19 Sep 2018 - 21:26       

 
Parteneri 



 

 

 



* Prima pagină * Căutare * Contact *


Stire tematica: protectia consumatorului

România liberă : La ce e bun un Targ de carte?

marți 05 iunie 2012
La final de Bookfest le dam cititorilor sansa de a afla care este situatia vanzatorilor si cumparatorilor de carte si cum si-a spus criza cuvantul in acest domeniu
.Ce este de fapt un targ de carte? O bursa de contacte, un spatiu de expunere sau, pur si simplu, o afacere?De cele mai multe ori, e un spatiu de promovare si de vanzare al unor titluri editoriale, fie ca ele sunt pe suport clasic, pe hartie, fie ca sunt in format electronic, carte electronica, carte audio, enciclopedie multimedia. Sunt saloane generaliste, precum cele de la Londra, Paris sau Geneva, sau dedicate unui public tinta, cum ar fi cartea pentru copii, de care se ocupa targurile de carte de la Bologna sau de la Ankara. Cel mai mare targ international de carte din lume, cel de la Frankfurt, este un targ care vinde, in primul rand, drepturi de autor si apoi cartea. E important sa participi la aceste evenimente si pentru contacte, si pentru promovare, dar fundamental e important sa cumperi ori sa vinzi drepturi de autor pentru titlurile care te intereseaza pe tine ca editor.Sunteti unul dintre scriitorii des vazuti la targurile de carte, daca nu va lansati propriile volume, asistati la lansarile prietenilor sau prezentati carti. De ce prefera toata lumea sa 'se lanseze" la targ?Autorii sunt siliti sa aleaga targul de carte ca principala forma de expunere si de vanzare pentru operele lor. Pentru ca in Romania nu exista un sistem de distributie si de promovare a cartii cu acoperire nationala. Cum nu exista nici catalogul books-in-print, care sa iti ofere pe o pagina web toata productia editoriala dintr-un an a Romaniei, cum retelele de librarii sunt atomizate si cu niste costuri impovaratoare pentru editor, solutia de a promova si de a vinde o carte la un targ a devenit pentru multi salvarea dintr-o moarte clinica. Fara interventia statului si a clasei politice de a crea un sistem de distributie a cartii, sistem public-privat, vom avea aceeasi stare de tribalizare si de talibanizare a spatiului cultural de la noi. Opere importante care apar la Cluj sau Botosani nu sunt cunoscute de catre public si nici de catre profesionistii domeniului la Constanta sau Timisoara. Romania este o tara culturala semicoloniala din punctul de vedere al infrastructurii: nu are distributie, nu are o legislatie care sa apere si sa incurajeze produsele culturale de calitate. E incredibil sa vezi cum un autor primeste, in cel mai fericit caz, 12% drepturi de autor din vanzarea unei carti, iar distribuitorul cartii sa ia intre 40 si 60%. De pe urma unui singur manuscris publicat traiesc, pe orizontala si verticala unei industrii si a economiei, 10.000 de oameni, iar cel care primeste cele mai putin si, de cele mai multe ori, nimic este autorul! E trist faptul ca pentru cei mai multi dintre editori un targ de carte a devenit o ultima piata de desfacere! Cartea de nisa, ca e poezie sau critica si istorie literara, este refuzata sau ocolita de distribuitorii de carte. Un targ de carte e pentru acesti editori de carte de nisa un ultim act de supravietuire!Piata de carte in Romania este in scadere. In acest context, targurile arata altfel decat in anii trecuti? Tocmai s-a incheiat Bookfest.... ati observat schimbari ?Nu cunosc datele statistice, oficiale, ale Bookfest, dar imi dau seama, la o repede ochire, ca a fost mai putina lume fata de anii trecuti. Nu stiu daca e numai o chestiune de lipsa de fonduri pentru marketing sau comunicare. Bookfest a fost pus chiar in timpul campaniei electorale si media nu a fost pe faza cu evenimentele targului, cu exceptia unor nume din zona politicului si a show-business-ului. Cred ca ne lipsesc marile modele de succes editorial. Titluri si autori promovati in prime-time pentru valoarea lor si pentru noutatile lor stilistice ori de contructie si creatie romanesca. Piata noastra de carte este previzibila. Mai sunt detaliile financiare care pun o piatra de moara la gatul unei industrii decapitalizate. Profesorii au pierdut suma de 100 de euro pentru achizitionarea de carti, TVA-ul la carte este unul dintre cele mai mari din Europa, in timp ce in Anglia, cea mai puternica industrie editoriala din lume, este zero. Pretul la carte este unul prohibitiv pentru cei care au nevoie de cultura si educatie, ma refer la elevi si studenti. Bookfest este o vitrina a industriei editoriale din Romania, industrie care nu moare si nici nu se preda!Cele doua targuri importante din Bucuresti sunt Bookfest si Gaudeamus. Credeti ca sunt suficiente sau sunt chiar prea multe?In acest moment, orice eveniment care pune in relatie directa editorul-autorul-cititorul este un colac de salvare pentru toti cei trei actori. Pretul este ceva mai mic, comisionul exorbitant pentru vanzare luat de distribuitor fiind, astfel, redistribuit catre editor si cumparator. Nu am nimic cu librarii ori cu distribuitorii, dar sunt revoltat ca un autor sa castige atat de putin. Din punctul meu de vedere, impact si vanzari, pana acum Gaudeamus a devansat Bookfest. Cred ca e o diferenta de marketing si comunicare in favoarea Targului Gaudeamus, administrat de aceiasi echipa de ani de zile.
Autor:

 
 
Înregistrare | Autentificare | Parola

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu