22 Iul 2018 - 10:04       

 
Parteneri 



 

 

 



* Prima pagină * Căutare * Contact *


Stire tematica: protectia consumatorului

Libertatea : Dieta care te apara de carii. Ce trebuie sa mananci si ce nu, ca sa ai dinti sanatosi

luni 18 martie 2013
Hrana noastra cea de toate zilele isi pune amprenta si pe smaltul danturii: sub atacul ?cohortelor? de acizi produsi in cavitatea bucala, odata cu fiecare imbucatura, smaltul ?crapa?
. Si sa te tii: carii, durere, vizite costisitoare la stomatolog! Specialistii de la MedLive.ro vin insa cu vestea buna: acest risc se reduce la zero, daca esti atent(a) ce mananci.

Bacteriile din cavitatea bucala transforma zaharurile din alimente in acizi care ataca smaltul. Prin urmare, dieta pentru o dantura sanatoasa ar trebui sa cuprinda, in primul rand, alimente cu un continut redus de glucoza (zahar). In al doilea rand - alimente bogate in calciu si fosfor (pentru remineralizarea dintilor) si alimente care stimuleaza salivarea (pentru a curata resturile alimentare). Iata, deci, ce trebuie sa punem pe masa cat mai des!

Alegerile fericite

- Carne, lactate, branzeturi si nuci. Aceste alimente contin cantitati considerabile de calciu si fosfor, nutrienti care protejeaza smaltul.

- Fructe si legume. Apa din fibrele fructelor zemoase - mere, pere etc. - si ale legumelor crude dilueaza zaharurile din structura acestor alimente si, totodata, stimuleaza fluxul de saliva (care spala de pe dinti resturile alimentare, protejand, astfel, smaltul). Atentie insa la citrice si la rosii: ele ar trebui consumate ca parte a unei mese mai bogate, pentru a li se reduce aciditatea.

- Apa, lapte, ceai. In ceea ce priveste consumul de lichide, cele mai bune alegeri includ apa (minerala, in special), laptele si ceaiul (neindulcit!).

- Inlocuitori de zahar. Desi arata la fel ca zaharul si au acelasi gust, inlocuitorii de zahar (eritritolul, sorbitolul si manitolul, zaharina, aspartamul, acesulfamul de potasiu si sucraloza) nu sunt digerati in acelasi mod ca zaharul. Ca atare, ei nu ?hranesc? bacteriile din gura si nu produc acizii care dezintegreaza resturile alimentare.

Alegerile nefericite

Alegerile alimentare nepotrivite includ bomboanele - in special cele tari -, acadelele, fursecurile, prajiturile, placintele, briosele, chipsurile, covrigeii, cartofii prajiti, bananele, stafidele si alte fructe uscate. Aceste ?delicatese? au doua inconveniente: contin cantitati mari de zahar si se pot lipi de dinti, oferind o sursa de combustibil pentru bacterii. Asta nu inseamna ca trebuie sa le razi de pe lista rasfaturilor culinare, ci ca te poti delecta cu ele din cand in cand si in cantitati mici. Ultimele, dar nu cele din urma: bauturile cu un continut ridicat de zahar sunt, si ele, de evitat.

Atentie la ?alimentele fara zahar?!

Produsele alimentare carora nu li s-a adaugat zahar in timpul prelucrarii pot contine alti indulcitori naturali - miere, melasa, fructoza, malt de orz -, care au la fel de multe calorii ca si zaharul. Prin urmare, pot fi la fel de daunatori pentru dinti. Ca sa te asiguri ca produsul pe care il cumperi nu contine indulcitori naturali, ai de facut un singur lucru: sa verifici ingredientele pe eticheta.

Guma de mestecat: buna sau rea?

Gum a de mestecat fara zahar este benefica pentru dantura: mestecatul ajuta la dislocarea alimentelor care se lipesc de dinti si creste fluxul de saliva, pentru a neutraliza acizii din gura. In plus, unele gume de mestecat contin ingrediente ce pot reduce cariile si pot vindeca zone de pe dinti care incep sa se carieze. Pe de alta parte, guma de mestecat poate fi o problema in cazul in care ai probleme la nivelul maxilarului (dureri etc.).

Voteaza articolul!

+1

-1

| azi, 00:00
Autor:

 
 
Înregistrare | Autentificare | Parola

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu