20 Iul 2018 - 09:53       

 
Parteneri 



 

 

 



* Prima pagină * Căutare * Contact *


Stire tematica: protectia consumatorului

Ziarul Financiar : Noul timbru de mediu: De ce poate fi mai avantajoasa o masina second-hand decat una noua

luni 21 ianuarie 2013
Autor: Bogdan Alecu 20
.01.2013

Noul timbru de mediu, care va intra cel mai probabil in vigoare in urmatoarele luni, va ridica din nou problema alegerii intre achizitia automobil nou si achizitia unuia la mana a doua.

Potrivit declaratiilor premierului Victor Ponta, timbrul de mediu va fi calculat inclusiv in functie de valoarea masinii, pentru a nu se mai ajunge la taxe de cateva ori mai mari decat valoarea automobilului. Spre exemplu, un Range Rover cu motor de 4,0 litri din anii 90 poate fi achizitionat cu 2.000 de euro, dar taxa ajunge la aproape 10.000 de euro deoarece ca norma de poluare este Euro 1, iar motorul mare implica si emisii ridicate de noxe.

Majoritatea cazurilor in care cineva doreste un automobil dispune de aproximativ 5.000 de euro. Cu acesti bani poate lua un imprumut de la o banca pentru achizitia unui automobil nou cu o valoare de 10.000 de euro, utilizand cei 5.000 de euro ca avans, sau poate cumpara direct unul la mana a doua cu suma existenta.

Cand vine vorba de un automobil nou, in jurul a 10.000 de euro in medie unul din patru clienti aleg un automobil Dacia, potrivit datelor pe 2012 - spre exemplu, cu acesti bani poate fi cumparat un model Dacia Logan, cu motor pe benzina de 0,9 litri 90 CP si o echipare care include aer conditionat, geamuri electrice fata, inchidere centralizata, oglinzi electrice si incalzite, radio-CD cu mp3 si port USB. Cu un cost suplimentar masina poate fi echipata si cu un sistem de navigatie, senzori de parcare, tempomat si volan imbracat in piele.

In sistem leasing, potrivit calculatorului online de pe site-ul oficial, cu un avans de 4.900 de euro se va plati o rata lunara de 107,7 euro timp de cinci ani pentru a achita masina si o valoare reziduala de 0,10%. Astfel, de la 9.800 de euro clientul va plati un total de aproape 11.400 de euro, plus polita casco anuala (obligatorie in cazul unui credit sau leasing) care pe cinci ani poate ajunge la un total de aproximativ 3.500 de euro - astfel, de la cei 5.000 de euro alocati automobilui se ajunge la un cost total de aproape 15.000 de euro in cinci ani cu achizitia automobilului. Mai mult, automobilul fiind trei ani in perioada de garantie, automat reviziile anuale obligatorii vor fi facute doar in serviceurile oficiale, de obicei mai scumpe decat unele multimarca.

Care este alternativa? Un automobil second-hand de 5.000 de euro. Acesta va avea intre doi si cinci ani vechime si automat (cu putine exceptii cum ar fi marca Kia care ofera opt ani garantie) nu vor mai fi in perioada de garantie si implicit va putea fi reparat sau se vor putea efectua reviziile obligatorii si in service-uri multimarca. In plus, o asigurare de tip Casco nu mai este obligatorie. Asadar, la prima vedere singurele costuri vor fi cele legate de intretinere, asigurare obligatorie de tip RCA si impozitul anual. O taxa de mediu nu este in vigoare in Romania asa cum este in Europa de Vest, asa ca nu va conta daca automobilul este Euro 4 in loc de Euro 5. Per total, clientul va putea economisi cateva mii de euro.

Ce se poate achizitiona cu 5.000 de euro? Spre exemplu un Ford Focus din 2008 cu motor diesel 1,6 TDCi, un Ford Fiesta din 2012 cu motor pe benzina de 1,25i si 82 CP sau un VW Golf din 2007 cu motor pe benzina de 1,4 litri, adica automobile cu o buna imagine, motor economic si echipare care sa includa aer conditionat, radio-cd si geamuri electrice.

Care sunt riscurile? In Romania nu este caz penal daca cineva modifica numarul de kilometri parcursi de un automobil asa cum este in Vest, o astfel de "interventie" fiind considerata inselaciune. Asadar, daca masina este adusa din afara exista riscul ca un automobil de patru-cinci ani sa nu aiba sub 100.000 km cum pretinde vanzatorul, ci chiar si 300.000 km. Cum se poate evita o astfel de situatie? Prin verificarea seriei de sasiu a masinii respective in cadrul unei retele oficiale. In cazul unei masini iesite din garantie, exista sansa ca automobilul respectiv sa fi fost reparat la serviceuri "de cartier", cu piese mai mult sau mai putin originale. In cazul utilizarii unor componente de slaba calitate la suspensie, sistem de directie sau de franare, poate fi pusa in pericol viata viitorului proprietar.

In ceea ce priveste asigurarea Casco, de obicei prezenta acesteia poate fi o garantie ca reparatiile s-au efectuat in centre autorizate si cu piese originale, altfel, eventualele reparatii in special la nivelul caroseriei vor putea fi usor observate.

La nivelul anului trecut importurile de autoturisme second-hand din Vest aproape s-au dublat la peste 170.000 de masini, in timp ce inmatricularile de autoturisme noi au scazut cu inca aproape 20% la mai putin de 70.000 de unitati, evolutiile avand loc pe o reducere de 25% a taxei de poluare pentru masinile vechi la inceputul anului trecut. Odata cu o noua reducere a taxei de poluare/timbru de mediu exista sansa ca piata de second-hand sa creasca si mai mult, iar cea a masinilor noi sa inregistreze o noua scadere. Spre deosebire de masinile noi care sunt vandute doar de catre dealeri autorizati care platesc taxe si impozite dar si contributii pentru salariati, pe langa TVA-ul colectat de stat pentru automobilele vandute, cele second-hand nu sunt fiscalizate, importurile acestora derulandu-se prin intermediul unor persoane fizice care nu platesc impozit pe profit si nici TVA pentru masinile vandute, ceea ce ar putea determina o reducere semnificativa a incasarilor bugetare, potrivit jucatorilor din piata auto.


Autor:

 
 
Înregistrare | Autentificare | Parola

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu