22 Iun 2018 - 20:05       

 
Parteneri 



 

 

 



* Prima pagină * Căutare * Contact *


Stire tematica: protectia consumatorului

Gandul : Cat de ECO sunt hipermarketurile in care iti faci cumparaturile si cate produse cu adevarat romanesti gasesti in ele

joi 04 decembrie 2014
--> Tweet 0 Comenteaza 0 Email Adresa de e-mail la care vrei sa primesti STIREA atunci cand se intampla Aboneaza-te

Hipermarketurile au inceput sa comercializeze mai multe fructe si legume provenite din Romania, insa nu exista deloc astfel de alimente provenite din agricultura ecologica, se arata in a treia editie a studiului „Retailer Scorecard” privind performanta de mediu a primelor 11 hipermarketuri din Romania realizat de WWF si lansat la Gandul LIVE


. Invitatii lui Claudiu Pandaru au fost  Magor Csibi - director WWF-Romania, Cristina Haita - Corporate Partnerships Coordinator WWF-Romania si Bogdan Olteanu (viceguvernator BNR).

Prin intermediul studiului anual „Retailer Scorecard”, WWF evalueaza performanta de mediu a principalilor retaileri din Romania in 3 sectoare-cheie de afaceri cu impact asupra mediului si societatii: agricultura (legume si fructe, oua, lactate) si produse cu certificare ecologica (peste, hartie, detergenti). Nu in ultimul rand, se analizeaza politicile de mediu ale fiecarei companii respondente. In studiul WWF au fost analizati primii 11 retaileri din Romania: Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Metro, Profi, Penny Market si Selgros.

Studiu WWF / Click pentru a mari!

Magor Csibi afirma ca hipermarketurile sunt cele care dau trendul cumparaturilor. "Producatorii straini si cei romani au o putere incredibil de mare in mana cand vine vorba de setarea productiei din Romania, dar si a naturii, pentru ca foarte multe produse pe care le consumam vin ori de pe teren arabil, ori din paduri, ori de pe munte. Am realizat ca cel mai bine este sa discutam cu acesti retaileri pentru a vedea ce produse au. Dincolo de asta mai este si certificarea ecologica pe care o au aceste produse.Nu este de ajuns sa vedem padurile intacte, trebuie sa vedem si mecanismele de piata care sa ateste ca padurile sunt bine gospodarite", a declarat Magor Csibi, director WWF-Romania, la Gandul LIVE.

Totodata, Bogdan Olteanu, viceguvernatorul BNR si ambasador WWF, atrage atentia ca piata de reial nu functioneaza perfect pentru ca exista o asimetrie de resurse intre comerciantii mari si producatori, in special cei locali si cei cu produse bio. "Exista, de asemenea, o asimetrie de informatie intre retailer care stie tot si consumator care stie mai putin, stie ce i se spune si ce reuseste sa documenteze propriu. Aceste doua asimetrii pot fi rezolvate prin transparenta si prin responsabilitate sociala", afirma Bogdan Olteanu. Potrivit acestuia, consumatorii care isi doresc produse de calitate trebuie sa fie constienti ca acestea vor avea si un pret pe masura.

Unul dintre rezultatele principale ale studiului arata ca anul acesta 55% din legumele si fructele de sezon din hipermarketuri sunt romanesti.  In 2013, doar 52.57% erau de provenienta din Romania. In continuare insa, niciuna dintre cele 11 companii nu comercializeaza fructe si legume romanesti provenite din agricultura ecologica.

Gasiti aici studiului anual „Retailer Scorecard”.

Gasiti aici un ghid util pentru consumatorii de produse traditionale si ecologice.

Olteanu: O reducere a preturilor la produsele bio ar incuraja consumatorii

In privinta laptelui dulce, 56,5% din ce se comercializeaza provine din Romania, fata de 54,43% in 2013. Din cei 56,5%, doar 7,8% reprezinta lapte dulce romanesc cu certificare ecologica. De asemenea, un singur brand este prezent in categoria lapte romanesc certificat ecologic pe rafturile magazinelor incluse in studiu.

"La lactate am inceput sa crestem usor - usor. Problema este ca exista o legislatie foarte grea la lactate. Productia industriala este stimulata, trebuie insa mai multa atentie si pe mica productie. A fost o marca de branza extrem de faimoasa in Romania, la Cluj, care a fost pur si simplu cumparata si scoasa din productie. La astfel de lucruri trebuie sa fim atenti: sa nu pierdem din traditie, din ce avem, insa, evident, sa facem ca sa fie productie locala", afirma Magor Csibi.

Ouale provin in proportie de 99.5% din Romania, insa 89.7% dintre produse nu au certificare ecologica.  9.8% sunt certificate ecologic. Comparativ cu anul trecut se inregistreaza o crestere in ce priveste ouale provenite din tara, de la 94% la 99.5%. De asemenea, anul trecut procentul de oua romanesti certificate ecologic era de 9,2%, in timp ce in 2014 era de 9,8%.

Facand referire la anuntul ministrului delegat pentru Buget, Darius Valcov, ca in proiectul de buget pe 2015 este propusa scaderea TVA de la 24% la 9% la produsele bio, Bogdan Olteanu este de parere ca o astfel de masura ar transparentiza si ar deschide sectorul. "In mod evident, reducerea TVA-ului care sa se regaseasca in reducerea preturilor, se poate face asta si la noi. O reducere a preturilor ar incuraja consumatorii sa se orienteze mai mult spre aceste produse. E posibil ca incasarile sa fie mai mari daca volumele ar fi mai mari. Poate fi una dintre solutiile de a face mai atractive acele produse pe care le vrei ca oamenii tai sa le consume", este de parere viceguvernatorul BNR.

Tonul, unul dintre cei mai vulnerabili pesti

Din punctul de vedere al produselor cu certificari de mediu, pentru produsele din lemn si hartie certificate FSC, scorurile tuturor retailerilor s-au mentinut sau imbunatatit (in special cei 2 retaileri care folosesc hartie reciclata pentru materialele promotionale).

La produsele din peste certificate, 4 din 11 retaileri nu au niciun produs de peste inghetat sau la conserva cu certificare de mediu MSC, iar un singur retailer a obtinut scorul maxim, de 6 puncte.

"Este foarte important sa fie peste certificat pentru ca oriunde ne-am uita putem sa vedem ca stocurile de peste sunt in cadere foarte mare. Un raport anual ne arata ca am pierdut 53% din biodiversitatea totala a planetei in ultimii 30 de ani, insa la biodiversitatea din apa, mai ales in zonele tropice, am pierdut trei sferturi", atrage atentia Magor Csibi.

Viceguvernatorul Bogdan Olteanu afirma ca, in urma presiunii publice, retailerii au inceput sa comercializeze aceste produse de peste certificate, cu eticheta MSC - un peste pescuit sustenabil.

"Exista produse extrem de vulnerabile fara ca noi sa ne dam seama... Unul dintre cele mai accesibile produse este conserva de ton, care are preturi pentru toate buzunarele. Ceea ce nu stiu multi oamenii este ca acest produs de ton sa fie expus foarte mult. In orice moment cerinta poate fi atat de mare incat stocurile de ton sa se prabuseasca si sa nu se mai poata regenereze", adauga Magor Csibi, afirmand ca certificarea MSC tine sub control pescuitul.

La sectiunea detergent, numai 3 dintre cei 11 retaileri analizati au in portofoliu detergent certificat ecologic. Anul trecut erau doar doi retaileri care comercializau detergent ecologic.

"La detergenti ne-a interesat in ce masura exista produse cu certificare ecologica, nu neaparat productie romaneasca, in sensul in care produsele sa aiba acel certificat care sa garanteze un procentaj redus de fosfati, despre care se stie ca sunt foarte daunatori - au fost si interzisi de Parlamentul European inca din 2012", a declarat Cristina Haita, Corporate Partnerships Coordinator WWF Romania.

Directorul WWF Romania, Mogor Csibi, afirma, facand referire la faptul ca o mare partea  romanilor au masini de spalat, ca in Romania inca exista multe ape curgatoare si statatoare in conditii foarte bune si ca aceasta situatie trebuie mentinuta prin folosirea de detergent ecologic..

Potrivit autorilor studiului, scorurile inregistrate pentru certificarea MSC s-au imbunatatit usor, in timp ce rezultatele la categoria detergent ecologic au ramas neschimbate fata de anul precedent.

Un subiect nou inclus in studiul 2014 este caviarul, recomandarea fiind ca produsele din carne de sturion si caviar sa aiba eticheta obligatorie CITES (Conventia privind Comertul cu Specii de Flora si Fauna pe Cale de Disparitie).

100% romanesc, dar cu lapte si seminte aduse din afara

Autorii studiului afirma ca in cei trei ani de cand analizeaza evolutia retailerilor,  se poate observa ca unele companii au progresat in anumite aspecte, in timp ce altele au ignorant recomandarile de imbunatatire.

“In primul an cand am facut acest studiu nu exista niciun retailer care sa aiba un raft special de produse romanesti sau unde sa spuna ca sustin agricultura romaneasca sau ca au exclusiv produse romanesti. Dupa prima editie a studiului, care a fost publicat in anul 2012, retaileri au luat atitudine. Am intalnit si cativa retaileri care ne-au spus ca pretul este singurul lor criteriu si ca nu sunt interesati sa promoveze produsele romanesti care sunt mai scumpe”, a declarat Cristina Haita, Corporate Partnerships Coordinator WWF Romania.

Aceasta afirma ca alimentele care au inscris pe eticheta ca au fost produse in Romania sunt preferate de catre clientii hipermarketurilor.

“Pentru noi este foarte important ca clientul sa fie foarte bine informat si sa citeasca cu atentie eticheta si sa inteleaga eticheta si ce este in spatele ei. Este o mare discutie despre ce inseamna 100% romanesc. Vorbim despre materia prima romaneasca, vorbim ca a fost prelucrat si ambalat in Romania. Cea mai dificila situatie este cea legata de lapte. Ce se intampla cu fabricile care, pe de o parte, strang laptele de la satele comunitatii din zona in care se afla, dar in acelasi timp, pentru ca capacitatea fabricii este mult prea mare sau poate procesa mult mai mult in acelasi timp este amestecat cu laptele adus din Bulgaria, Ungaria si tarile din jur. Teoretic nu mai e 100% romanesc, pentru ca laptele colectat nu este tot de provenienta romaneasca”, mai spune Cristina Haita.

Aceasta vorbeste si de o alta situatie in care laptele romanesc este dus in Ungaria, ambalat acolo si apoi vandut in Romania ca fiind produs 100% romanesc. „Nici in aceasta situatie nu putem spune ca produsul este 100% romanesc avand in vedere ca la ambalarea lui s-au folosit materie prima si forta de munca din alta tara. De foarte multe ori e greu de hotarat si de asta noi incercam sa transmitem mesajul ca eticheta ar trebui sa explice ce anume este din Romania si ce nu ”, atrage atentia reprezentantul WWF.

Cristina Haita da, in continuare, exemplul unui alt retailer care are un program prin care ofera seminte producatorilor locali de legume prin care ii incurajeaza sa planteze anumite seminte pentru a se obtine o anumita calitate si o anumita productivitate, le ofera si un consultant agricol, astfel incat, la final, sa poata sa achizitioneze intreaga productie. “E vorba de cei de la Kaufland care vor sa faca chestia asta cu cartofi. Problema este ca ei vor sa aduca cartoful de samanta din Olanda. Astfel, apare intrebarea daca mai putem spune ca acesti cartofi sunt romanesti avand in vedere ca seminetele sunt din alta tara. Pentru a nu cadea in aceasta capcana, clientul trebuie sa citeasca cu atentie eticheta, sa se informeze astfel incat sa inteleaga exact, sa judece in context acele mesaje de 100% romanesc”, precizeaza reprezentantul WWF. 

Totodata, Magor Csibi, directorul WWF Romania, a afirmat la Gandul LIVE ca, in prezent consumatorii considera ca produsele marcate ca traditionale si romanesti sunt sunt bune. "Multi aleg astfel piata. Exista studii care arata ca in ultimii 100 de ani am pierdut mai mult de jumatate din componentele nutritive... Lucrurile merg intr-un sens pozitiv, dar in continuare lucrurile pe piata din Romania sunt lente. Avem producatori de prajituri din Maramures care se regasesc pe rafturile din Romania. La fel exista si producatori de carnuri din Maramures care se regasesc pe rafturile retailerilor, dar acestea sunt cazuri izolate. Retailerii trebuie sa inteleaga ca, pe termen mediu si lung, a nu sustine tara ta si produsele tale va fi neproductiv", atrage el atentia.

Magor Csibi: “Consumul nostru actual ar avea nevoie de 1,5 planete”

In 2013 doar o companie a reusit sa obtina mai mult de jumatate din scorul maxim in studiul WWF, anul acesta doua companii au depasit acest prag si alte doua au inregistrat scoruri de peste 45%.

Studiu WWF / Click pentru a mari!

"Daca ne uitam la clasamentul general, majoritatea oamenilor o sa spuna ca 52% nu este un scor mare. Insa, ceea ce este important este ca in primele doua studii nimeni nu a avut nota de trecere si faptul ca retailerii au inceput sa fie atenti", afirma Magor Csibi.

Potrivit acestuia, in prezent, omenirea consuma resursele naturale mult peste capacitatea de productie si de regenerare a planetei. "Consumul nostru actual ar avea nevoie de 1,5 planete si trendul este in continuare crescator”, afirma, directorul WWF Romania.

Acesta citeaza un studiu publicat recent care arata ca majoritatea cetatenilor din Uniunea Europeana sunt dispusi sa ia in considerare  actorii de mediu cand fac cumparaturi, dar foarte putini respondenti simt ca au toate informatiile la indemana ca sa ia deciziile corecte.

“Companiile sunt cele care, prin optiunile puse la dispozitia clientilor, pot contribui la educarea si schimbarea practicilor de consum catre produse de calitate, responsabile fata de societate, traditii si mediu, nu doar eficiente ca pret”, mai spune Magor Csibi.

Studiul a fost facut in baza fiselor de observatie obtinute in urma cercetarii de teren a WWF, dar si al unui chestionar completat de reprezentantii fiecarei companii

Analiza scorurilor obtinute de retaileri pentru fiecare categorie de produs. Date extrase din fisa de observatie. / Click pentru a mari!

La fel ca si anul trecut, numai 4 dintre cei 11 retaileri au raspuns chestionarului.

Click pentru a mari!

Misiunea WWF la nivel global este aceea de a stopa degradarea mediului si de a construi un viitor in care oamenii traiesc in armonie cu natura. In anul 2007, WWF a creat Earth Hour (Ora Pamantului), un eveniment global din ce in ce mai apreciat, care din 2009 se sarbatoreste si in Romania.

In Romania, WWF lucreaza din anul 2006 pentru protejarea mediului salbatic din Muntii Carpati si din lungul Dunarii: arii protejate, paduri, ursi bruni, Delta Dunarii, sturioni. In 2011 WWF Romania a derulat campania Salvati Padurile Virgine, alaturi de peste 100.000 de aliati care au semnat petitia pentru protejarea integrala a acestor paduri. In 2012 a fost emis ordinul de ministru care defineste clar criteriile de identificare a padurilor virgine si care confera padurilor virgine identificate statutul de paduri strict protejate.

Citeste si Partia de schi de la Slanic Moldova se deschide vineri. Care sunt tarifele
Autor:

 
 
Înregistrare | Autentificare | Parola

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu