20 Iul 2018 - 09:54       

 
Parteneri 



 

 

 



* Prima pagină * Căutare * Contact *


Stire tematica: protectia consumatorului

Ziarul Financiar : Concurenta acerba se vede in numarul de promotii din retail: desi au apetit de consum, romanii tot se uita la pret

marți 07 iunie 2016
Autor: Cristina Rosca 06
.06.2016

Retelele din comertul cu dominanta alimentara au avut in primele cinci luni din acest an aproximativ 55.000 de promotii si reduceri in cataloagele pe care le publica periodic in Romania, cu aproape 8% mai multe decat in aceeasi perioada a anului trecut, potrivit calculelor ZF pe baza datelor oferite de compania de cercetare de piata Focus Market Research.

Astfel, in pofida faptului ca romanii au inceput din nou sa cheltuie si sa consume, retailerii se bat in continuare in oferte si promotii pentru a castiga cota pe o piata tot mai aglomerata si mai competitiva.

?Reducerea TVA si scaderea preturilor nu trebuie sa se traduca si in renuntarea retailerilor la promotii. Daca ne uitam in piata, numarul retailerilor a ramas acelasi, in timp ce numarul de magazine a crescut. Comertul modern penetreaza zone destinate pana acum comertului traditional si devine tot mai activ. Concurenta tot mai mare este normal sa conduca la o crestere a numarului de promotii?, spune Pengo Zoltan, director al Focus Market Research.

Consumul, din nou motorul economiei

Reducerea TVA a avut loc in doua etape, la alimente incepand cu 1 iunie 2015 de la 24% la 9% si la celelalte produse de la 1 ianuarie de la 24% la 20%. Aceste masuri au condus la o crestere a consumului anul trecut cu circa 9%. Astfel, consumul a redevenit motorul principal al economiei, iar trendul ascendent continua si in 2016. Cifra de afaceri in comertul cu amanuntul, cel mai important indicator pentru consum, a revenit pe crestere inca din 2012, insa avansurile au fost mai timide initial, pentru ca in 2014 sa fie vizibil un avans semnificativ al consumului intern.Totusi, nici dupa evolutia din ultimii ani consumul nu a reusit sa acopere golul lasat de primii ani de criza, respectiv perioada 2009-2011. Cifra de afaceri din comertul cu amanuntul mai are de recuperat circa 1,6% pentru a atinge pragul din 2008, potrivit calculelor ZF care au luat ultimul an de boom economic ca baza de calcul. In anii de boom consumul intern era principalul motor al economiei locale, acesta cedand loc in ultimii ani exporturilor si agriculturii. In ultimul an a revenit insa in prim-plan dupa ce agricultura a avut un an slab.

In contextul crizei si al aglomerarii comertului modern, numarul ofertelor si reducerilor a crescut an de an in contextul in care romanii au devenit adevarati ?vanatori? de preturi mici, iar cataloagele retailerilor au devenit ?adevarate arme? in lupta pentru consumatori.

?Cresterea numarului de promotii este ceva recent, intensificarea activitatii retailerilor in acest sens avand loc in ultimii ani. Criza a dus la scaderea puterii de cumparare, asa ca romanii s-au uitat mai atent dupa promotii si reduceri, astfel ca reactia retailerilor este una normala. Promotiile sunt in final un instrument pentru atragerea consumatorilor?, adauga Zoltan Pengo.

Doar anul acesta in paginile cataloagelor retailerilor au fost cu aproape 5.000 mai multe oferte comparativ cu perioada similara din 2015, potrivit calculelor ZF pe baza datelor oferite de compania de cercetare de piata Focus Market Research. Compania de cercetare de piata centralizeaza doar promotiile disponibile in cataloagele retailerilor, fara a merge in magazine la raft. Astfel Focus Market Research analizeaza fiecare catalog emis de 14 retele de comert.

 

Criza a dat startul apetitului pentru reduceri

Aceste date ilustreaza atat lupta acerba din comertul cu dominanta alimentara, cat si apetenta romanilor pentru oferte si reduceri. Inainte de izbucnirea crizei financiare romanii se orientau in principal dupa brand si mai putin dupa pret. Incepand cu 2009 insa, consumatorul local a devenit mai prudent, mai atent pe ce isi cheltuie banii, iar lupta retailerilor a devenit mai acerba. Cel mai activ retailer in ceea ce priveste reducerile si promotiile a fost in 2016 (primele cinci luni) reteaua locala Unicarm, detinuta de Vasile Lucut. De altfel, aceasta este singura retea cu actionariat local care apare in monitorizarile Focus Market Research. Aceasta a avut 6.622 de promotii, urmata de Selgros cu 5.822 si de Cora cu 5.420. Toti cei trei jucatori au avut mai multe promotii in 2016 comparativ cu aceeasi perioada din 2015. La polul opus, a scazut activitatea Kaufland, Billa, Penny Market si XXL Mega Discount.

Retailerii publica anual 928 de ca­taloage, acestea fiind de altfel printre cele mai importante instrumente de promovare, alaturi de site-urile proprii. Aici sunt afisate in special produsele la oferta sau promotie. Cataloagele sunt livrate in cutiile postale ale consumatorilor si sunt oferite gratuit si in magazine.


Autor:

 
 
Înregistrare | Autentificare | Parola

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu