17 Ian 2018 - 15:14       

 
Parteneri 



 

 

 



* Prima pagină * Căutare * Contact *


Stire tematica: protectia consumatorului

Ziarul Financiar : Noul Cod fiscal. Resurse sunt. Reducerea cotei tva este posibila de la 1 septembrie 2015. Care sunt solutiile?

vineri 21 august 2015
Autor: Toma Mircea 20
.08.2015

Motto:Daca experimentele nu corespund cu teoria schimba experimentele, dar nu cu aceeasi gandire cu care au fost create(Albert Einstein)

                            

O vorba din batrani arata ca omul cat traieste invata. Au trecut 25 de ani si parca totul a luat-o razna. Codul fiscal va fi discutat in Parlament in sesiunea extraordinara dupa ce a fost returnat de presedintele Klaus Iohannis. Vom vedea cu ce rezultate. Cert este ca rectificarea Codului fiscal, nu poate face  abstractie de efectele directe si  subsidiare (colaterale) ale taxelor si impozitelor datorate catre bugetul de stat  pe filiera: Institutii financiare ? Furnizori de inputuri ? Producatori agricoli ? Angrosisti ? Industria procesatoare ? Comercianti en-detail ? Consumator ? Bugetul de stat ?.Cetatean. Solutiile impun transparenta, solidaritate, echitate, justitie sociala in repartizarea eforturilor si a uzufructului (profitului) pe toata filiera participantilor la realizarea bunurilor si serviciilor utile societatii umane. O ajustare ordonata a sistemului fiscal si contributiv, poate  stimula consumul intern, cresterea productiei interne si viteza de rotatie a capitalului, diminuarea deficitului bugetar, cresterea necontrolata a preturilor, inflatiei si a somajului, intr-un cuvant a dezechilibrelor din viata economico-sociala, inclusiv la posibilitatea incheierii unui nou acord cu FMI, BM si CE si pe tema legii salarizarii personalului bugetar, numai printr-o evaluare cum, cat,de cand si cu ce efecte   a masurilor si nu facand si apoi vazand efectele cu mintea romanului de pe urma.

   Masurile si evaluarea impactului ajustarii TVA pe filiera,  in opinia noastra,pe baza analizelor si simularilor facute, sunt:

   1). Introducerea cotei tva reduse de 9(5) % pentru bunurile livrate si serviciile prestate/achizitionate intre operatorii economici pe piata interna, cu exceptia cheltuielilor administrativ - gospodaresti si achizitiile institutiilor publice finantate de la bugetul de stat (locale). Introducerea cotei reduse nu este conditionata de adoptarea reducerii generale a cotei standard de la 24% la 19% desi masura are ca obiectiv si atenuarea socului reducerii veniturilor bugetare, ingrijorare unanim clamata. 

 2). Acordarea dreptului de deducere a cotei de 8,256%, (echivalentul cotei 9%) din pretul achitat producatorilor agricoli individuali de catre utilizatorii produselor agricole inregistrati ca persoane platitoare de tva, pe principiul sutei intregite, a doua procedura de determinare a tva si renuntarea la actuala forma de taxare inversa astfel;

  - a). Industriei prelucratoare de produse agrozootehnice destinate consumului uman (exceptie cele destinate fabricarii alcoolului din cereale), reprezentata de industria de morarit si panificatie, a carnii si laptelui, uleiului si zaharului etc.

 - b). Complexelor de crestere a animalelor (vaci cu lapte, taurine la ingrasat, porci, ovine) si pasari, pentru furajele cultivate (orz, porumb, lucerna etc.);

 - c). Pietele de gros, centrele de achizitie si de stocare a productiei agricole (legume si fructe, cereale si plante tehnice etc.)

 3). Includerea serviciilor bancare, exclusiv dobanda, in circuitul TVA prin anularea exceptarii de la plata prevazuta de Codul fiscal (art145), care le-ar transparentiza si reduce costurile la operatorii economici (neevaluate, le asteptam de la specialisti BNR);

 4). Plata TVA exigibila la bugetul de stat de catre operatorii economici din comertul en-detail si HORECA, in doua rate lunare, sub forma de avans de 60% pana la 10 ale lunii si regularizarea pana la 25 ale lunii curente pentru luna precedenta, care ar esalona eforturile operatorilor economici si  accelera incasarile la bugetul de stat.

 5). Acordarea de bonusuri, tuturor operatorilor economici care achita integral cota tva datorata pana la 10 ale lunii curente pentru luna precedenta, de 0, 02%/zi pentru perioada 11-25 ale lunii;

    Rezultatele estimate se concretizeaza in:

  1.Cresterea resurselor financiare la bugetul de stat cu circa 25 miliarde de lei (5,5 mld euro) prin:

 a) cresterea si fluidizarea incasarilor la bugetul de stat  cu circa 5,5 miliarde lei/an fata de 10,5 mld lei pierderi de venituri bugetare conform noului cod fiscal (tabel 1);

 b) reducerea cheltuielilor institutiilor publice cu 50 de lei, in cazul adoptarii cotei standard de 19%,  la 1000 lei bunuri si servicii achizitionate purtatoare de TVA;

c) reducerea restituirilor de tva de la buget (in 2014 insumand 19 mld lei-27,5% din tva incasata), reducerea decalajului intre TVA nominala-standard colectata si cea determinata teoretic prin cresterea gradului de colectare de la 56% (13,44 lei din 24 lei) la 78,47% (14,91 lei din 19 lei) (grafic 1), cresterea contributiei comertului cu marfuri alimentare la formarea veniturulor bugetare de la 0,65 lei la 5,04 lei din cota de 19% la 100 lei marfuri alimentare (grafic 2).

d). asigurarea resurselor financiare necesare finantarii educatiei si invatamantului, cercetarii si culturii, sanatatii, inclusiv cresterea salariilor in sectorul bugetar, fara conditionarea de cresterea incasarilor bugetare pe seama consumului si/sau cresterea taxelor, impozitelor si contributiilor precum si necesitatea unor imprumuturi suplimentare si cresterea datoriei ?suverane? cu care se confrunta  tarile membre UE inclusiv din zona euro(?!);

2)Imbunatatirea mediului economic prin reducerea necesarului de resurse financiare, proprii si/sau imprumutate, cu 150 lei la 1000 lei bunuri si servicii achizitionate, cresterea eficientei,eficacitatii si economicitatii operatorilor economici, disponibilizarea de resurse pentru investitii si cresterea locurilor de munca; concentrarea colectarii TVA exigibila (74%) de la comercianti si diminuarea sumelor de plata de catre operatorii economici pe filiera; cresterea veniturilor incasate de producatorii agricoli cu 9%, includerea in circuitul fiscalizat a produselor agricole fara afectarea costului ca materii primare - prime la utilizatori si eliminarea compensarilor/restituirilor de tva de la buget prin asigurarea unei tva colectate superioara tva deductibile pe filiera;.

3) cresterea puterii de cumparare si a consumului, a resurselor financiare disponibile pentru plata datoriilor curente si/sau restante privind utilitatile,inclusiv ratele bancare, economisirea si/sau investirea, dupa caz, a populatiei;

4) reducerea birocratiei si a costului cu gestionarea veniturilor bugetare,eliminarea discriminarilor intre sectorele economiei si intre vectorii fiscali,reducerea ariei de manifestare a abuzurilor, traficului de influenta si coruptiei, a evaziunii fiscale si a furtului de tva.

5) Se asigura respectarea procedurilor UE de gestionare a tva, principiul neutralitatii si deductibilitatii pe filiera.

     Estimarea tva medie neta ?comparativa  intre situatia actuala, noul cod fiscal si variantele propuse le prezentam in tabelul nr 1,  cu mentiunea ca in 2014, din incasarile de tva la buget in suma de 69,9 mld lei, mai mari cu 2,9 mld lei fata de 2013,  restituirile au fost mai mari cu 3,2 mld lei. ( 19,7 mld lei fata de 16,4 mld lei) .

 

                                                                                                                Tabel nr 1

DENUMIRE

COTA EXIGIBILA

COTA NETA

BUGET

DIF ()

GRAD TVA  COLECTATA

u.m

LEI

MIL LEI

MIL LEI

%

CODUL ACTUAL

13,44

51000

0

56

 NOUL COD

10,65

40470

-10530

56

PROPUNERI

 

 

 

 

A.

14,91

56658

+5658

78,47

B.

16,80

63840

+12840

88,42

C.

13,60

51680

+680

90,66

 

Propunerile reprezinta: a) cota standard de 19% si cota redusa de 9%: b) cota standard de 19% si cota redusa de 5%: c) cota standard de 15% si cota redusa de 3% pentru livrarile de bunuri si prestarea de servicii intre operatorii economici.Ramane la latitudinea Parlamentului, dar si a operatorilor economici, societatii civile sa decida care dintre  variante sunt oportune sa fie aplicate.Documentatia noastra sta la dispozitia celor interesati.

Masurile sunt aplicabile imediat, transparente si verificabile pe filiera. De aceea, propunem un exercitiu simplu: recalcularea deconturilor tva pe anul 2014 si sem I ac cu reducerea cotei tva la 19% si aplicarea propunerilor atat de operatorii economici dar si de ANAF. Vom avea astfel dimensiunea efectelor la care ne putem astepta eliminand disputele pro si contra,din spatiu public, privind proiectile bugetare si asteptarile de la economia reala dar si argumentarea in fata institutiilor internatinale FMI si UE. Pe baza decontului TVA pe anul 2014 recalculat, de altfel solicitat ANAF-ului sa-l faca public ad-integrum, putem determina  efectele pentru 2015 si proiectiile pentru anul 2016 si urmatorii ani plecand de la o situatie concreta.

? Oricare ar fi necesitatile bugetare ale momentului si oricare ar fi reformele fiscale menite sa le satisfaca, nu trebuie sa uitam ca banul contribuabilului trebuie folosit in folosul lui si numai in folosul lui, ca orice cheltuiala trebuie facuta cinstit ?-1925, Mihai Manoilescu (9 dec. 1891-30 dec.1950)

 

  

 

Toma Mircea este economist, doctor in agronomie, fost director economic la ASAS-Bucuresti


Autor:

 
 
Înregistrare | Autentificare | Parola

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu