22 Sep 2018 - 10:48       

 
Parteneri 



 

 

 



* Prima pagină * Căutare * Contact *


Stire tematica: protectia consumatorului

Adevarul : Noul cos de consum, oglinda crizei romanesti

marți 14 februarie 2012
Romanii au cumparat tot mai multe produse de stricta necesitate, iar marfurile ieftine s-au vandut cel mai bine, reiese din datele privind inflatia
. Noua structura a cosului de consum al populatiei, dupa care va fi calculata inflatia in 2012, arata ca familiile au fost nevoite sa-si restranga drastic cheltuielile de zi cu zi si sa renunte la sortimentele mai putin importante in favoarea strictului necesar. Inflatia din anul 2012 se calculeaza pe baza comportamentului de consum al populatiei consemnat in 2010 si evidentiat in ancheta bugetelor de familie, realizata de Institutul National de Statistica (INS). Datele raportate ieri de INS referitor la inflatia din prima luna a lui 2012 au relevat si noua structura a cosului de consum, din care reiese in primul rand ca marfurile de imediata necesitate au dobandit ponderi mai mari in detrimentul celorlalte. Strictul necesar castiga teren Iata cateva exemple: cartofii, pestele si alimentele de stricta necesitate s-au vandut mai bine si, in consecinta, au dobandit ponderi mai mari in cos, in timp ce carnea, branza si zaharul au ponderi mai mici, adica s-au vandut mai putin. Din categoria marfurilor nealimentare, cererea a crescut la combustibili, termoficare, tigari si energie electrica, scazand la imbracaminte, incaltaminte, piese auto sau articole de uz casnic. La fel si in cazul serviciilor, unde chiria, salubritatea si abonamentul la cablu-TV au castigat teren in defavoarea transportului cu trenul sau cu autobuzul. Toate acestea reflecta un comportament specific oamenilor stramtorati financiar, cum au fost majoritatea romanilor in anii de criza. Ce ne arata ?busola" din portofel Sunt preferate produsele mai ieftine (dar de mai proasta calitate), in detrimentul celor mai scumpe. De aceea, economistii atrag atentia ca ?tendinta de a cumpara produse mai ieftine ar putea impinge populatia catre un consum nesanatos atat pentru familii, cat si pentru echilibrele structurale ale economiei". Per ansamblu, produsele alimentare si-au redus ponderea in cosul inflatiei, de la 37,45% in 2011 la 37,21% in 2012. Ponderea serviciilor in cos a avansat de la 18,33% anul trecut la 18,53% in 2012, iar ponderea marfurilor alimentare s-a mentinut la 44,2%. " Tendinta de a cumpara produse mai ieftine impinge populatia catre un consum nesanatos. " Mircea Cosea profesor de economie
Autor:

 
 
Înregistrare | Autentificare | Parola

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu