21 Apr 2018 - 10:37       

 
Parteneri 



 

 

 



* Prima pagină * Căutare * Contact *


Stire tematica: protectia consumatorului

Curierul național : De ce scumpesc benzinarii carburantii?

miercuri 06 iunie 2012
De ce scumpesc benzinarii carburantii?Afrodita Cicovschi / afrodita
.cicovschi@curierulnational.roMotivatia avansata de companii este ca majorarea se face în functie de pretul petrolului brent, cursul valutar, TVA, accize sau redeventePretul petrolului brent era ieri cu peste 25% mai ieftin decât în aprilie, iar leul s-a depreciat anul acesta doar cu 7-8% fata de dolarÎn ultimii doi ani, benzinarii au majorat pretul carburantilor cu 42 - 47%, desi TVA si redeventele sunt la acelasi nivel, iar scumpirile datorate accizelor sunt de numai 0,017 euro/litruDe ce scumpesc benzinarii carburantii? Conform propriilor lor explicatii, pretul carburantilor de pe piata româneasca este majorat în functie de pretul petrolului brent, cursul valutar, TVA, accize, redevente, costuri de productie sau... obtinerea profitului. Luate pe fiecare categorie în parte, vom observa în cele ce urmeaza ca pretul mediu al benzinei ar trebui sa fie cel putin la nivelul din ianuarie 2011, adica cu cel putin 35% mai ieftin decât acum.Concret, pretul petrolului brent a ajuns ieri la acelasi nivel ca în ianuarie 2011, la 98 dolari/barilul si cu 25 de dolari mai putin decât la 1 aprilie anul curent: o ieftinire cu peste 25% în numai doua luni. Fata de începutul anului leul a coborât fata de dolar doar cu 7-8 procente.În ianuarie 2010, barilul de petrol era de numai 82 dolari, adica cu 20% mai putin decât în prezent, însa, în aceasta perioada carburantii s-au scumpit la pompa cu aproape 50%.În ceea ce priveste accizele, acestea sunt majorate periodic conform calendarului stabilit de Ministerul Finantelor, dar cresterile nu sunt spectaculoase: urmatoarea, programata pentru 1 ianuarie 2013 este de 17 euro pe tona, adica o majorare a preturilor carburantilor cu 0,017 euro/litru.Modificarea Codului Fiscal din vara anului 2010 a dus la cresterea TVA de la 19 la 24 la suta, ceea ce înseamna ca, cel putin din acest punct de vedere, petrolistii nu aveau de ce scumpi carburantii dupa data de 1 iulie 2010. Nici din cauza redeventelor nu ar trebui majorat pretul carburantilor, acestea fiind neschimbate din anul 2004 de când s-a stabilit sa fie cuprinse între 3,5-13,5% din valoarea productiei petroliere.Altfel spus, desi în ultimele sase luni, pretul barilului de petrol brent a fluctuat între 110 si 98 dolari, înregistrând vârful în aprilie, când era cu 25 de dolari mai scump decât acum, benzinarii n-au ieftinit carburantii la pompa. I-au scumpit cu 47% în ultimii doi ani, în ciuda faptului ca barilul de petrol s-a scumpit cu doar 20%.De la 3,5 lei pe litru, la 6,58Pretul carburantilor a crescut vertiginos însa în ultimii ani, de la 3,5 lei în ianuarie 2010, la 6 - 6,5 lei în prezent, o crestere cu 42 - 47%. Astfel, la 1 iunie, Petrom afisa un pret de 5,8 lei/l pentru benzina Premium 95 si 6,18 lei/l pentru benzina Top Premium 99+ , în timp ce un litru de motorina Euro Diesel 5 costa 6,30 lei, iar unul Top Euro Diesel - 6,16 lei.Ultima majorare de pret a avut loc la data de 3 mai, litrul de benzina si motorina fiind mai scump cu 6 bani. Aceasta a fost cea de-a sasea scumpire aplicata pe litrul de benzina de la începutul anului si a cincea pentru litrul de motorina. Comparativ cu prima zi a anului, litrul de benzina în prezent este mai scump cu 7,4% în timp ce motorina este cu 5,2%. Ultima crestere de pret a avut loc pe 24 aprilie 2012.Anterior, la 10 aprilie, Rompetrol majorase pretul benzinei cu 0,14 lei pe litru, astfel ca sortimentul Efix 95 costa 5,94 lei/litru, iar premium Alto 101 6,58 lei/litru. Înainte de aceasta majorare, pretul Efix 95 era 5,8 lei/litru, iar Alto 6,44 lei/litru.Raportat la pretul barilului de petrol din acest moment - 99,6 dolari - si la cursul valutar, pretul mediu al carburantilor n-ar trebui sa depaseasca 4,25 - 4,5 lei/litru.Serbanescu: Statul ar trebui sa le retraga autorizatia de functionareContactat telefonic, analistul Ilie Serbanescu a explicat ca singurul care ar putea stopa aceste scumpiri succesive si nejustificate este statul român. "Ei (petrolistii - n. red.) detin monopolul si abuzeaza de el. Statul le poate retrage autorizatia de functionare pentru ca-si bat joc de tara care-i gazduieste. Daca statul a fost atât de fraier încât sa cedeze monopolul, asta e. Daca pastra macar o societate putea sa fie jucator si sa influenteze piata. Acum nu poate face nimic, în afara retragerii autorizatiei. Daca nu le da nimeni peste mâna, vor continua. Chiar daca scade leul si barilul ei tot cresc preturile. Daca e invers, petrolistii se fac ca uita sa ieftineasca. Chiar îi vedeti în stare sa micsoreze pretul carburantilor cu 2 lei, pentru a reflecta pretul barilului si cursul valutar? Nu. Ei or sa scoata carburantii la 7,2 lei", a declarat Ilie Serbanescu.Transportatorii vor sa stie cum sunt formate preturileUniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri (UNTRR) a cerut în numeroase rânduri autoritatilor sa explice cum este format pretul carburantilor, dar n-a primit pâna în prezent niciun raspuns. "Am cerut deja autoritatilor sa întreprinda masuri simple, sa ne informeze cum sunt formate preturile la carburanti, (cât reprezinta acciza si cât TVA din pret) pentru a putea compara ceea ce ramâne cu preturile din alte tari", a declarat pentru Curierul National Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR)."Toti petrolistii depind de pretul barilului de petrol, dar noi avem si productie interna si la noi preturile ar trebui sa fie mai mici. În afara transparentei modului de formare a preturilor am mai cerut si sa fie concurenta libera între petrolisti", a continuat Dinescu. Întrebat ce ar fi de facut pentru stoparea acestor majorari succesive a preturilor la carburanti, Dinescu ne-a raspuns resemnat ca "practic, consumatorul final nu poate face nimic". "El trebuie sa înghita scumpirea. În ceea ce-i priveste pe profesionisti acestia ar trebui sa transfere costurile generate de cresterea preturilor carburantilor la clienti, pentru ca altfel nu vor putea supravietui", a mai spus secretarul general al UNTRR, subliniind ca, pentru transportatori, aceste scumpiri în lant sunt "cireasa de pe tort". "Dupa trei saptamâni în care am stat pe bara din cauza zapezilor si a coloanelor de la granite, provocate de controalele excesive ale autoritatilor, mai vin si scumpirile carburantilor. Transportatorii ar trebui sa creasca si ei tariful cu 10% pentru ca nu au lucrat timp de 4 saptamâni, ca sa-si poata recupera pierderile", a încheiat Dinescu.Profitul Petrom a urcat în 2011 la un record de 887 mil. euro, la vânzari de 5,3 mld. euroGrupul Petrom a înregistrat anul trecut un profit record în crestere cu 72%, la 3,759 miliarde lei (887 milioane euro), cel mai mare câstig înregistrat vreodata de o companie din România, si vânzari record de 22,61 miliarde lei (5,3 miliarde euro).În ultimul trimestru din 2011, Petrom a obtinut un profit de 838 milioane lei, în crestere cu 8% fata de perioada corespunzatoare din 2010, la vânzari de 6,39 miliarde lei, mai mari cu 17%, potrivit datelor financiare raportate miercuri, în standardele internationale de contabilitate - IFRS.Grupul a raportat pentru 2010 un profit net de 2,19 mld. lei si vânzari de 18,61 miliarde lei. În ultimele trei luni din 2010, Petrom a consemnat un câstig de 779 milioane lei si vânzari de 5,45 miliarde lei.La finalul anului trecut, grupul avea 793 de statii si 22.912 angajati.OMV Petrom este cea mai mare companie româneasca listata la Bursa de Valori Bucuresti, cu o capitalizare de 22,091 miliarde lei (5,072 miliarde euro), calculata la ultimul pret de marti, de 0,39 lei/actiune.Compania este controlata de grupul OMV, care detine 51,01% din actiuni, în timp ce statul român are prin Ministerul Economiei 20,64% din titluri. În actionariat se mai regaseste Fondul Proprietatea, cu o participatie de 20,11%, BERD cu 2,03%, iar restul titlurilor sunt listate la Bursa.
Autor:

 
 
Înregistrare | Autentificare | Parola

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu