25 Mai 2019 - 20:24       

 
Parteneri 



 

 

 



* Prima pagină * Căutare * Contact *


Stire tematica: Retail

Ziarul Financiar :

Afacerile Praktiker s-au injumatatit in trei ani. Cat de aproape sunt germanii sa plece?

vineri 30 martie 2012
Autor: Cristian Moga 30
.03.2012 Praktiker a raportat pentru 2011 vanzari nete de 152,3 milioane de euro. In 2008 veniturile erau de aproape 300 milioane de euro.

Compania germana Praktiker, liderul pietei locale de bricolaj pana in 2009, a realizat anul trecut vanzari nete de doar 5,6 milioane de euro pentru fiecare magazin din Romania, la jumatate fata de nivelul maxim atins in 2008, dar si fata de media vanzarilor realizate de ceilalti jucatori din aceasta piata.

Per total, Praktiker a realizat in 2011 vanzari de 152,3 milioane de euro cu o retea de 27 de magazine, in scadere cu 22% fata de anul precedent, in timp ce companii precum BauMax sau Bricostore realizeaza aceste venituri cu o retea de 14-15 magazine, iar Dedeman, liderul pietei in ultimii doi ani, a avut anul trecut o cifra de afaceri de aproape 500 de milioane de euro cu 26 de magazine.

"Praktiker anticipeaza pierderi ale cotei de piata in tari ca Romania si Ucraina, in care competitorii, spre deosebire de Praktiker, au continuat sa se extinda", spune compania in raportul financiar aferent anului 2011.

Vanzarile Praktiker pe piata locala din ultimul trimestru al anului trecut s-au ridicat la 36,2 milioane de euro, fata de 40 de milioane de euro in perioada similara a anului 2010, astfel ca pe finalul anului ritmul de scadere a veniturilor s-a redus la doar 10%.

A vinde sau a nu vinde

Cu aceasta situatie, firma de investitii Maseltov din Austria, cel mai mare actionar al Praktiker, ce detine 10% din actiuni, a declarat saptamana aceasta in cotidianul economic german Financial Times Deutschland ca intentioneaza sa solicite retragerea Praktiker de pe pietele din Europa de Est, tranzactie care ar putea aduce companiei 50-70 de milioane de euro.

Referitor la acest scenariu, reprezentantii locali ai companiei spuneau in urma cu o luna ca "in niciun caz nu se intentioneaza vanzarea companiei. Din contra, Praktiker intentioneaza sa continue procesul de dezvoltare, insa acest lucru depinde si de evolutia economiei romanesti". Cum sta de fapt situatia? Un consultant din piata de fuziuni si achizitii spune ca germanii au luat in calcul de mai multi ani vanzarea operatiunilor locale, dar este dificil de gasit un cumparator in aceasta perioada.

Criza a luat prin surprindere mai multi jucatori cu proiecte ambitioase pentru piata locala, precum OBI, Hornbach si chiar si pe francezii de la Leroy Merlin, care anul trecut au deschis primul magazin de pe piata locala. Niciuna dintre aceste companii nu a ajuns la zece maga­zine pe piata locala, astfel ca, teoretic, fiecare dintre acesti jucatori ar putea lua in calcul o achizitie, in conditiile in care marile orase sunt in prezent destul de bine acoperite pe acest segment. Cu toate acestea, in prezent cele trei companii au o strategie destul de precauta pe piata locala.

Au plecat 500 de oameni

Pe fondul scaderii vanzarilor, Praktiker a trecut printr-un proces de restructurare, astfel ca numarul de angajati a scazut de la 2.500 la 2.000 de oameni in ultimii trei ani.

Suprafata de vanzare a magazinelor Praktiker de pe piata locala se ridica la 184.300 de metri patrati, adica o medie de 6.800 de metri patrati per magazin, potrivit datelor companiei, suprafata deservita in medie de 74 de angajati.

Spre comparatie, cele 27 de magazine Dedeman au o suprafata de vanzare de peste 285.000 de metri patrati, adica o medie de 10.500 de metri patrati per unitate, iar numarul mediu de angajati per magazin este de circa 180-190 de oameni.

Ce arata aceste date? Ca in timp ce la Dedeman ai "sanse" sa intalnesti un angajat la fiecare 60 de metri patrati, in Praktiker densitatea acestora este de un angajat la 90 mp.

In lipsa unor masuri active pentru revi­go­ra­rea vanzarilor, este posibil ca germanii de la Praktiker sa fi pierdut si cea de-a doua pozitie in topul retelelor de bricolaj, in favoarea fran­ce­zi­lor de la Bricostore, potrivit informatiilor ZF. Bri­costore a avut in 2010 o cifra de afaceri de 148 mil. euro pe piata locala, dar compania franceza nu a facut publice rezultatele financiare de anul trecut.

Austriecii de la BauMax sunt de asemenea la o distanta destul de mica de nivelul de 150 mil. euro, astfel ca intre companiile internationale lupta pentru locul doi este acerba. In conditiile in care, in afara de bacauanii de la Dedeman, ceilalti jucatori nu se concentreaza in pre­zent pe extindere, diferentele vor fi facute de pre­turi, ser­vicii, campanii de marketing si ca­pa­citatea de a fi­deliza clientii existenti, deoarece piata locuin­telor nu da deocamdata semne de revenire.


Autor:
 
 
Înregistrare | Autentificare | Parola

Ziarul personal  Interceptor   Universul padurii   Consumator online   Fundatia rel=   Editura rel=   Panorama rel=   foto zp  as info  consulat uruguay   buzu