21 Noi 2018 - 15:51       

 
Parteneri 



 

 

 



* Prima pagină * Căutare * Contact *


Stire tematica: protectia consumatorului

România liberă : Cateva intrebari legate de publicitatea la produsele farmaceutice

miercuri 11 februarie 2015

 

De cativa ani, observ in mass-media romaneasca o abundenta de reclame la diverse produse farmaceutice


. Sub acest termen sunt incluse atat asa-zisele OTC-uri (over the counter – medicamente ce se pot comercializa fara prescriptie medicala), cat si 'suplimentele alimentare'. Practic, nu e calup publicitar fara 2-3 reclame la astfel de produse. N-am gasit o masuratoare obiectiva, dar m-am uitat la televiziuni din alte tari si, evident, sunt mult mai rare. Care sunt efectele acestui adevarat bombardament mediatic?

Cei mai multi oameni vor descoperi ca sunt tare bolnavi. Asa e, m-a durut capul zilele trecute. Si mijlocul, cand am ridicat masina de spalat. Si da, m-am simtit balonat dupa masa de Revelion. Si parca ma duc mai des la toaleta (ca sa nu mai vorbesc ca…). Si am ochii iritati. A, era sa uit, si sunt predispus la afectiuni cardiace. Asa ca, uite, analgezicul X e tocmai ce-mi trebuie, si gelul antireumatic Y, si produsul Z pentru bila, si V pentru prostata, si colirul W, si… (am terminat alfabetul) pentru metabolismul miocardic, si… Rezultatul este, evident, o crestere a volumului total de buline, potiuni, alifii si prafuri vandute, la un numar relativ constant de boli pe cap de locuitor sanatos.

Nu e nimic exceptional; la urma urmei, publicitatea duce intotdeauna si oriunde la cresterea consumului. Si, ca si in cazul altor produse, consumatorul de rand s-ar cruci daca ar sti cat din banii pe care-i plateste pentru un produs se duc pe cheltuieli de publicitate, ca ar putea cumpara un produs cu proprietati echivalente, dar pe care nu l-a vazut la televizor, la jumatate de pret. (Apropos, mi s-a intamplat in Italia sa cer intr-o farmacie un anumit medicament 'de firma'. Farmacista mi-a zis ca nu-i nici o problema, dar ca e obligata sa ma informeze ca exista si produsul generic, la un pret mult mai mic.) E firesc sa fie asa intr-o societate de consum, dar ma intreb daca in domeniul sensibil al sanatatii, care este in parte platita din bani publici, problema nu ar trebui pusa in termeni diferiti. La conferinta 'Publicitatea medicamentelor – punctul pe I' (organizata de Colegiul farmacistilor din Romania in iunie 2014) s-a vorbit despre 'cresterea cheltuielilor cu medicamentele in sistemul de sanatate, din cauza presiunii asupra prescrierii si eliberarii de medicamente, in domeniul celor compensate, cat si OTC, precum si a celor legate de serviciile medicale furnizate ca urmare a unor interactiuni, intoxicatii si abuzuri medicamentoase'.

Apoi, ma intreb daca e buna stimularea consumatorului sa se indoape cu produse farmaceutice. Stiu ca exista reglementari drastice, ca orice medicament vandut pe piata este obligatoriu testat riguros (mai putin clar e regimul a?a-ziselor suplimente alimentare). Dar produsele alea au fost testate si nu au avut efecte negative asupra unor oameni normali, care nu inghit zeci de pastile. Cu alte cuvinte, e oare sigur ca efectul conjugat al unor medicamente (fiecare in parte, inofensiv) nu poate deveni periculos? De altminteri, am citit in concluziile conferintei mentionate mai sus ca insuficienta reglementarilor in domeniul publicitatii medicamentului duce la 'cresterea numarului cazurilor de efecte adverse, interactiuni medicamentoase cu efecte negative asupra starii de sanatate a pacientilor si suprasolicitarea serviciilor medicale, in special cele de urgenta'.

Apoi, nu cumva medicamentul la indemana creeaza sentimentul unei oarecare impunitati in fata factorilor de risc? Adica, nu apare mentalitatea 'stiu ca nu-i bine sa ma indop cu cartofi prajiti si bomboane, dar lasa, iau pastilele alea si se compenseaza'?

Nu cumva, daca tot afla de la televizor cum sa-si trateze diverse afectiuni, bolnavii vor apela mai rar la un consult medical? E destul de probabil, caci accesibilitatea sistemului medical romanesc nu te stimuleaza deloc sa te incumeti sa apelezi la un specialist. Pare sa coste mai putin si sa se rezolve mai repede un drum la farmacie decat unul la policlinica. Da, dar renuntand la un consult de specialitate (sau amanandu-l), nu ratam sansa descoperirii precoce a unei afectiuni care poate fi extrem de grava? Toate astea sunt intrebari pe care Ministerul Sanatatii ar trebui sa si le puna. Pana a afla raspunsul, constat, dupa volumul publicitatii la produsele farmaceutice, ca trebuie sa fie o afacere tare rentabila.   

A inceput campanie Black Friday 2014 in fashion! comenteaza /* (c)
Autor:

 
 
Înregistrare | Autentificare | Parola

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu