20 Aug 2018 - 07:32       

 
Parteneri 



 

 

 



* Prima pagină * Căutare * Contact *


Stire tematica: protectia consumatorului

Ziarul Financiar : Bucurestenii pot compara de acum preturile la produsele alimentare printr-o platforma online

vineri 25 noiembrie 2016
Autori: Mihaela Pascari , Simona Tatu 25
.11.2016

? Platforma monitorulpreturi.info arata ca diferenta de preturi pentru acelasi cos de produse poate fi in Bucuresti si de 30%, chiar daca magazinele sunt in acelasi sector.

Consiliul Concurentei a lansat ieri plat­for­ma ?Monitorul Preturilor? (moni­torul­preturi.info), site-ul care afiseaza preturile practicate de principalii retaileri pentru produsele care fac parte din cosul zilnic al romanilor. Platforma reprezinta un instru­ment de monitorizare a preturilor, la care marile lanturi de magazine participa voluntar. Retailerii trimit saptamanal catre platforma amintita preturile produselor afisate la raft. Astfel, clientii pot compara deocamdata preturile diferitelor produse existente in maga­zinele din Bucuresti si din Ilfov, cu precizarea ca o astfel de comparatie se poate face cu selectarea unui cos cu cel putin cinci produse.

?Instrumentul este gandit sa ajute consumatorii sa afle mai usor care sunt preturile produselor care ii intereseaza, acest lucru va fi posibil chiar de la birou sau de acasa, iar romanii isi vor economisi timpul. Concurenta Romaniei este deja foarte puternica, avem mai multe lanturi de magazine decat alte tari din Uniunea Europeana si asta generaza presiune concurentiala?, a spus Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Site-ul acopera 128 de produse alimentare cu 64 de categorii, fiecare categorie avand cate doua produse.

O comparatie facuta de ZF intre produsele magazinelor aflate in acelasi sector arata  diferente semnificative intre cosuri identice din magazine, care ajung de pilda in sectorul 5, chiar si la 30%. Marii jucatori din piata locala care fac parte din proiect sunt Carrefour, Kau­fland, Lidl, Mega Image, Artima, Penny Mar­ket, Profi si Selgros. Singurii care nu au acceptat participarea la acest proiect sunt Metro si Cora.

?Cora si-a manifestat refuzul de la bun inceput, iar Auchan a participat la toate dis­cutiile, insa nu poate participa in cadrul proiec­tului din cauza problemelor cu conecti­vitatea datelor. La momentul in care aceste provocari vor fi ameliorate, Auchan se va alatura proiectului?, a spus Daniela Badila, director general in cadrul Consiliului Concurentei.

 

? ZF a realizat o comparatie intre cel mai ieftin si cel mai scump cos de cumparaturi pe care un bucurestean din sectorul 5 il poate achizitiona (vezi tabelul alaturat). Am ales sectorul 5 pentru ca este cel mai sarac din Bucuresti, avand venituri anuale de 400 mil. lei, fata de 1,2 mld. lei sectorul 1. Am ales o lista de 6 produse (apa plata 2l, bere 2l, ulei 1l, zahar 1kg, faina superioara 1kg, lapte 1l- asta pentru ca, desi aceste produse nu fac parte dintr-un cos zilnic, ele existau in majo­rita­tea magazinelor monitorizate si astfel se poate face o comparatie clara intre preturi). Astfel cel mai ieftin cos continand produsele de mai sus este de 13 lei (magazinul Artima Razoare) si cel mai scump este de 17 lei (ma­gazinul Profi Rahova). Avem prin urmare o diferenta de preturi pentru acelasi cos de 30% intre un magazin si celalalt.

 

La acest proiect au participat voluntar Asociatia GS1, compania Nielsen, precum si principalii retaileri enumarati anterior. Toate companiile afiseaza preturilor produselor pe platforma, inafara de Mega Image si Selgros care desi participa in cadrul proiect nu isi fac publice preturile fiecarui produs in parte, ci doar al cosului.

La jumatatea anului trecut, Bogdan Chiritoiu, spunea ca proiectul trebuia lansat pana la finalul anului 2015, insa, sublinia la acea vreme ca principala problema cu care se confrunta autoritatea de concurenta in acest caz este reticenta marilor lanturi de magazine de a se implica in proiect.

Retailerii spuneau ca, printre problemele pe care le ridica un astfel de monitor al preturilor, sunt dificultatile organizatorice pentru ca implica resurse multiple. De asemenea, Bogdan Chiritoiu spunea si ca lanturile de magazine se tem sa nu apara informatii eronate si apoi sa fie prejudiciati, dar si de faptul ca sunt diferente de pret de la un magazin la altul si de la un oras la altul si "le e teama ca poate sa dea prost".

Cateva sugestii date de Bogdan Pandelica, presedintele ANPC, in cadrul evenimentului de lansare a Monitorului Pretului, au fost legate de promotiile marilor retalieri si precizarea acestora, dar si implementarea unui link pe site care sa redirectioneze clientii direct pe site-ul ANPC, in cazul in care au nemultumiri.

De asemenea, el spune ca la inceputul anului viitor va fi lansata o alta platforma similara dedicata domeniului serviciilor financiare, prin care romanii vor putea achizitiona credite cu cele mai mici comisioane.

?Consumatorul roman va putea achizitiona un produs financiar cea mai buna optiune  adaptata la nevoile lui financiare. Va pune in fata consumatorului toate comisionele si vor putea fi comparate la nivel de vanzatori de produse financiare?, a explicat Bogdan Pandelica. Platforma pe care planifica sa o lanseze este o Directiva Europeana, iar seful ANPC spune ca din acest motiv toti agentii economici vor fi obligati sa faca parte din proiect.

?Monitorul Preturilor? este un proiect pilot care se va desfasura pe o perioada de un an, urmat de o evaluare prin care vor fi verificata functionalitatea, dificultatile tehnice, si un trafic intens, pentru a continua activitatea platrformei. ?Bucurestiul reprezinta 10% din populatia tarii, ceea ce inseamna circa 30% din consumul din asa numitul comert modern, oricum acoperim mare parte din piata?, a spus Bogdan Chiritoiu despre functionalitatea platformei dupa parcurgerea acestui an.

Proiectul a fost realizat de Consiliul Concurentei in Parteneriat cu Guvernul, prin Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC), fiind consultata Asociatia Nationala a Comerciantilor Mici si Mijlocii, dar si cu ONG-urile care se ocupa de protectia consumatorilor.


Autor:

 
 
Înregistrare | Autentificare | Parola

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu