19 Iul 2019 - 16:02       

 
Parteneri 



 

 

 



* Prima pagină * Căutare * Contact *


Stire tematica: protectia consumatorului

România liberă : Cat de corecte sunt calculatoarele de RCA

miercuri 13 mai 2015

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a derulat recent o ac?iune de Mystery Shopping ?i analiza de situa?ie privind calculatoarele online de RCA, constatand, printre altele, ca sunt oferite pre?uri diferite pentru acela?i consumator, ceea ce incalca normele ASF


.

ASF a emis, in luna martie, o alerta prin care avertizeaza consumatorii ca exista o serie de riscuri la achizi?ia online de asigurari RCA. Tarifele poli?elor RCA afi?ate pe portalurile online nu corespund intotdeauna cu oferta reala a societa?ilor de asigurare autorizate. Principalele diferen?e apar ca urmare a utilizarii unui calculator online care func?ioneaza defectuos, din ignorarea sistemului bonus-malus, din lipsa de actualizare a ofertelor sau din lipsa autorizarii ASF a furnizorului online, aten?ioneaza Autoritatea de Supraveghere Financiara. In acest caz, ASF reco­manda consumatorilor sa consulte mai multe site-uri care comercializeaza poli?e RCA ?i sa se asigure ca furnizorii de poli?e RCA, respectiv compania sau brokerul de asigurare care vinde poli?a, sunt reglementa?i ?i supraveghea?i de ASF. Exista in cadrul Direc?iei Protec?ia Consumatorului – Serviciul Peti?ii un numar de reclama?ii transmise ASF de catre consumatori, prin care ace?tia reclama modul in care calculatoarele online RCA ?i, ulterior, brokerii de asigurare interac?ioneaza cu ei ?i vand poli?ele RCA, a declarat Calin RANGU – director, Direc?ia Protec?ia Con­su­matorilor, Autoritatea de Supraveghere Financiara. Conform ASF, reclama?iile au condus la observarea urmatorului fenomen:

- calculatoarele RCA genereaza un raspuns (simulare) ce cuprinde o oferta de pre? a poli?ei RCA, compusa din cel pu?in 6 asiguratori, intr-un interval de aproximativ 15 secunde;

- ulterior afi?arii ofertelor, consumatorul completeaza un formular cu datele de identificare necesare livrarii produsului (poli?a RCA) ?i pla?ii;

- consumatorii reclama ca, dupa primirea confirmarii pe e-mail a poli?ei RCA contractate, au fost contacta?i de brokerul de asigurare care a solicitat un pre? mai mare, sub pretextul ca la momentul generarii primului pre? a avut loc o eroare de sistem informatic.

In ultima vreme, o parte dintre peti?iile care au fost primite in cadrul ASF aveau ca obiect calculatoarele RCA online. O parte dintre consumatori au reclamat aceste calculatoare ca fiind instrumente in?elatoare. In ce sens? Au spus urmatorul lucru: 'Am intrat pe calculatoarele online, mi s-a generat o lista de pre?uri la diverse societa?i de asigurari, dintre acestea am ales una apasand butonul Comanda, mi-am comandat poli?a, mi-avenit pe e-mail confirmarea respectivei poli?e cu pre?ul, iar dupa o perioada de cateva ore – o zi, am fost contactat de brokerul de asigurare care mi-a spus ca exista o eroare in sistemul IT ?i pre?ul nu mai este 100 lei, ci 150 lei'. In momentul acela consumatorul se simte pu?in privat in anumite drepturi ale sale, a aratat Alexandra Ioana BONTA?, ?ef serviciu SMEF in cadrul ASF.

Va anun? ca ?i pe online pre?ul afi?at la raft este pre?ul platit de consumator, fara a fi schimbat. Deci, atat timp cat eu am apasat un formular de comanda care mi-a generat o poli?a ?i care ma costa 100 lei pe anumite caracteristici, erorile de sistem IT nu sunt problema consumatorului. Este pre?ul afi?at la raft ?i pe acela trebuie sa-l plateasca, a adaugat ea.

In aceasta situa?ie, ASF s-a folosit de metoda 'Mystery Shopping' pentru a analiza vanzarile online ?i a facut doua studii de caz:

1. simularea cumpararii unei asigurari RCA, de pe site-ul unui broker important din pia?a, autorizat de ASF. Astfel a incercat sa cumpere aceea?i poli?a, pe acela?i site, dar de pe mai multe computere ?i la ore diferite;2. simularea pe calculatoare RCA diferite (diferite site-uri/furnizori online) a cumpararii aceleia?i poli?e RCA, pe o perioada de 12 luni.

Studiu de caz 1

ASF a simulat cumpararea unei poli?e RCA pentru aceea?i perioada (cu incepere a poli?ei din 18 martie 2015, pe o perioada de 12 luni), pentru aceea?i ma?ina (capacitate cilindrica, putere, marca), acela?i ?ofer (fara daunalitate anterioara, vechime carnet de conducere – 17 ani, fara a se incadra in categoria de varsta sub 25 de ani), a explicat Alexandra Ioana Bonta?, prezenta in cadrul celei de-a X-a edi?ii a Conferin?ei Na?ionale a Brokerilor de Asigurari ?i Pensii, eveniment organizat de UNSICAR.

Calculatorul online RCA ales (rca-ieftin.ro) a fost cel generat de cautarea Google aflat in primele pozi?ii, cu publicitate platita, cu puncte de atractivitate catre consumator ?i, in acela?i timp, hostat de o entitate autorizata de ASF.In urma acestui exerci?iu se constata urmatoarele:

- exista o func?ionare defectuoasa a calculatorului online RCA utilizat, acesta generand erori semnificative la afi?area pre?urilor;

-timpul de raspuns este de aproximativ 15 secunde, timp in care – cel pu?in teoretic – este chestionata baza de date CEDAM pentru daunalitate;

- raspunsurile nu sunt uniforme, in sensul ca nu to?i asiguratorii au oferta de pre? transmisa.

Alexandra Ioana Bonta? a men?ionat ca simularea de cumparare a avut in vedere alegerea aceluia?i asigurator precum cel existent in mod real, pentru ma?ina/conducatorul auto ale carui date s-au folosit la exerci?iu.

Comanda devine ferma la apasarea butonului COMANDA, a?a cum afi?eaza site-ul, ceea ce da na?tere urmatoarelor intrebari: Ce se intampla in cazul ofertelor eronate (exagerat de mari) afi?ate? De ce nu este contorizat Bonus/Malus?, a subliniat oficialul ASF.

Alegand una dintre ofertele de pre?, am continuat simularea de cumparare a poli?ei. Se constata ca nu exista o oferta care sa cuprinda ?i calculul bonus-malus (B/M), acest camp nefiind completat corespunzator, a adaugat Bonta?, care a atras aten?ia, in acela?i timp, asupra diferen?elor de pre?, in special cele generate pe un calculator (PC), care sunt duble fa?a de celelalte simulari

Am intrat de pe diferite terminale (computere) ?i s-au cerut oferte de pre? RCA pentru acela?i ?ofer, aceea?i ma?ina. Ultimele doua coloane sunt reprezentate de acela?i calculator, dar cu oferte solicitate la ore diferite. Diferen?a de pre?uri dintre ele vede?i o data pe coloana din mijloc care mi-a generat ni?te pre?uri, sa zicem erori IT, cu totul ?i cu totul ie?ite din peisaj. ?i mai am o diferen?a de ore la o singura oferta de pe computerul meu. Mai observam ca nu toate genereaza acelea?i oferte – o data mi se genereaza 6 societa?i de asigurare, alteori 7 sau 8. Dar asta nu ar fi o problema, consider ca nu s-au putut cupla la societa?ile respective pe moment, a aratat Alexandra Ioana Bonta?.

Studiu de caz 2

Totodata, al doilea studiu de caz a presupus simularea pe calculatoare RCA diferite (diferite site-uri/furnizori online) a cumpararii aceleia?i poli?e RCA. Analiza efectuata a presupus simulari multiple in site-uri comerciale care se ocupa cu vanzarea/promovarea poli?elor RCA. Exerci?iul a vizat simularea de cumparare a unei poli?e RCA pentru o persoana fizica, respectiv o poli?a RCA pentru o persoana juridica, de la mai multe surse (magazine online) de astfel de produse, a spus reprezentantul ASF.

Site-urile care au facut obiectul analizei sunt atribuite atat intermediarilor in asigurari autoriza?i ?i, ca atare, sub rezerva reglementarilor sectoriale ?i supravegherea ASF, precum ?i site-uri rezultate din motorul de cautare, activand in principal in domeniile de asigurare RCA.Din cele 10 societa?i de asigurare autorizate sa practice asigurari obligatorii de raspundere civila auto RCA, site-urile analizate compara, in principal, tarifele practicate de 8 asiguratori, care opereaza prin intermediul tehnicilor de vanzare la distan?a, a aratat Alexandra Ioana Bonta?.Ea a men?ionat ca au fost efectuate peste 20 simulari pentru persoana fizica (in varsta de 47 ani, permis de conducere din 2010, vechimea auto 10 ani) ?i 10 simulari pentru un consumator persoana juridica (vechimea autovehiculului - 2008). Poli?ele RCA urmarite sunt cele pe 12 luni.Nu exista o explica?ie economica care sa justifice varia?iile de pre? – acela?i asigurator, acela?i obiect al asigurarii, difera doar ofertantul online/intermediarul. Momentul de generare a ofertelor este de obicei mai mic de 30 secunde, un timp de a?teptare considerat 'acceptabil' pentru utilizatorii de web, dar care nu implica obligatoriu conectarea la CEDAM pentru verificarea daunalita?ii, a declarat Bonta?.La acest studiu de caz s-au facut simulari pentru poli?e RCA atat pentru persoane fizice, cat ?i pentru persoane juridice.

Rezultatele simularii pentru un consumator persoana fizica, in varsta de 47 ani, permis de conducere din 2010, vechimea auto 10 ani, arata mai multe diferen?e de pre?. Diferen?ele de pre? ?i cele de afi?aj sunt ?i aici destul de mari. Unele site-uri afi?eaza bonus-malus, altele nu, unele te intreaba daca ai handicap, altele nu. Un singur site mi-a permis efectuarea de simulare pentru handicap, a aratat oficialul ASF.?i rezultatele simularii pentru un consumator persoana juridica, cu vechimea autovehiculului din 2008 au scos la iveala diferen?ele de pre? afi?ate de calculatoarele online de RCA.

La persoane juridice diferen?ele de pre? sunt evident ceva mai mari ?i variaza de la 700 la 1.000 lei pe aceea?i perioada (12 luni), societate, dar pe diverse motoare de cautare.

Nu am in?eles de ce, spre exemplu, eMag imi da cu 900 lei o poli?a la CARPATICA, in timp ce Sigurama imi da o poli?a de 1.000, iar la Rcaredus este de aproape 500 lei. Sunt diferen?e considerabile, a precizat Alexandra Ioana Bonta?.

Pre?ul nu trebuie sa difere

Un pre? nu poate fi mai ieftin la un broker decat la alt broker. La persoanele juridice este o problema majora pentru ca un asigurator da pana la 4 pre?uri pe 4 site-uri diferite. O poli?a are un pre? unic, comunicat catre ASF, nu se poate schimba ?ase luni. Deci, nu se poate ca, in aceea?i zi, o societate de asigurari sa dea 4 pre?uri pentru acela?i ceta?ean, a declarat Calin Rangu, reprezentantul ASF.

De asemenea, in ceea ce prive?te vanzarile de poli?e RCA de catre un retailer online care ofera reduceri de 10% la poli?e, Calin Rangu a spus ca acesta nu este supravegheat de ASF, dar el vinde poli?e RCA avand in spate un broker supravegheat de ASF. Cand normele ASF specifica in mod clar ca nu mai sunt permise astfel de discounturi, responsabilitatea este a brokerului ?i acesta poate fi penalizat ?i sanc?ionat, a adaugat el.Oficialul ASF a mai men?ionat ca, dintre to?i brokerii de asigurare care au fost verifica?i, unul singur men?ioneaza ca, potrivit normei ASF, tarifele provenite de la asigurator sunt acelea?i, comisionul ?i valorile absolute sunt afi?ate, valoarea absoluta a comisionului se determina prin aplicarea procentului asupra primei de asigurare totala ?i aceasta este inclusa in pre?. Este o informa?ie importanta pentru client ?i doar un singur broker o publica, a subliniat Rangu.

La randul sau, Mi?u Negri?oiu, pre?edintele Autorita?ii de Supraveghere Financiara, a declarat ca Mystery Shopping-ul a fost realizat pentru a analiza probleme din mediul online, obiectivul principal nefiind sanc?ionarea jucatorilor. Conform acestuia, vanzarile online nu sunt reglementate nici in Romania ?i nici in Europa, insa in prezent exista o propunere de norma in acest sens.

Laptop Asus cu Windows 8.1 la doar 1199 lei! comenteaza /* (c)
Autor:

 
 
Înregistrare | Autentificare | Parola

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu