiilor furnizate gandul de FNGCIMM.

La intrebarea cum explica faptul ca programul nu s-a bucurat de succesul scontat de autoritati, reprezentantii Fondului de Garantare ne-au transmis ca programul are un “istoric nerelevant”.

“Programul de stimulare a cumpararii de autoturisme noi (Prima masina) a fost operationalizat la inceputul lunii aprilie a anului 2015, istoricul derularii acestuia fiind nerelevant sub aspectul predictibilitatii evolutiei sale ulterioare”, se arata in raspunsul transmis de FNGCIMM.

Fondul de Garantare: “Ne propunem sa invitam finantatorii parteneri pentru a avea o discutie privind evolutia programului”

Reprezentantii Fondului de Garantare admit ca vor sa cheme bancile pentru o discutie despre program.

“Urmarim constant evolutia programului si, in aceasta etapa, ne propunem sa invitam finantatorii parteneri pentru a avea o discutie privind evolutia programului. Este necesar sa cunoastem daca partenerii nostri se confrunta cu dificultati, si sigur sa gasim impreuna solutii pentru a da un imbold programului.  De asemenea, mentinem legatura si avem o buna colaborare cu Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA)”, se arata in raspunsul de la APIA.

“Asa cum Programul Prima Casa a inregistrat o crestere de 40% in anul 2015, comparativ cu anul 2014, avem incredere ca vom fi in masura sa derulam cu succes si Programul Prima Masina si ca vom aduce orice imbunatatiri sunt necesare pentru a creste impactul acestuia”, se arata in raspunsul primit de gandul.

Premierul Victor Ponta declara, in octombrie 2014, ca si-ar dori ca beneficiarii programului "Prima Masina" sa opteze pentru un autoturism fabricat in Romania.

„Daca am lansat Programul «Prima Masina», imi doresc foarte mult ca mai multe familii de tineri sa poata sa-si cumpere masina. Nu am voie sa pun restrictii, dar am voie sa spun ca imi doresc sa-si cumpere o masina fabricata in Romania. E o dorinta, nu e o obligatie. Daca tot ma duc in vizita la Dacia, si ma duc cu o Dacia, nu cu o masina germana, daca tot ma duc in vizita la Ford la Craiova, tot cu o masina romaneasca, mi-as dori ca tinerii care isi cumpara prima masina cu programul sa-si cumpere o masina fabricata in Romania, de romani, cu materiale cat mai multe romanesti si apoi sa vina la centrele RAR, sa nu trebuiasca sa stea la cozi, sa piarda timp si nervi si sa isi obtina documentele cat mai repede posibil", a spus in octombrie anul trecut Victor Ponta, citat de Mediafax.

Conform Programului de stimulare a cumpararii de autoturisme noi, persoanele fizice pot achizitiona un autoturism nou prin contractarea de credite garantate de stat in procent de maxim 50%, costul finantarii avand o marja maxima de 3% peste indicele ROBOR la 6 luni (ROBOR 6M).

Pot beneficia de program persoanele care la data solicitarii creditului au varsta minima de 18 ani si care nu au mai detinut in proprietate un autoturism nou, nu inregistreza restante la plata altor credite bancare si nu au obligatii de plata restante la bugetul general consolidat. Potentialii beneficiari trebuie sa dispuna de un avans de minimum 5% din pretul de achizitie al autoturismului, care va fi asigurat printr-o polita de asigurare de tip CASCO, pe toata durata de valabilitate a garantiei. Autoturismul cumparat prin program trebuie sa indeplineasca cel putin cerintele minime ale standartului Euro 5, iar pretul de achizitie nu depaseste 50.000 de lei , la care se adauga TVA, dupa caz. Imprumuturile vor reprezenta maxim 95% din pretul de achizitie al masinii cu TVA.

Programul Prima Masina are un plafon de 350 milioane lei pentru anul 2015, in vederea emiterii de garantii pentru achizitionarea de autoturisme noi.

Anul trecut, vanzarile de masini au depasit 100.000 de unitati, estimarile pentru 2015 indicand un nivel de circa 125.000.

Citeste si PRIMA MASINA 2015. Cat de avantajoase sunt creditele de la CEC Bank Citeste si PRIMA MASINA 2015. Totul despre conditiile de inscriere in program: autoturismul de 10.000 de euro va fi vedeta ofertelor Citeste si Ponta despre "Prima Masina": Imi doresc ca tinerii sa-si cumpere o masina fabricata in Romania
Autor:

 
 
Înregistrare | Autentificare | Parola

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu