16 Sep 2019 - 03:53       

 
Parteneri 



 

 

 



* Prima pagină * Căutare * Contact *


Stire tematica: protectia consumatorului

Ziarul Financiar : Comertul cu amanuntul isi continua avantul: romanii nu mananca neaparat mai mult, ci mai bun si mai scump

marți 06 septembrie 2016
Autor: Cristina Rosca 06
.09.2016

Consumul a crescut in luna iulie a acestui an cu 11,7% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, cel mai mic avans din ultimele 11 luni. Incetinirea ritmului de crestere vine in contextul in care vanzarile de alimente, bauturi si tigari au crescut in iulie ?doar? cu 9,9% dupa ce efectul de baza al reducerii TVA in iunie 2015 s-a dus.

Consumul a crescut in luna iulie a acestui an cu 11,7% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, cel mai mic avans din ultimele 11 luni. Incetinirea ritmului de crestere vine in contextul in care vanzarile de alimente, bauturi si tigari au crescut in iulie ?doar? cu 9,9% dupa ce efectul de baza al reducerii TVA in iunie 2015 s-a dus.



Totusi, consumul de alimente isi continua avansul, semn ca masurile de relaxare fiscala care au urmat si majorarile salariale din ultimul an mentin apetitul de consum. Jucatorii din piata spun insa ca avansul consumului poate fi explicat prin up­trading mai degraba decat prin cresteri in vo­­lum. Astfel, desi un roman mananca la fel de mult, el opteaza pentru produse mai scum­pe, pozitionate pe un segment superior de pret.

?In ceea ce priveste consumul in general, remarcam o crestere si o migratie a consumatorilor catre produse mai bune, mai scumpe. Reducerea TVA la alimente a jucat un rol important, insa eu cred ca nu se vede neaparat in volumul vanzarilor, ci in continutul cosului. Consumatorul nu va cumpara doua ciocolate, ci una mai buna?, spunea acum cateva luni Marco Hossl, directorul executiv al lantului de hipermarketuri Kaufland, cel mai puternic jucator din comertul local.

TVA la alimente a scazut la 1 iunie 2015 de la 24% la 9%, iar ca urmare a acestei masuri consumul a crescut cu doua cifre, chiar cu peste 20%, ritm ce amintea de anii de boom. De altfel, vanzarile de alimente au fost cele care au dus in spate intregul consum anul trecut, astfel ca la finalul lui 2015 acesta a avansat cu aproape 9%, devenind vioara intai a economiei.

Incepand cu 1 ianuarie 2016 insa cota ge­nerala a TVA a fost si ea redusa de la 24% la 20%, iar efectul de baza al reducerii TVA la alimente s-a dus in iunie 2016. Astfel, van­za­­­rile de bunuri nealimentare, respectiv hai­ne, cosmetice, mobila sau electro-IT, au a­juns sa creasca mai rapid decat cele de ali­mente.

In iulie consumul a crescut per ansamblu in serie bruta cu 11,7%, vanzarile de alimente avansand cu 9,9%, cele de nealimentare cu 13,4%, iar vanzarile de carburanti au postat un plus de 11,5%. La nivel european Romania se afla pe primul loc la cresterea consumului in iulie, alaturi de Luxemburg si Lituania.

Cifrele anuntate de INS privind evolutia cifrei de afaceri in comertul cu amanuntul se calculeaza pornind de la un esantion de 1.600 de companii ? operatori economici care au ca activitate principala comertul cu amanuntul, potrivit reprezentantilor INS. Astfel, atat lanturile de hipermarketuri, supermarketuri, magazine mici alimentare, cat si magazine de mobila, bricolaj si electro-IT furnizeaza lunar catre INS cifra lor de afaceri. In esantionul celor 1.600 de companii sunt incluse atat firme cu peste 50 de angajati, cat si firme cu mai putini salariati. Primele raman in permanenta in esantion, pe cand cele din urma sunt selectate prin sondaj la inceputul anului si furnizeaza date timp de un an. Cele mai multe companii din esantion sunt cele cu peste 50 de angajati, insa toate firmele incluse furnizeaza lunar cifra de afaceri totala obtinuta. Ulterior, INS calculeaza cu aju­­torul unui algoritm evolutia cifrei de afaceri. Se ia in calcul cifra de afaceri deflatata, in conditii comparabile, adica se eli­mina influenta preturilor. Totusi, se ia in calcul expansiunea, care poate influenta pu­ternic rezultatul in contextul in care anual re­te­lele de hipermarketuri, supermarketuri, ma­gazine de tip discount deschid 150-250 de magazine.

Datorita cifrei de afaceri de sute de milioane de euro sau chiar peste 1 mld. euro, datele anuntate de aceste retele sunt cele care influenteaza cel mai puternic vanzarile totale, mult mai mult decat cele comunicate de micile magazine care au avut cel mai mult de suferit in criza.

Astfel, in timp ce expansiunea comertului modern sustine cresterea vanzarilor acestor jucatori, in comertul traditional aceiasi factori pot duce la un declin al vanzarilor. Situatia se aplica in special comertului alimentar unde cifrele anuntate de INS reflecta astfel mai degraba evolutia din comertul modern decat din tot comertul. Comertul modern este o piata de 10 mld. euro anual, avand o cota de piata de circa 60% in totalul comertului alimentar.


Autor:

 
 
Înregistrare | Autentificare | Parola

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu