25 Mai 2019 - 20:36       

 
Parteneri 



 

 

 



* Prima pagină * Căutare * Contact *


Stire tematica: protectia consumatorului

Ziarul Financiar : America, tara tuturor datoriilor. Criza nu i-a potolit pe americani. Cea mai mare amenintare sunt studentii, care sunt mai indatorati ca niciodata

joi 20 august 2015
Autor: Bogdan Cojocaru 19
.08.2015

Studentii sunt mai indatorati ca niciodata, iar creditele pentru achizitia unei masini sunt la nivel record.



La opt ani de cand criza creditelor ?subprime? a impins SUA in criza financiara, americanii se ingroapa si mai mult in datorii. Studentii care au absolvit in 2015 sunt cei mai indatorati din istorie, iar creditele auto au atins un nivel record.

Si de data aceasta un cuvant de natura sa sperie iese in evidenta: ?subprime?, adica impru­muturi date unor oameni sau companii cu risc ridicat de dafault.

SUA au de refinantat datorii de 7.100 miliarde dolari pana in 2020. Analistii de la UBS au calculat ca, spre deosebire de economiile mari din Europa precum Garmania, Franta, Spania si Italia, costul serviciului datoriei americane va creste in aceasta perioada. Pana la sfarsitul anului, datoria guvernamentala a SUA va trece de 20.000 de miliarde de dolari. Spre comparatie, anul trecut PIB-ul tarii a fost de 17.400 miliarde de dolari.

Cifrele sunt coplesitoare, insa pana acum nimic nu a dat de gandit ca SUA, cea mai mare economie a lumii, isi poate pierde puterea financiara.

In schimb, lucrurile nu stau deloc asa la nivel micro. In primul trimestru al acestui an volumul creditelor auto subprime se situa la 178 de miliarde de dolari, reprezentand aproape 20% din totalul cre­ditelor auto date americanilor (creditele auto au depasit pentru prima data nivelul de 1.000 miliarde de do­lari), potrivit da­telor Bloomberg. Pier­derile cauzate credit­o­rilor de acest tip de impru­mut au inceput sa creasca.

Creditarea auto sub­prime a atras multa atentie in ultimii ani, mai ales institutiilor creditoare aflate la inceputul afacerii. Piata a fost inundata de companii de finantare auto ince-patoare care incearca sa acapareze o felie cat mai mare din afacere, inlusiv prin coborarea stan-dardelor de creditare.

Ca si in cazul neinspiratelor credite ipotecare subprime, creditele auto subprime sunt impachetate in obligatiuni (asset-backed se-cu­ri­ties, ABS) pentru a fi vandute investitorilor ? cei care finanteaza firmele de finantare auto.

Datele pentru luna iulie arata ca pierderile nete anualizate produse pen­tru ABS-uri (un indi­cator al costurilor datoriilor neperformante) au crescut cu 1,54 puncte procentuale, la 6,6%. Calculele au fost facute de analistii de la Nomura.

 

Incepatorii care coboara standardele

Motivul? ?Performanta semnificativ mai slaba din sectorul auto subprime are drept cauza cresterea emisiunilor facute de emitenti cu vechime mai mica?, explica analistul Lea Overby.

Emitenti de obligatiuni mai mici si mai noi pe piata sunt responsabili pentru 37% din vanzarile de obligatiuni subprime anul trecut. In anul anterior, ponderea era de 27%. Problema este ca in goana dupa clienti, companiile incepatoare pot forta si jucatorii cu vechime sa coboare standardele de creditare. Multi dintre jucatorii noi sunt sprijiniti de cele mai mari firme de private-equity, care sunt presate sa produca rapid profit.

In acest fel creste emblematica industrie auto americana, cu datorii, unele subprime. Produca­torii de autovehicule spera ca anul acesta sa livreze peste 17 milioane de unitati, ceea ce ar fi o premiera incepand cu 2001. Intrebarea este cat de jos pot cobori standardele de creditare astfel incat castelul de nisip sa nu se prabuseasca.

Rata de respingere a imprumuturilor pentru cumpararea unei masini este de 3,3%, cea mai mica de cand New York Fed a inceput sa stranga date. Durata medie a creditului, atat pentru masina noua cat si pentru masina uzata, este la maximul istoric. Cu cat perioada de rambursare este mai mare, cu atat un imprumut este mai riscant deoarece este expus mai mult timp la posibilitatea aparitiei unor probleme economice sau personale. Dobanzile mai mari, cand vor veni, ar putea face situatia mai dificila. Daca dobanzile mici persista, se umfla bulele de pe piete. Spargerea lor poate zdruncina economia.

 

Creditele studenesti

Americanii au luat in ultimul an credite auto de 101 miliarde de dolari, ceea ce face ca ritmul in care se umfla acest tip de datorie sa eclipseze cresterile tuturor celorlalte tipuri de datorii ed consum, potrivit datelor Rezervei Federale americane.

Spre comparatie, creditele pentru studenti au crescut cu 72 de miliarde de dolari, iar ipotecile cu 20 de miliarde de dolari. In ritm trimestrial, cresterea creditarii auto este cea mai mare din ultimul deceniu. Rata delincventei la creditele auto era la sfarsitul anului trecut de 3,5% (atunci cand debitorul a intarziat cu plata 90 de zile sau mai mult). LA creditele pentru studenti, rata este de 11,3%.

Piata creditelor pentru studenti s-a extins semnificativ in ultimii ani datorita cresterii costrurilor din invatamant si a apetitului pentru invatamantul universitar. Datoria studenteasca totala s-a umflat in ultimii 10 ani, ajungand la 1.200 miliarde de dolari. Cei care au absolvit colegiul in 2015 sunt mai indatorati decat oricare alta promotie anterioara. Un astfel de absolvent are de rambursat datorii de aproximativ 35.000 de dolari.

Unii analisti sunt ingrijorati ca aceasta datorie reprezinti o amenintare pe termen lung la adresa cheltuielilor de consum ale unui segment important de populatie. Economia americana are ca motor principal tocmai consumul.

Ritmul lent de reambursare a determinat agentiile de rating Moody?s si Fitch sa puna o parte din aceste credite sub observatie.

 

Cu cat si pentru ce este dator un american*

- Ipoteca ? 69,1 centi

- Datorie studenteasca ? 9,8 centi

- Credit pentru masina ? 8,1 centi

- Card de credit ? 5,9 centi

- Linii de credit pentru uz special (educatie, renovare, interventii medicale) ? 4,3 centi

- Altele ? 2,8 centi

* Raportarea se face la un dolar


Autor:

 
 
Înregistrare | Autentificare | Parola

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu